معاون آموزش ابتدایی گیلان از اجرای مدرسه توانمندساز (طرح کارآمد) خبر داد

رشت (پانا) - معاون آموزش ابتدایی گیلان، از تاثیر چشمگیر به کارگیری اولیا به عنوان «معلم یار» در بهبود کیفیت یادگیری دانش آموزان خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۵۱۹۰۱
لینک کوتاه کپی شد
معاون آموزش ابتدایی گیلان از اجرای مدرسه توانمندساز (طرح کارآمد) خبر داد

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان، «پریسا فاطمی»، معاون آموزش ابتدایی با اشاره به فعالیت‌های کیفیت بخشی دوره ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ گفت: «در مدرسه توانمند ساز، «مدیر» رشد و توسعه حرفه ای همکاران را فرایندی مهم از علم مدیریت می داند و با استفاده از ظرفیت ها و مشارکت فعالانه مجموعه عوامل انسانی درون مدرسه، براساس نیازسنجی واقعی مدرسه گام بر می دارد.»

وی توسعه مدارس کارآمد و مدیریت مبتنی بر ارکان مدرسه (مدرسه محوری) با هدف ارتقای دانش تخصصی و مهارت های حرفه ای معلمان را یکی از اولویت‌های مهم برنامه معاونت آموزش ابتدایی برشمرد و تصریح کرد: «ترویج و توسعه شیوه های خودآموزی، یادگیری مشارکتی (با هم آموزی و از هم آموزی) در ارتقاء صلاحیت‌های حرفه ای معلمان و پیوند دادن یادگیری‌های حرفه ای معلمان با نیازهای واقعی آنان، در فرایند انجام کار از اهداف بارز این طرح بوده که در شرایط کنونی و با توجه به آموزش های غیرحضوری، مدارس با برگزاری کارگاه های درون مدرسه ای جهت تولید محتوای الکترونیکی توسط همکاران، با تقسیم سرفصل های درسی بین آموزگاران هم پایه و اشتراک گذاری فایل تولید شده در کلاس های شاد در پایه های مربوط اقدام می‌کنند.»

وی در خصوص گام‌های اجرایی این طرح افزود: در مهم ترین گام مدیر با استفاده از تکنیک های نیاز سنجی نسبت به احصاء نیازهای حرفه ای معلمان در مدرسه خود اقدام می‌کند. در این گام با توجه به شرایط و وضعیت عملکرد مدرسه و معلمان در یادگیری دانش آموزان و پس از آسیب شناسی مشکلات تحصیلی دانش آموزان تحت پوشش خود، اقدام به برگزاری کلاس ها و کارگاه‌های درون مدرسه ای توسط خود همکاران و با توجه به میزان نیاز آنان، برای رفع این مشکلات اقدام می‌کند.

فاطمی اظهار کرد: معاونت آموزش ابتدایی استان در شهریور ماه سال جاری اقدام به آموزش حضوری برای ۱۰ مدرسه از مدارس دایر در مناطق ۳۴ گانه، استان کرده تا همکاران (عوامل اجرایی و آموزگاران) آموزش دیده به عنوان مدرسان میانی به آموزش، انتقال و اشترک‌گذاری تجارب موفق خود جهت خود ارتقایی و ارتقای سایر افراد مجموعه بپردازند.

وی تبیین طرح کارآمد برای معلمان مدارس از شهریور ماه توسط مدیر مدرسه آغاز می‌شود که در حال حاضر ۸۰مدرسه در سطح استان در حال انجام طرح کارآمد هستند که ۲۵۰ آموزگار تحت پوشش مستقیم این طرح بوده و به تبع آن ۷۵۰۰دانش آموز به طور غیر مستقیم از این توانمند سازی بهره‌مند می‌شوند.

معاون آموزش ابتدایی اظهار کرد: این طرح در جلسه شورای آموزش و پرورش استان مطرح و مورد حمایت استاندار محترم گیلان قرار گرفت با توجه به تاکید استاندار محترم و با عنایت به تاثیر مثبت این طرح در بهبود کیفیت آموزشی هر کدام از مدارس ابتدایی استان که خواستار اجرای این طرح باشند مورد حمایت و ارائه آموزش های لازم از سوی معاونت آموزش ابتدایی استان قرار خواهند گرفت.

فاطمی با اشاره به بیماری کووید ۱۹ و تاثیر نقش اولیا به عنوان معلم‌یار گفت: در شرایط کنونی استفاده از ظرفیت اولیا در مدرسه به عنوان معلم یار مخصوصا برای کلیه پایه ها به ویژه در دروس هدف و اصلی مثل ریاضی، فارسی و علوم تجریی، تاثیر چشمگیری در تسهیل و بهبود کیفیت آموزش و یادگیری دانش آموزان و همگرایی بین فعالیت های معلم و دانش آموز و معلم یار، در منزل ( اولیا ) دارد.

وی افزود: در این طرح اولیای دانش‌آموزان خاصه در پایه اول، آموزش اولیه را برحسب توانایی ها و شرایط شان در قالب گروه بندی و به شکل تلفیقی،حضوری و غیرحضوری توسط آموزگار مربوط دریافت می کنند که در ادامه اولیای مذکور ضمن دریافت فایل های مخصوص، خود شخصا برای کمک به معلم در فرایند تدریس به شکل مجازی برای دانش آموزان در منزل برای تحقق آموزش با کیفیت برتر کمک می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار