حسینی: تربیت بدنی و سلامت در عصر کرونا از اهمیت ویژهای برخوردار است
پژوهش مربوط به آزمونهای مهارتهای پایه ویژه دانشآموزان کم توان ذهنی در دوره اول ابتدایی در حال انجام است
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست تخصصی پژوهشکده کودکان استثنایی به تشریح اهمیت درس تربیت بدنی و چالشهای آن برای دانشآموزان با نیازهای ویژه پرداخت.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست علمی که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد اظهار کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنائی با پوشش بیش از ۱۵۰ هزار نفر از دانش آموزان با نیازهای ویژه در هفت گروه، کار تعلیم و تربیت این دانش آموزان در ساحت های ششگانه از جمله در ساحت تربیت بدنی و سلامت را بر عهده دارد.
وی افزود: ساحت تربیت بدنی و سلامت علاوه بر اینکه به عنوان یک ساحت مهم تعلیم و تربیت مطرح است در همه ساحت های پنجگانه دیگر نیز مستقیم و غیر مستقیم نقش آفرینی میکند و این موضوع در عصر کرونا که فعالیت های حضوری دانشآموزان در مدرسه تعطیل شده است از اهمیت ویژهای برخوردار است.
حسینی با بیان اینکه نگاه سازمان آموزش و پرورش استثنایی نگاهی علم بنیاد و مشارکت محور است اظهار کرد: بر اساس همین نگاه این سازمان سعی در آن دارد تا با ارتباط با مجامع علمی و خصوصاً پژوهشکده تعلیم و تربیت کودکان استثنایی و پژوهشگاه تربیت بدنی و با مشارکت دانشگاهها و مراکز علمی برنامه های خود را به شکل مشارکتی و علمی به پیش ببرد.
معاون وزیر با تشریح رویکردهای نظری حاکم بر تعلیم و تربیت دانشآموزان استثنایی اظهار کرد: تعلیم و تربیت دانشآموزان استثنایی بر ۷ رویکرد توسعه انسان مبنا، تفاوت پذیری فردی، تطابق پذیری، رویکرد تلفیقی فراگیر، توانمندسازی، توسعه فرصت آفرینی و توسعه عدالت تمرکز یافته است و با این رویکردها یکی از بنیان های اصلی موفقیت توجه به حوزه تربیت بدنی و سلامت دانش آموزان با نیازهای ویژه می باشد.
وی افزود: آموزش و پرورش استثنایی در حوزه تربیت بدنی و سلامت به استاندارد سازی و مناسبسازی فضا، تجهیزات، فرآیندها و محتوا می اندیشد و در این خصوص برنامه ریزی می کند.
حسینی گفت: در حوزه استاندارد سازی فضا هم اکنون در سطح کشور ۳۱ سالن ورزشی مخصوص دانشآموزان استثنایی در ۱۷ استان وجود دارد و ۱۳ سالن ورزشی دیگر در سایر استانها در حال ساخت است.
وی با بیان اینکه ۲۳ اتاق بازی در مدارس نابینایان راه اندازی شده است اظهار کرد: در ۳۶۸ مدرسه که امکان ساخت سالن های درون مدرسه ای ورزشی وجود دارد با کمک سازمان نوسازی و تجهیز مدارس و خیرین ساخت این سالن ها آغاز شده است.
معاون وزیر با تشریح برنامه نهضت توان افزایی اظهار کرد؛ در حوزه استاندارد سازی و مناسب سازی تجهیزات ورزشی در سال ۹۹ و در قالب نهضت توان افزایی از ۱۰۵ قلم و وسایل آموزشی توانبخشی پرورشی و ورزشی مورد نیاز دانشآموزان استثنایی ۱۷ قلم آن به حوزه ورزشی مربوط میشودکه برای کل دانش آموزان کشور نزدیک به ۱۰ هزار قلم را شامل میشود و در تلاش هستیم این اقلام را با مشارکت خیرین، ردیف مسئولیت های اجتماعی و اعتبارات دولتی فراهم سازیم.
حسینی با تشریح فعالیتهای انجام شده در بخش استاندارد سازی فرایندها گفت: ایجاد کانون های درون مدرسه ای، برگزاری مسابقات ورزشی در ۳۴ رشته، استاندارد سازی بسته های تربیت بدنی طیف اوتیسم و تلفیقی فراگیر و ارسال دستورالعمل ارزشیابی درس تربیت بدنی با تکیه بر نگاه علمی و نقش اولیا مورد نظر قرار گرفته است.
وی افزود: در بخش محتواهای دروس تربیت بدنی ۶ جلد کتاب راهنمای معلم استثنایی برای دانش آموزان کم توان ذهنی، ۶ جلد راهنمای تربیت بدنی با موضوع آموزش مقدماتی و پیشرفته تنیس روی میز، والیبال و آمادگی جسمانی و دفتر کار درس تربیت بدنی دوره اول و دوم ابتدایی در چهار گروه آسیب دیده بینایی، شنوایی ، جسمی حرکتی و کم توان ذهنی تاکنون طراحی و تالیف شده است.
حسینی با تقدیر از همکاری های پژوهشگاه تربیت بدنی اظهار کرد: پنج محتوای مربوط به تربیت بدنی دانش آموزان با نیازهای ویژه به این پژوهشگاه سفارش شده است و همچنین این پژوهشگاه ۹ طرح پژوهشی ویژه دانشآموزان استثنایی را انجام داده است.
وی در پایان گفت: همچنین با همکاری پژوهشکده کودکان استثنایی پژوهش مربوط به آزمون های مهارت های پایه ویژه دانش آموزان کم توان ذهنی در دوره اول ابتدایی در حال انجام است.
ارسال دیدگاه