گزارش از آخرین تصمیمات کمیته اضطرار آلودگی هوای پایتخت

تهران 2 روز تعطیل ‌شود

تهران (پانا) -  تهران به پنجمین روز آلوده خود وارد شد. آسمان خاکستری رنگ تهران امروز با افزایش شاخص‌ها، نوید آلوده‌ترین روز سال را به پایتخت‌نشین‌ها داد.

کد مطلب: ۱۱۵۱۸۸۲
لینک کوتاه کپی شد
تهران 2 روز تعطیل ‌شود

به‌گزارش ایران، روزی که از وزش باد و باران خبری نبود و نگرانی‌ها برای افزایش تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونایی به علت افزایش آلودگی بالا گرفته بود. برخی از رسیدن شاخص‌ها به عدد 200 خبر می‌دادند و البته عده‌ای از دریچه نگاه خوش‌بینانه، نویدبخش اواخر هفته‌ای ناپایدار به شهروندان بودند. با این همه کارگروه اضطرار آلودگی هوا صبح دیروز تشکیل جلسه داد تا راهکار موقت تعطیلی ادارات و فعالیت‌های پایتخت هر چه سریع‌تر به مشورت گذاشته شود. نتیجه آنکه پیشنهاد دو روز تعطیلی همه دستگاه‌های اداری دولتی، خصوصی و فعالیت‌های عمرانی تهران به معاون اول رئیس‌جمهوری و هیأت وزیران ارائه شد تا تصمیم‌گیری نهایی در زمین دولتی‌ها باشد. رئیس‌جمهوری نیز دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، فصل سرما، آلودگی هوا و وارونگی را در کنار ویروس انگلیسی کرونا، سه خطر پیش رو نام برد و از مردم خواهش کرد تا بیشتر مراقبت کنند.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که سالانه 40 هزار نفر ایرانی به علت مواجهه با غلظت آلایندگی ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون جان خود را از دست می‌دهند که این تعداد تقریباً معادل 10 درصد فوتی هاست. بیشترین گروه حساس در مواجهه با آلودگی هوای تهران، سالمندان هستند و بیشترین آسیب‌پذیری در کاهش ناباروری است. این درحالی است که کرونا نیز شرایط ویژه‌ای را پیش روی ما باز کرده است. به گفته علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران، ماندگاری ویروس کرونا در آلودگی هوا بیشتر است، چراکه آلودگی به بخشی از سیستم تنفسی آسیب می‌زند و فرد را در برابر کرونا آسیب پذیرتر می‌کند.

او اگرچه از کاهش شدت موج سوم شیوع کرونا خبر داده، اما از «چگالی جمعیت» و «آلودگی هوا» به‌عنوان دو عامل کند پیش رفتن این شرایط در پایتخت نام برده است.

استاندار: هیچ صنایع و نیروگاهی در تهران از مازوت استفاده نمی‌کند
انوشیروان محسنی بندپی در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران به انتقادها درباره استفاده از سوخت مازوت که این روزها سروصدای زیادی به راه انداخته است، این‌طور پاسخ داد: «در حال حاضر هیچ صنایع و نیروگاهی در تهران از سوخت مازوت استفاده نمی‌کند و این موضوع مورد تأیید شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی و محیط زیست استان تهران است. به این ترتیب صنایع از سوخت گاز و گازوئیلی که حداقل ۵۰ درصد آن از یورو ۴ برخوردار است، استفاده می‌کنند. از سوی دیگر پلیس نیز از تردد خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی جلوگیری کرده و با نظارت بر این بخش اقدام مؤثری انجام شده. همچنین تلاش برای برخورد با موتورسیکلت‌های فاقد معاینه فنی آنها دردستور کار قرار گرفته است. فعالیت‌های عمرانی هم تا اطلاع ثانوی متوقف است و تلاش می‌کنیم تا فعالیت معادن شن و ماسه به میزان تأثیری که بر آلودگی هوا دارند کنترل شود.»

محیط زیست: به دادستانی تهران درباره مازوت سوزی نامه زده‌ایم
این در حالی است که در خبرگزاری ایسنا نقل شده، سازمان محیط زیست مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها و صنایع در تهران را تأیید کرده است و اتفاقاً مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه با مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها در اراک برخورد شده، گفته است که نامه‌ای به دادستانی تهران نیز درخصوص مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها ارسال کرده‌ایم.
استاندار تهران همچنین به پدیده جوی ناپایدار و انباشت آلاینده‌ها هم اشاره‌ای داشت و گفت: «ظرف روزهای گذشته دو لایه وارونگی در ارتفاع ۲۰۰ و ۹۰۰ متری را شاهد هستیم به این ترتیب به رغم همه تمهیدات اتخاذ شده باید تدبیر دیگری اتخاذ شود.

تن دادن به تعطیلی البته به‌عنوان یک مسکن از نظر وحید نوروزی، کارشناس محیط زیست، فریبنده‌ترین حالت ممکن است چراکه به گفته او راهکارهای شفاف و مشخص وجود دارد ومشکل اینجاست که اراده‌ای برای اجرای آنها وجود ندارد. او گفت که در هیچ مقطع و در هیچ دولتی، آلودگی هوا اولویت اصلی نبوده است و همه نهادهای مرتبط به‌صورت سلیقه‌ای و موردی به چالشی پرداخته‌اند که از نظر آنها مهم بوده: «مجلس هم هیچ زمانی درباره هزینه کرد بودجه سالانه در این حوزه واینکه نتیجه اقدامات نهادهای اجرایی به کجا رسیده، بازخواستی انجام نداده و وضعیت هرسال به همین منوال ادامه می‌یاید. درحالی که امسال، کرونا زودتر از همیشه راهکار تعطیلی را حداقل برای مدارس و برخی ادارات به اجرا گذاشت، اما نتیجه اینکه هوا همچنان آلوده است.»

زهرا‌نژاد بهرام، عضو شورای شهر تهران هم در این زمینه گفت: «ما قانون هوای پاک داریم، اما چرا با توجه به این مبنای قانونی، همچنان سلامت شهروندان در معرض آلودگی هوا قرار دارد یا چرا با آنکه منع تردد گذاشتیم بازهم شاهد افزایش آلودگی هوا هستیم؟ چرا استفاده از سوخت مازوت و بی‌کیفیت دربعضی نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی ادامه دارد و چرا شرکت‌های بزرگ خودروسازی با وجود گران کردن نرخ محصولات خود باز هم از استفاده از فیلتر ممانعت می‌کنند؟ اینها چراهایی‌ست که باید مسئولان پاسخگو باشند. من از سازمان محیط زیست گلایه دارم. اگر واقعاً نمی‌تواند کاری انجام دهد خب از این حوزه کناره‌گیری کند. مسأله آلودگی هوا با جان شهروندان در ارتباط است و باید اولویت اول هم باشد و دستگاه‌ها نسبت به آن حساس شوند. چگونه است که شهرهای بزرگ لندن و استانبول توانستند این موضوع را حل کنند، اما ما باید به گفته برخی، دعا کنیم که باد و باران بیاید! قرار نیست هزینه عدم فروش مازوت و محدودیت‌های فروش نفت از ریه میلیون‌ها شهروند ساکن در کلانشهرها پرداخت شود.»
او با بیان اینکه این یک مسئولیت همه جانبه است و باید همچون کرونا از مردم هم برای حل مسأله کمک بگیریم، با انتقاد از نقش محدود شهرداری در تصمیم‌گیری‌های مهم شهر تأکید کرد: «شهرداری تهران اسماً مسئول امورات شهری است اما در عمل هیچ قدرتی برای تصمیم‌گیری درباره مسائل جدی شهر ندارد. مثلاً در ستاد مدیریت بحران فقط یک عضو است و براساس مصوبه مجلس، ریاست ستاد بر عهده استاندار تهران گذاشته شده است. در حالی که زیرساخت‌ها در اختیار شهرداری تهران است، حتی در تصمیم‌گیری برای تعطیلی شهرهم فقط یک عضو ازیک ستاد بزرگ است که رأی اش آنچنان تأثیری ندارد. بر این اساس باید مدیریت یکپارچه شهری ایجاد شود.»

در پی آلودگی هوا در هشت کلانشهر و پیش‌بینی ادامه این وضعیت، سخنگوی سازمان اورژانس کشور هم از استقرار آمبولانس‌ها در پایتخت خبر داده است.
به گفته مجتبی خالدی با توجه به شرایط آلودگی هوا و هشدار نارنجی سازمان هواشناسی قرار بر این شد که ١٢ دستگاه آمبولانس در شهر تهران در مناطقی که بررسی شده، مستقر شوند. مراکز بهداشتی و درمانی نیز در آماده باش قرار گرفتند.
از ابتدای امسال ۱۵ روز هوای پاک، ۱۸۱ روز هوای سالم و ۸۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۵ روز ناسالم برای همه گروه‌ها در تهران به ثبت رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار