در گفت‌وگوی پانا با عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح شد:

ارزبری 700 میلیون دلاری واردات موز

گرانی تخم مرغ ناشی از ناهماهنگی های بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت است

تهران(پانا) -عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به رویکرد کمیسیون کشاورزی در زیرساخت‌های نباتات گرمسیری می‌گویدکمیسیون کشاورزی معتقد است اگر اعتبارات فنی اعتباری به حوزه نباتات گرمسیری در استان سیستان و بلوچستان اختصاص پیدا کند، بخش عمده‌ای از نیاز کشور به واردات موز را می‌توان جبران کرد و مطمئنا کشور در حوزه نباتات گرمسیری به خودکفایی خواهد رسید.

کد مطلب: ۱۱۵۱۵۴۹
لینک کوتاه کپی شد
ارزبری 700 میلیون دلاری واردات موز

معین‌الدین سعیدی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این سوال که چرا ستاد تنظیم بازار نرخ تخم مرغ را افزایش داده است، گفت:«گرانی تخم‌مرغ و به طور کلی مرغ،‌ ‌تابعی از مشکلاتی است که در حوزه نهاده‌ها وجود دارد که اثرش را روی مرغ و تخم‌مرغ گذاشته و علت اصلی هم ناهماهنگی بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت است. چون مراکز تصمیم‌گیری در این زمینه دو وزارتخانه است، این ناهماهنگی کماکان ادامه دارد.»

وی افزود: «راهکار مشخص کمیسیون کشاورزی هم این بوده که اختیارات وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تنظیم بازار باید بر اساس قانون تشکیل، به وزارت جهاد کشاورزی برگردد. امیدواریم دولت، تفاهم‌نامه دو وزیر را تایید کند.»

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به این سوال که طبق اظهارنظری دامپزشکی مرغداران را تحت فشار قرار داده که به دلیل عدم تاثیر واکسن آنفولانزا برای گله‌های مرغ بالای 7 هفته، مرغ‌ها را به کشتارگاه فرستادند آیا این اتفاق به معنای کاهش عرضه مرغ و افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار نخواهد شد،گفت:‌«در چنین شرایطی محدودیت‌های این چنینی از سوی دامپزشکی هم می‌تواند بازار مرغ و تخم مرغ را دچار التهاب کند.»

قابلیت استان‌های سیستان و بلوچستانبرای پرورش موز

وی در پاسخ به این سوال که با ممنوعیت ثبت سفارش موز، قیمت این میوه رو به افزایش است، نظرتان در این مورد چیست،گفت:‌«در حال حاضر 700 میلیون دلار ارز، برای واردات موز وجود دارد. کمیسیون کشاورزی معتقد است اگر اعتبارات فنی اعتباری به حوزه نباتات گرمسیری در استان سیستان و بلوچستان اختصاص پیدا کند، بخش عمده‌ای از نیاز کشور به واردات را می‌تواند جبران کند. اما تا آن موقع راهکارها،باید کوتاه مدت، میان‌مدت، و بلندمدت باشد.»

سعیدی ادامه داد: «در بحث ارزهای نیمایی باید با حساب و کتاب عمل کنیم. با توجه به رویکرد کلی که در کمیسیون کشاورزی و وزارتخانه وجود دارد، طبیعتا ترجیح ما این است که اگر در حوزه زیرساخت‌های مربوط به نباتات گرمسیری و ایجاد سایبان برای باغات هزینه شود، مطمئنا منجر به خودکفایی در حوزه نباتات گرمسیری خواهیم بود.»

وی افزود:‌«تلاش می‌کنیم که این قضیه در کوتاه‌مدت به شکلی مرتفع شود تا هم مشکل تامین موز مصرف‌کننده برطرف شود و هم بحث چشم‌انداز برای رسیدن به خودکفایی پیگیری شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار