از آغاز به کار شورای نگارش کتب درسی تا برگزاری مجدد آزمون نهضت سوادآموزی

تهران (پانا) – مصوبه کمیسیون آموزش برای برگزاری مجدد آزمون استخدامی نهضت سوادآموزی، آغاز به کار شورای نگارش و ویرایش سازمان پژوهش درپی موضوع حذف نام «مولانا» از کتاب فارسی نهم از خبرهای مهم حوزه آموزش و پرورش طی هفته اخیر بودند.

کد مطلب: ۱۱۵۰۹۵۰
لینک کوتاه کپی شد
از آغاز به کار شورای نگارش کتب درسی تا برگزاری مجدد آزمون نهضت سوادآموزی

موضوع تمدید برگزاری کنکور سال 1400 بر اساس منابع آموزشی نظام قدیم آموزش متوسطه کشور که تا این هفته از طرف داوطلبان و کمپین‌ها پیگیری شد سرانجام از هفته‌های گذشته با شکایت تعدادی از داوطلبان به کمیسیون اصل نود ارجاع شد. رای شورای سنجش و پذیرش دانشجو مبنی بر عدم تمدید کنکور نظام قدیم مورد تایید قرار گرفت و کمیسیون اصل نود با اعلام اینکه تخلفی در این خصوص مشاهده نشده است برای همیشه پرونده تمدید کنکور نظام قدیم را مختومه اعلام کرد.

این هفته تغییری دیگر در یکی از کتاب‌های درسی داشتیم. این موضوع مربوط به حذف نام مولانا به عنوان شاعر یکی از اشعار کتاب فارسی سال نهم بود که سازمان پژوهش علت حذف نام شاعر را به ناموثق بودن انتساب شعر مورد نظر به مولوی عنوان کرده است. ملکی رئیس سازمان پژوهش از تشکیل شورای نگارش و ویرایش کتاب‌های درسی به ریاست رییس سازمان و با حضور جمعی از کارشناسان و مسولان معاونت برنامه ریزی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و فرهنگستان زبان وادب فارسی خبر داد. ملکی درباره تغییرات کتاب‌های درسی گفت: «کاری نکنیم که متهم به اقدام غیرعقلانی باشیم.»

این هفته کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به مناسبت هفته تاسیس نهضت سوادآموزی مصوبه ای گذراند که بر اساس آن آموزشیاران نهضتی که در آزمون استخدامی تیرماه رد شدند و افرادی که به هر دلیل از جمله شیوع ویروس کرونا در این آزمون شرکت نکردند، بتوانند مجددا در آزمون استخدامی ورود به آموزش و پرورش شرکت کنند. همچنین قرار است این کمیسیون طی هفته‌های آتی درباره جذب معلمان خرید خدمتی تصمیم‌گیری کند.

تکلیف مدیران مدارس برای تهیه اطلسی از وضعیت دانش‌آموزان، رایزنی معاونت متوسطه برای افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور و نحوه برگزاری امتحانات عشایر از دیگر خبرهای مهم حوزه آموزش و پرورش در هفته گذشته بودند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

تکلیف مدیران مدارس برای تهیه اطلسی از وضعیت دانش‌آموزان

محسن حاجی میرزایی در نشست با یک هزار و صد نفر از مدیران مدارس استان قم با تأکید بر اینکه مدیران مدارس باید از وضعیت تک‌تک دانش آموزان اطلاع داشته باشند و اجازه ندهند حتی یک دانش‌آموز از تحصیل بازبماند، بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی عمومی و جهانی انتظار می‌رود، اطلس دقیقی از همه دانش آموزان داشته باشید و مدیران از وضعیت تک‌تک دانش آموزان اطلاع داشته باشند.

وی گفت: در شرایط فعلی معیار شایستگی مدیران این است که هیچ دانش‌آموزی مورد غفلت قرار نگیرد و از آموزش‌ها محروم نشود و لازمه این کار نظارت بر کار معلمان و تشویق آن‌ها به کار جهادی از سوی مدیران مدارس است.

حاجی میرزایی ادامه داد: در مدارس، شورای مدرسه را فعال کنید و با دعوت خانواده‌ها در مورد مسائل آموزشی و پرورشی مربوط به آموزش دانش آموزان در مدرسه تصمیم‌گیری کنید. ما از طرح‌ها و خلاقیت‌های تازه و جدیدی که از مدارس شروع می‌شود، استقبال خواهیم کرد.

مصوبه کمیسیون آموزش برای برگزاری مجدد آزمون استخدامی نهضت سوادآموزی

احمد حسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در توضیح جلسه اخیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در این جلسه دو طرح مربوط به اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش برای ساماندهی نیروهای نهضتی و جذب معلمان خرید خدمتی مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: کمیسیون آموزش تصویب کرد افرادی که در آزمون استخدامی تیرماه نهضت سواد آموزی رد شدند و افرادی که به هر دلیل از جمله شیوع ویروس کرونا در این آزمون شرکت نکردند، بتوانند مجددا در آزمون نهضتی‌ها شرکت کنند.

وی توضیح داد : طبق آمار ۶۰۰۰ نفر در آزمون استخدامی نهضت سوادآموزی رد شدند و برخی متقاضیان استخدام نیز در آزمون شرکت نکردند، این افراد خواستار برگزاری مجدد آزمون استخدامی هستند لذا کمیسیون تصویب کرد که این آزمون برای نیروهای نهضتی پیش از سال ۱۳۹۱ که در آزمون استخدامی شرکت نکرده یا پذیرفته نشده‌اند مجددا برگزار شود؛ البته این طرح مسیر قانونی خود را برای اجرایی شدن طی خواهد کرد.

فلاحی درباره طرح جذب معلمان خرید خدمتی گفت: این طرح برای بررسی به کمیته آموزش و پرورش کمیسیون ارجاع شد تا در طرح جامعی این کمیته شامل نیروهای پیش دبستانی، حق التدریس‌ها و خرید خدماتی الحاق شود.

شورای نگارش و ویرایش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آغاز به کار کرد

شورای نگارش و ویرایش به ریاست معاون وزیر و رییس سازمان و با حضور جمعی از کارشناسان و مسولان معاونت برنامه ریزی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و فرهنگستان زبان وادب فارسی تشکیل شد.

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با تاکید بر اهمیت ویرایش در کتاب‌های درسی گفت: کتاب درسی، مجلات و کتاب‌های آموزشی به‌طور کلی یک صورتی دارند و یک سیرت؛ سیرت هر کتاب محتوا و معنی و مفاهیم است. سیرت تولیدات مهم است چون قرار است از این سازمان مفاهیم متقن انتقال یابد، ما در این شورا با سیرت تولیدات کار نداریم بلکه با صورت تولیدات که در انتقال آن سیرت نقش مؤثر ایفا می‌کند سر و کار داریم.

وی به ابعاد عاطفی، اجتماعی اشاره کرد و شاهد مثال را از تغییر ویرایشی ایجاد شده در متن کتاب فارسی و شعر منسوب به مولانا برگرفت و افزود: کاری نکنیم که متهم به اقدام غیرعقلانی باشیم. بنده در راه ارزش‌های دینی فدا می‌شوم اما درخصوص کارهای غیرعقلانی جایی برای سکوت نیست وقتی از ویراستاری حرف می‌زنیم از تغییرکلمات حرف نمی‌زنیم از یک فرهنگ و رویه اثرگذار صحبت می‌کنیم.

ضرورت تأسیس یک پژوهشکده مشترک بین حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش

وزیر آموزش‌وپرورش در شورای سیاست‌گذاری ستاد همکاری‌های آموزش‌وپرورش و حوزه‌های علمیه بر ضرورت تأسیس یک پژوهشکده مشترک بین حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش تأکید کرد.

محسن حاجی میرزایی در جلسه شورای سیاست‌گذاری ستاد همکاری‌های آموزش‌وپرورش و حوزه‌های علمیه که با حضور آیت‌الله اعرافی و اعضای این شورا در ساختمان شهید رجایی و حضور تعدادی از اعضای شورا و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: 20 درصد از جمعیت کشور در اختیار آموزش‌وپرورش است و این افراد در بهترین دوره زندگی خود و مدت‌زمان قابل‌توجهی در اختیار نظام تعلیم و تربیت هستند، بنابراین اهمیت این کار اقتضا می‌کند که حوزه علمیه خط ویژه‌ای را در بخش‌های مختلف ازجمله حوزه محتوای آموزشی دنبال کند و این موضوع مستلزم انجام کارهای خلاقانه و عمیق‌تری است.

وی بر توسعه و حمایت از مدارس معارف اسلامی تأکید و خاطرنشان کرد: در حوزه تربیت که یک امر پیچیده و مرتبط به آینده کشور است، باید هرچه بیشتر عمیق‌تر و غنی‌تر شویم.

حاجی میرزایی بر ضرورت ایجاد یک پژوهشکده مشترک بین حوزه علمیه و آموزش‌وپرورش تأکید و اظهار کرد: باید بیش‌ازپیش از ظرفیت حوزه علمیه در تعلیم و تربیت بهره‌مند شویم.

دستورالعمل اجرایی قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ شد

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در راستای تحقق بند 24 سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی رهبر معظم انقلاب و مصوبه شورای عالی اداری، با ارسال نامه ای دستورالعمل اجرایی مواد 91 و 92 قانون مدیریت خدمات کشوری را جهت اجرا به استان ها ابلاغ کرد.

در این دستور العمل آمده است؛ بر اساس تاکید رئیس جمهور مبنی بر استفاده از تمامی ظرفیت در برخورد همه جانبه و قاطع با مفاسد اداری، ضروری است؛ مدیران کل آموزش و پرورش استان ها اهتمام ویژه ای در اجرای صحیح و موثری مواد 91 و 92 قانون مذکور داشته باشند و گزارش جامع ای از اجرای آن به اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی ارسال کنند.

همچنین با توجه به محدودیت منابع، میزان بهره گیری از ظرفیت این دستور العمل باید متناسب با قابلیت تامین منابع مالی در هر استان باشد و هیچگونه تعهد برای دولت ایجاد نکند.

چرا نام «مولانا» از کتاب فارسی نهم حذف شد؟

علی محبی معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه نام مولانا در یک شعر در کتاب فارسی سال نهم درج شده بود اظهار کرد: در اسفندماه سال ۹۶ خبرنامه گروه آموزش زبان و ادبیات فرهنگستان زبان و ادب فارسی نقدی را در این باره مطرح می‌کند که براساس آن شعر مربوط به مولانا نیست.

وی با اشاره به اینکه با بررسی گروه تالیف مشخص شده است این بیت در دیوان مولانا وجود ندارد ادامه داد: این موضوع در چاپ ۹۹-۹۸ اصلاح می‌شود و به جای نام مولانا «شاعری فرموده» نوشته می‌شود زیرا سراینده مشخص نبوده است.

محبی اشاره کرد: دلیل این تغییر این است که از جایگاه مشاهیر صیانت کنیم لذا به دلیل اینکه این شعر در دیوان ایشان وجود نداشته است شعری با مضمون یار و همنشین از مولانا را برای چاپ بعدی در سال آینده جایگزین می‌کنیم. شعری که از مولانا جایگزین خواهد شد «مار بد جانی ستاند از سلیم/یار بد آرد سوی نار مقیم» است و در نسخه پی دی اف کتاب امسال نیز این موضوع اصلاح می‌شود.

نحوه برگزاری امتحانات دانش‌آموزان عشایر

محمدرضا سیفی مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر درباره نحوه برگزاری امتحانات دانش‌آموزان عشایر در شرایط کرونا با بیان اینکه با توجه به کم بودن تعداد دانش‌آموزان عشایر و تحصیل آنها در مناطق سفید، بیشتر آموزش آنها به صورت حضوری انجام شد اظهار کرد: این دانش‌‌آموزان به صورت حضوری در آزمون‌ها شرکت می‌کنند.

سیفی با تاکید براینکه دانش‌آموزان عشایر در 3 نوع مدرسه سیار، نیمه سیار و مدارس ثابت هستند ادامه داد: تاکنون آموزش و امتحانات دانش‌آموزان عشایر به صورت حضوری صورت گرفته و موردی از ابتلا به کرونا در بین این دانش‌آموزان دیده نشده است.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر با اشاره به اینکه برای تسهیل در دسترسی به آزمون زمان آموزش در مدارس عشایری به گونه ای برنامه‌ای ریزی شده که کمتر از زمان مقرر در برنامه درسی نباشد بیان کرد: تسریع مدت زمان آموزش مدارس عشایری با تشکیل و فعالیت مدارس به صورت یک نوبت در دو وقت (صبح و بعد از ظهر) یا دایر شدن مدارس در روز پنجشنبه جبران خواهد شد.

وی درباره ارزشیابی تحصیلی در نوبت‌های پایانی گفت: این موضوع براساس از شورای برنامه برنامه ریزی استان و شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناطق عشایری برگزار می‌شود.

رایزنی معاونت متوسطه برای افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور

محمود امانی تهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در نشست خبری خود با بیان اینکه اگر نگاهی بالا به مدارس بیاندازیم گفت: تمام ذهن مردم و مسئولان درباره یک مدرسه و ماموریت خلاصه شده که در مدرسه تعدادی کتاب درسی خوانده و امتحان گرفته شود یعنی کارکرد اصلی مدارس در فرهنگ این کشور به تدریس و امتحان گیری سنتی کتب درسی خلاصه شده است.

وی ادامه داد: اما واقعیت این است که کتب درسی را به طرق دیگر نیز می‌توان آموخت مدرسه کارکردی فراتر دارد امروزه معاونت‌های مختلف آموزش و پرورش درحال تلاش برای تغذیه مدارس با کارهای دیگر هستند. بچه‌ها باید در مدارس رشد کنند و تاب آور شوند یکی از مهم ترین کارها این است که این نگاه را تغییر دهیم و بهبود ببخشیم. همه باید برای مدرسه کارکرد جدیدی تعیین کنند تا انتظارات نیز مشخص شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش موضوع کنکور را همچنان پابرجا دانست و گفت: با وجود اینکه در دوران کرونا همه چیز تغییر کرده اما فضای کنکور تغییر نکرده است. معاونت متوسطه رایزنی‌هایی را در زمینه افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در دست انجام دارد لذا کنکور از دید ما رها نشده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار