ساکی تشریح کرد؛

نحوه ارزشیابی آزمون‌های پایانی غیرحضوری

تهران (پانا) - رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با اشاره به ثبت بیش از 12 میلیون و 107 هزار و 324 درس نمره تا صبح امروز در سامانه یکپارچه دانش‌آموزی گفت که تا کنون 459 هزار و 636 نفر در سامانه صدور تائیدیه‌های مدرک تحصیلی ثبت‌نام کردند.

کد مطلب: ۱۱۵۶۳۴۳
لینک کوتاه کپی شد
نحوه ارزشیابی آزمون‌های پایانی غیرحضوری

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، خسرو ساکی در نشست تخصصی تعلیم و تربیت در حوزه سنجش و پایش کیفیت آموزشی که به طور مشترک با مدیران کل آموزش‌وپرورش و روسای مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی سراسر کشور عصر امروز در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: اصلاح و بهبود نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی برای ارتقای کیفیت فرایند یاددهی یادگیری در دوره‌های تحصیلی، پایش و ارزشیابی ملی نظام آموزش و پرورش با رویکرد تضمین کیفیت، استانداردسازی فرایندهای ارزشیابی و برگزاری امتحانات، نظارت بر اجرای آیین نامه‌ها و تنظیم اسناد و امور فارغ التحصیلان، ارتباط علمی و پژوهشی موثر با مراکز علمی و مؤسسات دانش بنیان از مهمترین اهداف و مأموریت‌های مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی است.

ساکی افزود: در راستای رسیدن به هدف دوم توانستیم پایش و ارزشیابی ملی نظام آموزش و پرورش با رویکرد تضمین کیفیت را در ۵ مرحله درونداد، فرایندها، بروندادهای واسطه ای، بروندادهای نهایی و پیامدها به انجام برسانیم.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با اشاره به طرح سنجش ملی پیشرفت تحصیلی در دوره ابتدایی (پایه ششم ۳ درس؛ ریاضی، علوم و فارسی) تصریح کرد: در این باره جلسات سیاستگذاری برگزار و مراحل اجرایی آن آغاز شده است و جلب همکاری حوزه‌های مرتبط در سطح ستاد و تامین اعتبار مورد نیاز، اقدامات لازم صورت گرفته است. این طرح در قالب برگزاری ۲ نوبت آزمون به شیوه نمونه گیری در اسفندماه ۱۳۹۹و اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ اجرا خواهد شد و هم اکنون در مرحله انتخاب طراحان و تولید سوالات آزمون‌ها در ۳ عنوان درسی ریاضی، علوم و فارسی برای پایه ششم است.

وی اجرای صحیح روند سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در زیست بوم جدید را حائز اهمیت دانست و عنوان کرد: ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بر اساس نهصد وهفتاد و هفتمین مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش با موضوع " نحوه ارائه خدمات آموزشی تربیتی مدارس در دوره بیماری‌های فراگیر" انجام می‌شود. همچنین در زیست بوم جدید، ارزشیابی تکوینی (مستمر) با استفاده از ابزارها و شیوهای نوین ارزشیابی مورد تاکید بوده و در شرایطی که امکان برگزاری آزمون‌های پایانی به شیوه حضوری فراهم نباشد، ارزشیابی تراکمی برخط (آنلاین) در سامانه شاد انجام می‌شود.

ساکی درباره صدور تائیدیه‌های تحصیلی گفت: دریافت تقاضا، بررسی و پاسخ استعلام مدارک تحصیلی تا ابتدای آبان ماه ۹۹ با همکاری دفاتر پیشخوان انجام شد و از هفته اول آبان ماه ۹۹ به بعد تمام فرآیندهای صدور تأییدیه مدارک تحصیلی (دریافت تقاضا، بررسی تقاضا و ارسال پاسخ به سازمان، دانشگاه و .... به عنوان گیرنده استعلام) از سوی آموزش و پرورش انجام می‌شود. آمار درخواست‌های ثبت شده در سامانه جدید تا کنون ۴۵۹ هزار و ۶۳۶ نفر است.

رئیس سازمان سنجش و پایش کیفیت آموزشی با اشاره به اینکه هم اکنون مدارس دوره‌های مختلف تحصیلی مشغول تعریف کاربری، بررسی سوابق هویتی و تحصیلی دانش‌آموزان و ثبت نتایج ارزشیابی نوبت اول در سامانه یکپارچه دانش‌آموزی هستند، گفت: از استان‌ها انتظار می‌رود ضمن پشتیبانی از مناطق و مدارس، پیگیر ثبت نتایج ارزشیابی تمام دوره‌های تحصیلی در سامانه یکپارچه دانش‌آموزی شوند.

وی گفت: بر اساس گزارش‌های ارسال شده از سوی استان‌ها تا کنون ۷۷ هزار و ۱۷۲ مدرسه، ۵۹ هزار و ۵۵۶ مدیر، ۱۸۱ هزار و ۷۳۹ معلم و ۶ میلیون و ۱۵۱ هزار و ۳۳۱ درس نمره در دوره ابتدایی، ۳۰ هزار و ۶۴۴ مدرسه، ۲۳ هزار و ۵۶ مدیر، ۱۰۲ هزار و ۹۱۹ معلم و ۴ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۸۵۰ درس نمره در دوره متوسطه اول و ۳۴ هزار ۳۹۶ مدرسه، ۱۸ هزار و ۷۶۸ مدیر، ۹۲ هزار و ۹۴۴ معلم و یک میلیون و ۷۳۹ هزار و ۱۴۳ درس نمره در دوره متوسطه دوم درسامانه یکپارچه دانش‌آموزی ثبت شده است.

ساکی افزود: به طور کلی در ۳ مقطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و دوم در مجموع ۱۴۲ هزار و ۲۱۲ مدرسه، ۱۰۱ هزار و ۳۸۰ مدیر، ۳۷۷ هزار و ۶۰۲ معلم و ۱۲ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۳۲۴ درس نمره تا صبح امروز در درسامانه یکپارچه دانش‌آموزی ثبت شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار