مخاطرات جوی-اقیانوسی تهدیدی همیشگی برای صیادی و کشاورزی زرآباد است

زاهدان (پانا) - بخشدار زرآباد در جنوب سیستان و بلوچستان گفت کشاورزی، صیادی و گردشگری زرآباد همواره از وقوع پدیده های مخرب جوی مانند طوفان های حاره ای، بارش های رگباری و سرمای هوا خسارت دیده است.

کد مطلب: ۱۱۵۲۷۸۰
لینک کوتاه کپی شد
مخاطرات جوی-اقیانوسی تهدیدی همیشگی برای صیادی و کشاورزی زرآباد است

به گزارش روابط عمومی هواشناسی سیستان و بلوچستان، هاشم شاهوزهی در جلسه توجیهی تهک کشاورزی در قطب تولید موز کشور در زرآباد اظهار کرد: زرآباد با حدود 2 هزار و 700 هکتار باغات موز، قطب تولید موز کشور است و تا حد زیادی نیاز این محصول را تأمین می کند.

وی ادامه داد: فعالیت و اشتغال بیش از 2 هزار صیاد در زرآباد نیز گویای ظرفیت بالای فعالیت های اقتصادی در این منطقه بندری است که می تواند تامین کننده بخش قابل توجهی از نیازهای داخلی باشد.

بخشدار زرآباد با بیان اینکه هم باغات موز زرآباد و هم قایق ها و فعالیت های صیادی همواره تحت تاثیر پدیده های مخرب جوی هستند، افزود: نمونه این اثرات مخرب همین سیل دی ماه سال گذشته است که خسارت زیادی به باغات موز وارد کرد از سوی دیگر سرمای فعلی نیز امکان دارد به بخشی از باغات موز خسارت وارد کند.

شاهوزهی ادامه داد: در طوفان حاره ای کیار نیز برآورد شد که حدود یک میلیارد تومان به تأسیسات اسکله صیادی زرآباد خسارت وارد شده است. بنابراین همه این ها نشان می دهد که زرآباد همواره تحت تأثیر مستقیم پدیده های مخرب جوی-اقیانوسی است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت هواشناسی در مدیریت بحران های جوی ابراز امیدواری کرد: با تکمیل پروژه احداث اداره هواشناسی دو منظوره «کشاورزی-دریایی» زرآباد، مرکز تولید محصولات کشاورزی گرمسیری و یکی از مراکز مهم صیادی جنوب شرق کشور از خدمات هواشناسی بهره مند شوند.

محمود دیانتی معاون فنی و شبکه ایستگاه های هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه با تأکید بر استمرار پیگیری های هواشناسی برای جذب اعتبار مناسب برای تکمیل این پروژه گفت: اداره هواشناسی زرآباد نخستین ایستگاه دو منظوره هواشناسی دریایی و کشاورزی کشور است که با تأسیس آن می توان کمک زیادی به جامعه دریایی و کشاورزی زرآباد ارائه کرد.

وی افزود: هم اکنون این پروژه حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می شود در صورت تامین اعتبار بتوان این پروژه را در 2 سال آینده به بهره برداری رساند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار