افسردگی کرونایی دانش آموزان
بجنورد (پانا ) -بسیاری از والدین هم از این سبک زندگی به ستوه آمده اند و معتقدند کرونا زندگی طبیعی و پرنشاط بچه ها را به هم ریخته و فرزندشان به خاطر قرنطینه های خانگی این ایام کرونایی، گرفتار یک زندگی مصنوعی شده اند.
وقتی بدانی بازی فرزندت با دوستان و همسالانش چقدر از نان شب هم واجب تر است به هم می ریزی که کرونا با کودکان ما چه می کند!
حتی معلم ها که یک دستشان گوشی موبایل و چرخیدن از این گروه کلاسی به گروه دیگر در شبکه آموزشی شاد است از کار خود رضایت ندارند و می گویند اگر چه اینجا نهایت استفاده از ظرفیت های فضای مجازی می شود ولی تدریس در مدرسه کجا و تدریس در فضای مجازی کجا ؟
اما چاره چیست؟
پویا که به قول مادرش از کوچه ها جمع نمی شد و دوستان زیادی با همسالانش در مدرسه و فعالیتهای ورزشی داشت؛ به خاطر داشتن بیماری زمینه ای در قرنطینه کامل قرار گرفته وبیشتر اوقات از حضور در کلاسهای غیر حضوری خودداری می کند .
عبدالله برآبادی مشاور دبیرستان که بارها با او صحبت کرده و از مشاهده رفتارش که بیشتر حتی حوصله تماشای تلویزیون را هم ندارد؛معتقد است او از این فضا دلسرد شده و ناآگاهانه به حضور در کلاسهای فضای مجازی ، لجبازی می کند وگوشه گیر و افسرده شده است .
یکی از مدیران دبیرستانها در بحرانی خواندن اوضاع تعلیم و تربیت در ایام کرونا افسردگی، دل زدگی و زندگی در فضای مجازی ،درگیری مداوم با اپلیکیشن آموزشی شاد را علت حال بد دانش آموزان دانست .
بهناز لطیفی با بیان اختلالات شبکه شاد که استرس و نگرانی دانش آموزان را بیشتر کرده است؛ می گوید : بدترین اتفاقی که بچه ها با آن مواجه هستند و بیشتر نگران و مضطربشان می کند ؛ حذف یکباره گروه های درسی و عدم دسترسی دانش آموزان برخی اوقات برای بیش از یک هفته می باشد .
وی ایجاد آرامش را مهمترین وظیفه اصلی خودش به عنوان مدیر در این شرایط بحرانی عنوان کرد و افزود : کاراصلی کادر آموزشگاه درحال حاضر آرام نگه داشتن اولیا ،دانش آموزان ودبیران است تا روند تعلیم و تربیت در آموزشگاه به صورت مجازی با دانش آموزان تداوم داشته باشد .
دانش آموزان وقتی می بینند ما دبیران و کادر اجرایی دبیرستان در کنارشان هستیم و مشکلات و نارسایی های اینترنتی را با صبر و تحمل رفع می کنیم و شرایط دانش آموزان را درک می کنیم؛ مشکلات را به راحتی پشت سر می گذارند ولی اگر ببینند دبیران ما انعطاف لازم را ندارند با استرس و دلزدگی مواجه شده و برخی دانش آموزان هم هستند که از حضور در کلاسهای مجازی کنار می کشند .
یکی دیگر از مدیران دبیرستانهای متوسطه نیز تسلط کامل کادر اجرایی دبیرستان به وضعیت اجتماعی خانواده ها را امری لازم و اضطراری دانست و برگزاری مسابقات ورزشی از طریق فضای مجازی ، مسابقات فرهنگی و هنری را لازمه فعالیت های این دوران اعلام کرد وافزود : روزانه دانش آموزانی که در کلاسها شرکت نمی کنند از طریق دبیران شناسایی می شوند و از طریق معاونان و مشاور با منازل آنها تماس گرفته می شود و به صورت تلفنی احوالات دانش آموز و علت غیبتشان در فضایی دوستانه بررسی می شود تا اگر مشکلی به لحاظ فشارهای درسی و یا دلزدگی از مسائل آموزشی در فضای مجازی دارند بررسی شود .
حسین نعمتی افزود : نقش معاون پرورشی و مشاور برای تعدیل شرایط خشک آموزشی می تواند دانش آموزان را حتی در این شرایط قرنطینه به تحرک وا دارد .
رئیس اداره امورتربیتی ، مشاوره و مراقبت دربرابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز از تعیین مشاوره و مربیان مدارس به عنوان رابطان مراکز مشاوره در مدارس خبر داد و افزود : : آموزش وپرورش استان باحدود ۲۱۱ نفر مشاور متخصص و حدود ۳۰۰ رابط مشاوره موارد اورژانس وغیره را پوشش داده و لازم است والدین بدانند دانش اموزان بیشتر از گذشته نیاز به توجه دارند و در صورت بروز برخی مشکلات می توانند به مشاوران مدارس مراجعه کنند .
عباس سرایدار افزود : در شرایط عادی یک درصد از آمار افسردگی متوجه قشر دانش آموز است ولی از شواهد و قرائن پیداست که این موضوع در قشر دانش آموز بیشتر از این حد طبیعی شده است .
رئیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اداره کل آموزش و پرورش نیز با اعلام آمادگی مراکز مشاوره گفت : والدین در صورت نیاز به مشاوره میتوانند با این همکاران ارتباط بگیرند و در مواردی هم که نیاز باشد دانش آموز توسط این همکاران به مراکز مشاوره ارجاع داده می شوند .
مهدی جلالی ادامه داد : یکی از نیاز های دانش آموزان نیاز به ارتباط با دیگران است به خصوص در دوره نوجوانی که این موضوع با قوت بیشتر با ارتباط با همسالان مشاهده می شود و الان که با توجه به این محدودیت ها این ارتباطات به صورت کامل برآورده نمی شود؛ ممکن است روح و روان دانش آموزان را تحت تاثیر خود قرار داده و مشکلاتی نظیر افسردگی و اضطراب به همراه داشته باشد .
یکی ازمشاوران مرکز مشاوره آموزش و پرورش شهرستان بجنورد معتقد است افسردگی بیشتر در سنین بالاتر نمود داشته و این مسئله در کودکان و نوجوانان به صورت گوشه گیری و منزوی بودن نمود پیدا می کند .
پروین همت افزا می گوید : همزمان با کرونا بچه ها در حال حاضر دو فصل پاییز و زمستان را که روزهای سرد و دلگیری دارد را تجربه می کنند و البته تابستانی را هم پشت سر گذاشته اند که در تعطیلاتش در خانه محبوس بودند .
وی کم شدن دید و بازدید ها ، مرگ و میر واز دست دادن اقوام، اخبار نگران کننده این ایام و تعطیلی مدارسی که محل مناسبی برای گذراندن دانش آموزان با دوستانشان بود را از دلایل شدت بخشی به غم و ناراحتی دانش اموزان در این ایام می داند و ادامه می دهد : افسردگی یک اختلال تک عاملی نیست و حداقل چند متغیرباید کنار هم باشند تا افسردگی ایجاد شودکه لازم است والدین بدانند اگر در صورت بروز بحرانها و گرفتاری های این ایام ، زمینه های نشاط و شادابی و تحرک کودکانشان را فراهم کنند که می تواند مانع محکمی در مقابل افسردگی ها باشد .
ارسال دیدگاه