دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در دومین هم اندیشی با معاونتهای آموزش و پرورش:
هم افزایی ارکان آموزش و پرورش میتواند مشکلات نظام تعلیم و تربیت را به حداقل برساند
تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت که دغدغه همه ما تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم است، باید با همکاری و وحدت رویه و در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین به بهترین وجه آموزش و پرورش فرزندان مان را محقق کنیم.
به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شورای عالی آموزش و پرورش، به منظور ارتقای جایگاه آموزش و پرورش، دومین نشست از سلسله هم اندیشی های تعامل و تبادل نظر بین حوزه سیاستگذاری و اجراء با حضور دبیرکل شورای عالی و معاون آموزش ابتدایی، معاونان، مدیران و مشاوران دو حوزه برگزار شد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در این نشست گفت: هدف از برگزاری این نشست ها افزایش تعامل و تفاهم، مشارکت و ایجاد فضای همراهی و هم افزایی در مورد مسائل آموزش و پرورش است.
وی افزود: دغدغه همه ما تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم است، باید با همکاری و وحدت رویه و در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین به بهترین وجه آموزش و پرورش فرزندان مان محقق شود.
امانی اظهار داشت: اگر به فکر حفظ جایگاه آموزش و پرورش هستیم باید با یک نگاه منسجم و سیستمی به مسائل و مشکلات آن نگاه کنیم چون اجزاء در کنار هم و با هم بودن معنا پیدا می کنند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: معتقدم همکاری، هم افزایی و همراهی تمامی ارکان آموزش و پرورش می تواند مسائل و مشکلات تعلیم و تربیت بچه ها را به حداقل برساند.
امانی تاکید کرد: یکی از اصول کاری ما در شورای عالی آموزش و پرورش نگاه کنشگری به مسائل تعلیم و تربیت و نیازهای آینده این سیستم است.
وی ادامه داد: باید فضایی در آموزش و پرورش ایجاد کنیم که بچه ها بتوانند براحتی توانایی های خود را بروز دهند. در یک سیستم نظامند خلاقیت ها و نوآوری ها در موقعیتی که سیستم برای افراد فراهم نموده، بروز و ظهور پیدا می کند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی دیگر از محورهای کاری ما در دبیرخانه شورای عالی برگزاری نشست های هم اندیشی بین ارکان آموزش و پرورش است، از دل این نشست ها گاهی راهکارهایی بیرون می آید که می تواند باعث بهبود روند کاری آموزش و پرورش شود.
امانی با اشاره به اینکه وزیر محترم آموزش و پرورش مسئول ابلاغ مصوبات شورای عالی در صحنه اجراست که به تناسب موضوع مصوبات را به معاونت ها ارجاع می دهد، اضافه کرد: اگر یک مصوبه ای از شورای عالی به بخشی از وزارت آموزش و پرورش ابلاغ می شود به معنی این نیست که دیگر بخش ها در قبال آن مسئولیتی ندارند بلکه همه ما در قبال اجرای درست و دقیق مصوبات و مقررات آموزشی و پرورشی مسئول هستیم.
وی افزود: مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برای بهبود و تسهیل روند آموزش و پرورش تهیه و تصویب می شوند لذا اجرای درست به موقع و دقیق آنها جز مسئولیت همه حوزه ها بوده و لازمه اجرای مقررات، نظارت و پیگیری مستمر و مداوم آنهاست.
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی در این نشست گفت: شورای عالی آموزش و پرورش به خاطر عضویت افراد صاحب نظر و برجسته حوزه تعلیم وتربیت در آن دارای شان و جایگاه بالایی در نظام تعلیم و تربیت است.
وی افزود: به سازوکارهای کارشناسی که در معاونت ها انجام می شود در فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری توجه بیشتری شود، نظارت بیشتر و بهتر بر روند اجرای مصوبات می تواند ضامن اجرای مناسب مصوبات شورای عالی باشد.
حکیم زاده اظهار داشت: پژوهش سراهای دانش آموزی می تواند باعث بروز خلاقیت و حس پرسشگری در دانش آموزان دوره ابتدایی شود، باید راهکاری اندیشید که دوره ابتدایی هم بتواند از پژوهش سراهای دانش آموزی استفاده نماید.
معاون آموزش ابتدایی افزود: در آئین نامه اجرایی مدارس که اکنون در دستور کار شورای عالی می باشد لازم است بحث دوره پیش دبستانی هم دیده شود.
وی با اشاره به تاثیر نامناسب و بی موقع جهش تحصلی بر دانش آموزان، گفت: در مورد جهش تحصیلی باید تمامی جوانب موضوع در نظر گرفته شود تا دانش آموز بتواند ادامه تحصیل دهد، نباید با برگزاری کلاس های فشرده آماده سازی دنبال جهش تحصیلی دانش آموزی باشیم چون همین دانش آموز در آینده دچار مشکلات عدیده ای خواهد شد.
حکیم زاده بیان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان یک واحد فرابخشی این شان و جایگاه را دارد که مطالبه گر اجرای دقیق مصوبات خود باشد.
وی با اشاره به اهمیت توجه به هویت ملی و سوادآموزی دانش آموزان، اظهار داشت: دانش آموزان باید مهارت لازم برای دریافت و فهم برنامه درسی ملی را داشته باشند.
معاون آموزش ابتدایی در پایان گفت: انتظار ما از شورای عالی این است که کما فی السابق با نگاه آینده پژوهانه و رویکرد علمی و تربیتی به مسائل آموزش و پرورش بپردازد.
ارسال دیدگاه