محمد جعفری به پانا پاسخ داد
چرایی اجرای بسته تحولی کنترل وزن دانشآموزان یا «کوچ»
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر تربیتبدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد بسته تحولی کنترل چاقی دانشاموزان یا کوچ در جهت ترغیب دانشآموزان برای داشتن یک وزن مطلوب و افزایش فعالیتهای حرکتی و در نهایت ارتقای نشاط و شادابی در پرورش نسلها نقش موثری را ایفا میکند.
محمد جعفری در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «وزارت آموزش و پرورش سیاستها و برنامههای خود را با الهام از آموزههای سند تحول بنیادین ترسیم میکند موضوع سلامت و توانایی جسمانی نیز به ویژه موضوع سلامت دانشآموزان در این سند مورد توجه جدی قرار گرفته به نحوی که در بیانیه ارزشها، چشمانداز و اهداف کلان بر نشاط و سلامت جسمانی دانشآموزان، حفظ و ارتقای سلامت فردی و پاسخگویی به نیازهای جسمی و روانی دانشآموزان از طریق ورزش و تفریحات سالم فردی و گروهی تاکید شده است.»
وی افزود: «طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی ۲ تا ۹ درصد هزینههای سلامت جوامع مختلف صرف پیامدهای چاقی میشود که در دهههای اخیر با افزایش ۲ برابری همراه بوده است و طبق گزارشهای سازمان همکاری و توسعه اقتصاد سیاسی اقتصادی چاقی نیم تا ۱.۷ درصد از تولید ناخالص ملی کشور را هدر میدهد؛ از طرفی هزینه درمان خانوادههایی که اعضای آنان با اضافه وزن و چاقی روبهرو هستند، ۳۷ درصد بیشتر از خانوادههایی است که دارای وزن طبیعی هستند.»
جعفری با بیان اینکه آمارهای مختلف نیز نشان میدهد که اضافه وزن و چاقی دانشآموزان، کودکان و نوجوانان به عنوان یک عامل خطرساز و زمینه ساز بیماریهای غیر واگیر است عنوان کرد: «با چاقی افراد عوارض روانی و اجتماعی در بسیاری از کشورها به مرز هشدار رسیده است؛ بر اساس مطالعاتی که درباره عوامل بیماریهای غیر واگیر در سال ۹۵ انجام شده ۶۰ درصد جمعیت ایران دارای اضافه وزن و چاقی هستند و چاقی در کودکان و نوجوانان نیز روند افزایشی داشته است به طوری که با توجه به مطالعات کاسپین حدود ۲۱ درصد کودکان و نوجوانان ایران در سنین مدرسه دچار اضافه وزن و چاقی هستند.»
تلاش برای فراهم کردن زمینه توسعه سلامت و افزایش تحرک دانشآموزان
مدیرکل دفتر تربیتبدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: «معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در راستای ارتقای سطح سلامت دانشآموزان با بهره مندی از تواناییهای معلمان تربیت بدنی و مراقبان سلامت، سیاستها و برنامههای خود را که برگرفته از سند تحول بنیادی است، با رویکرد مدرسه محوری، فراگیر کردن فعالیتها، مشارکت محور کردن فعالیتها، علمی و تخصصی کردن آنان، ارزش محور کردن آنها فعالیتهایی را مانند المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای، مدرسه پویا، ورزشها و المپیادهای درون و برون مرزی، انجمنهای ورزشی، آموزش تغذیه سالم، طرح مکمل یاری و قرص آهن و ویتامین دی به عنوان برنامههای مکمل در کنار درس تربیت بدنی اجرایی کرد تا بتواند زمینه توسعه سلامت و افزایش تحرک دانشآموزان را فراهم کند.»
وی اضافه کرد: «اما با توجه به تغییرات غلط در سبک زندگی خانوادهها، لزوم برنامهریزی مداخلهای برای افزایش بیشتر فعالیتهای تربیت بدنی و پیشگیری از عوارض چاقی برای این طیف از سن ضرورت دارد چراکه شکلگیری عادات سالم در سنین پایینتر بسیار آسان تر از سنین بالاتر است و لازم است اگر اقدامی انجام شود برای پیشگیری و کنترل وزن دانشآموزان از سنین دانشآموزی شروع شود.»
تحقق شعار «دانشآموز سالم و جامعه سالم»
جعفری بیان کرد: «به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش با احساس مسئولیت در قبال تضمین سلامت دانشاموزان، در برنامه ابلاغیه از سال ۹۹ بسته تحولی کنترل وزن و چاقی را با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم در دستور کار قرار داد و ما تلاش داریم تا در این پروژه با افزایش آگاهی، عوامل صحیح در نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور را از عوارض و پیامدهای منفی از ناشی از اضافه وزن با انجام غربالگری و شناسایی دانشآموزان دارای اضافه وزن و چاقی، ارائه مشاورهها و توصیههای تغذیه ای و فعالیت بدنی با ترویج سبک زندگی فعال و سالم آشنا کنیم تا زمینه تحقق شعار «دانشآموز سالم و جامعه سالم» را مهیا کنیم.»
وی اظهار کرد: «مطمئناً این مهم نیازمند برنامهریزی مطلوب در سطوح مدیریتی در نظام تعلیم و تربیت و مشارکت حداکثری معلمان و سایر بخشهای مرتبط است امیدواریم این پروژه بتواند به ترغیب دانشآموزان برای داشتن یک وزن مطلوب و افزایش فعالیتهای حرکتی و در نهایت ارتقای نشاط و شادابی در پرورش نسلها نقش موثری را ایفا کند.»
ارسال دیدگاه