وزیر آموزش‌وپرورش در نشست با مدیران مدارس استان اصفهان؛

عرصه مدرسه بیش از آموختن به دیگران، فضایی برای یادگیری است

اصفهان( پانا) - وزیر آموزش‌وپرورش در نشست با مدیران مدارس آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت نقش مدیر مدرسه جذاب‌ترین، غنی‌ترین، مؤثرترین، خلاقانه‌ترین، جامع‌ترین، پایدارترین، آموزنده‌ترین و بااهمیت‌ترین نقش‌ها در درون آموزش‌وپرورش و در جامعه است.

کد مطلب: ۱۱۵۴۴۴۰
لینک کوتاه کپی شد
عرصه مدرسه بیش از آموختن به دیگران، فضایی برای یادگیری است

به گزارش اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، محسن حاجی میرزایی در نشست با مدیران آموزش‌وپرورش استان اصفهان که با حضور بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ نفر از مدیران مدارس این استان در بستر فضای مجازی و از طریق شبکه شاد برگزار شد، اظهار کرد: اولین و مهم‌ترین هدف تشکیل این جلسات، قدردانی و سپاس از وجود همکاران فهیم، فرهیخته، مسئولیت‌پذیر، سخت‌کوش و سربلند است. همکاری با این عزیزان برای من ارزشمند است.

حاجی میرزایی با اشاره به اهمیت نقش مدیران مدارس در جامعه گفت: نقش مدیر مدرسه جذاب‌ترین، غنی‌ترین، مؤثرترین، خلاقانه‌ترین، جامع‌ترین، آموزنده‌ترین و بااهمیت‌ترین نقش در جامعه و درون آموزش‌وپرورش است. بدون شک یکی از مسئولیت‌پذیرترین نقش‌ها در سطح جامعه نقش مدیران مدارس است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه مدارس حلقه اتصال ستاد با دانش آموزان و خانواده‌ها است، بیان کرد: مجموع تمام تلاش‌های همکاران آموزش‌وپرورش در سراسر کشور، در مدرسه به ثمر می‌نشیند و نتایج این تلاش‌ها از مدرسه قابل‌برداشت است. به‌عنوان متولیان اصلی امر تعلیم و تربیت نسل آینده کشور، تمام شرایط را برای نزدیک‌تر شدن دانش آموزان به اهداف نظام تعلیم و تربیت فراهم می‌کنیم و در این مسیر اصلی‌ترین حلقه اتصال بین ما و دانش آموزان، مدیران مدارس هستند که می‌توانند کاستی‌های این فرآیند طولانی از ستاد تا کف مدرسه را جبران کند. مدیران مدارس جبران‌کننده تمام ضعف‌ها و کاستی‌ها هستند و از آموزنده‌ترین نقش را در به ثمر رساندن تلاش‌های آموزش‌وپرورش بر عهده‌دارند.

وی افزود: از آن‌جهت مدیران مدارس آموزنده‌ترین نقش را بر عهده‌دارند که هیچ نقشی در جامعه تا این حد ظرفیت آموزش را ندارد. کودکان و نوجوانان این کشور در بهترین و تأثیرپذیرترین دوره زندگی خود در مدارس هستند. دانش آموزان به‌واسطه نوع آموزشی که از ما می‌آموزند، آینده خود را رقم می‌زنند.

حاجی میرزایی با اشاره به دیدار با معلم پیشکسوت ریاضی، حسین وحیدی در چندروز گذشته، اظهار کرد: آنچه از این دیدار در ذهن من ماندگار شد، این بود که این معلم باسابقه با بیش از ۷۶ سال سابقه آموزشی، نقش معلمان را وقتی تأثیرگذار می‌دانست که بیش از آنکه درصدد آموختن به دیگران باشند درصدد یادگیری خود بود. عرصه مدرسه بیش از آموختن به دیگران، فضایی برای یادگیری است که در اختیار هرکسی قرار نمی‌گیرد. مدرسه غنی‌ترین آزمایشگاه جامعه است و این را در اختیار مدیران مدارس قرار داده‌ایم.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: نقش مدیر مدرسه را پایدارترین نقش دانستم چون ثمرات پایداری که از خود به‌جای می‌گذارد تا مدت‌ها و حتی بعد از مرگ شخص می‌تواند در نسل آینده‌ فرد تأثیر بگذارد.

وی در تشریح دلیل جامعیت نقش مدیر مدرسه گفت: در هر شغلی نیاز به دانشی خاص و مربوط به آن شغل داریم ولی در مدیریت مدرسه نیاز به تمام دانش‌ها مورد استفاده است و مدیران مدارس برای انجام مسئولیت در این عرصه به تمام ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها نیاز دارند.

حاجی میرزایی ادامه داد: مدیریت مدرسه یکی از خلاقانه‌ترین مشاغل در جامعه است، زیرا در اکثر مشاغل دامنه خلاقیت محدود است ولی در مدرسه این‌گونه نیست. مدرسه جایگاهی است که نیاز به خلاقیت بالا برای پیوند بهتر و استمرار پیوند بین معلم، دانش‌آموز و خانواده دارد تا به‌واسطه‌ آن یادگیری اثرگذار برای دانش آموزان ایجاد شود.

وزیر آموزش‌وپرورش مدرسه را عرصه‌ای با مجال خلاقیت بی‌نظیر دانست و عنوان کرد: مدیران مدارس مسئولیت بزرگی دارند و امروز با توجه به شرایط شیوع کرونا، این مسئولیت پیچیده‌تر شده است. در سال‌های قبل، ۱۱۰ هزار مدرسه داشتیم که در هر مدرسه تعدادی معلم و دانش‌آموز زیر نظر مدیران مشغول به کار بودند ولی با وجود کرونا مدارس تعطیل شد و امکان عمل مانند آنچه در سال‌های قبل یاد گرفته بودیم، فراهم نبود. در این شرایط باید ببینیم آیا قابلیت، توانمندی و خلاقیت لازم برای انجام کار را داشته‌ایم؟

وی با تأکید بر اینکه باید فرصت کرونا را فرصتی مغتنم دانست و خود را رشد بدهیم، گفت: متعهد به ارائه آموزش باکیفیت به تمام دانش آموزان هستیم. در این مورد بستر شاد، بسته‌های آموزشی و شبکه‌های تلویزیونی را مهیا کرده‌ایم تا مدیران و معلمان بتوانند با توجه به شرایط محیطی که در آن قرار دارند و نیز روش‌های خلاقانه‌ خود یکی از این راه‌ها را برای ارائه آموزش باکیفیت به دانش آموزان انتخاب کنند و در این میان از ایده‌های خلاقانه جدید به‌کاررفته شده استقبال خواهیم کرد. مدیریت مدرسه در زمان تعطیلی بسیار پیچیده‌تر شده است و لازم است مدیران با روش‌های مبتکرانه شرایط آموزشی تک‌تک دانش آموزان و معلمان را بسنجند.

حاجی میرزایی گفت: هر مدیر مدرسه باید یک اطلس آموزشی و یک اطلس یادگیری داشته باشد که به‌وسیله آن بتواند از چگونگی دسترسی و روند آموزش تک‌تک دانش‌آموزانش در هر زمان، مطلع شود.

وی ادامه داد: مدیران مدارس باید ارتباط خود را با معلمان و دانش آموزان افزایش دهند و از ارتباط معلم با خانواده‌ها و دانش آموزان مطلع باشد. آموزش در این شرایط آموزش در بحران است و این آموزش بسیار پیچیده‌تر از قبل است و مطمئن هستم که مدیران با جدیت و تلاش آن را مدیریت می‌کنند.

حاجی میرزایی با اشاره به برگزاری امتحانات نوبت اول گفت: مدیران مدارس با همکاری کادر مدرسه از صحت برگزاری آزمون نوبت اول اطمینان حاصل کرده و در اعلام نتایج به خانواده‌ها مراقبت کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به دستورالعمل اخیر ستاد ملی کرونا مبنی بر برقراری کلاس‌های حضوری در دوره‌های اول و دوم مقطع ابتدایی، تصریح کرد: کلاس‌های حضوری به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شوند که تعداد دانش آموزان در کلاس‌ها بیش از ۱۰ نفر نباشد و برنامه‌ها را در اختیار خانواده و دانش‌آموز قرار دهید. با خانواده‌ها صحبت کنید و به آن‌ها اجازه حضور در مدارس همراه با فرزندانشان را بدهید تا نگرانی‌ها از برقراری کلاس حضوری رفع شود.

وی در پایان گفت: بر طبق دستورالعمل ستاد ملی کرونا در هنرستان‌ها، دروس عملی به‌صورت حضوری برگزار خواهند شد و این مستلزم برنامه‌ریزی صحیح مدیران هنرستان‌ها است. در برنامه‌ریزی‌های مدرسه از معلمان کمک بگیرید تا این ایام، به دوره‌ای درخشان و تأثیرگذار در زندگی تبدیل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار