عادات غذایی افراد تحت کنترل ژنتیک است

تهران (پانا) - بر اساس آخرین تحقیقات کالج کینگز لندن، الگوی مصرف موادغذایی افراد تا حدودی وابسته به ژنتیک است.

کد مطلب: ۱۱۵۶۳۱۰
لینک کوتاه کپی شد
عادات غذایی افراد تحت کنترل ژنتیک است

به‌گزارش ایسنا، به نقل از مدیکال‌اکسپرس، محققان کیفیت رژیم غذایی معمول افراد را با استفاده از نوعی تجزیه‌وتحلیل به نام «شاخص‌های تغذیه» بررسی کردند. آنان از شاخص‌های تغذیه استفاده کردند تا دریابند افراد در مقایسه با دستورالعمل‌های توصیه‌شده چه غذاهایی را تهیه و مصرف می‌کنند.

گروه محققان، پاسخ پرسش‌نامه‌های غذایی ۲۵۹۰ دوقلو را با استفاده از ۹ شاخص تغذیه‌ای (که معمولا مورداستفاده قرار می‌گیرد) تجزیه‌وتحلیل کردند. آنان میزان شباهت دوقلوهای همسان که ۱۰۰ درصد ژن‌های مشترک دارند، در مقایسه با دوقلوهای ناهمسان با ۵۰ درصد ژن‌های مشترک را بررسی کردند.

گروه محققان دریافتند که دوقلوهای همسان در مقایسه با دوقلوهای ناهمسان، نمرات مشابه در ۹ شاخص تغذیه‌ای داشتند.

این نتیجه در صورت در نظر گرفتن سایر فاکتورها مانند شاخص توده بدنی (BMI) و سطح ورزش نیز صادق است. نتایج نشان می‌دهد که یک عنصر ژنتیکی در الگوی مصرف غذا وجود دارد.

اولتز مومپئو ماساچس، محقق اول این بررسی گفت: تحقیقات گذشته روی دوقلوها نشان داده است که مولفه ژنتیکی قوی برای غذاهای خاص مانند قهوه، سیر و همچنین عادات غذایی کلی وجود دارد.

این بررسی اخیر، اولین تحقیقی است که نشان می‌دهد، مصرف موادغذایی و مواد مغذی، همان‌طور که توسط ۹ شاخص رژیم غذایی اندازه‌گیری می‌شود تا حدی تحت کنترل ژنتیکی است.

دکتر ماسیمو مانگینو، محقق ارشد این بررسی از کالج کینگ لندن گفت: این بررسی اولین تحقیق جامع درباره تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی در تغییر رفتار خوردن است.

همچنین این بررسی، رابطه پیچیده بین ژنتیک و محیط را برجسته می‌کند و ممکن است پیامدهایی در آینده برای کمپین‌های تغذیه‌ای بهداشت عمومی به دنبال داشته باشد.

این تحقیق، تنها از داده‌های غذایی دوقلوهای زن با میانگین سنی ۵۸ سال استفاده کرده است. تحقیقات آینده شاخص‌های رژیم غذایی در گروه‌های متنوع‌تری از افراد را بررسی می‌کند تا تاییدی بر نتایج باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار