حسینی به پانا خبر داد
نامگذاری یک مدرسه مجازی به نام یک خیر با اهدای هر دستگاه تبلت
تهران (پانا) - نماینده و جانشین وزیر آموزش و پرورش در تامین دستگاههای هوشمند برای آموزش مجازی، تمام اقدامات آموزش و پرورش در زمینه تهیه گوشی هوشمند یا تبلت برای دانشآموزان محروم از آموزشهای مجازی را تشریح کرد.
سید جواد حسینی در گفتوگو با پانا درباره تلاشهایی که تا امروز با این منظور صورت گرفته است اظهار کرد: «ما طرح هدایت را با عنوانِ "هر دانشآموز یک تبلت و هر تبلت یک مدرسه و یک کلاس" در آموزش و پرورش راهاندازی کردیم که هدف آن تامین دستگاههای هوشمند برای دانشآموزانی است که برای استفاده از آموزشهای مجازی دچار مشکل هستند.»
وی با اشاره به آمار دانشآموزانی که هنوز به آموزشهای مجازی مدارس وصل نشدهاند گفت: «اکنون در کشور ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار دانشآموز داریم که از این تعداد دانشآموز حدود ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به آموزشهای مجازی دسترسی دارند و حدود ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از شبکه شاد برای این آموزشها استفاده میکنند. به این ترتیب نزدیک به ۳ میلیون نفر به آموزشهای مجازی دسترسی ندارند که دلیل اصلی آن نداشتن ابزارهای هوشمند اعم از گوشی و تبلت است. نظر شخصی من این است که تعداد تبلت موردنیاز بیش از ۳ میلیون دستگاه است و ۳۰ درصد دانشآموزان را در بر میگیرد که رقمی بالغ بر ۵ میلیون نفر خواهد بود.»
مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تامین دستگاههای هوشمند نیاز داریم
حسینی ادامه داد: «ما برای تامین این تعداد دستگاه هوشمند برای دانشآموزان محروم به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم که بهتر است این منابع را از طریق به کار بستن همه ظرفیتهای بخش دولتی و بخشهای مردمی تامین کنیم.»
جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح ملی مشارکت در تهیه تبلت و تجهیزات هوشمند گفت: «اکنون حدود ۴۰ هزار دستگاه موجودی کل کشور ما در زمینه تبلت است. وظیفه ما در طرح ملی هدایت علاوه بر تامین منابع مالی برای خرید تجهیزاتِ هوشمند این است که ظرفیتهای موجود کشور را برای فراهم آوردن این تجهیزات فعال کنیم. باید شرکتهای داخلی فعال در زمینه واردات را تجهیز کنیم و مجوزهای لازم را برای آنها بگیریم تا موفق به واردات دستگاههای هوشمند از طریق این شرکتها شویم.»
وی افزود: «برای رسیدن به این منظور با ایجاد کمپینهایی سعی کردیم بخشهای گوناگون دولتی و اصناف مختلف را به این فعالیت ارزشمند جذب کنیم. همچنین کلیپ و تیزر تبلیغاتی مخصوصی برای موضوع ساخته شده است و سامانهای برای ارتباط میان پایگاههای مردمی و سازمان در حال راهاندازی است. خیرین سراسر کشور میتوانند از طریق همین سامانه با ما همکاری کنند.»
نامگذاری یک مدرسه به نام خیر با خرید هر تبلت
حسینی به یکی از مشوقهای تاثیرگذار در این زمینه اشاره کرد و گفت: «برای تشویق خیرین و نهادهای مردمی برای مشارکت در امر تامین تبلت برای دانشآموزان محروم هر تبلت را به اسم خیر مورد نظر به عنوان یک مدرسه مجازی معرفی خواهیم کرد، اگر یکی از خیران ۱۰ تبلت دانشآموزی را تامین کند، در واقع ۱۰ مدرسه مجازی به نام خود در تمام کشور راهاندازی کرده است. سایتی که برای این منظور مورد استفاده قرار میگیرد به زودی آماده خواهد شد.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در زمینه فعالسازی شرکتهای مختلف برای واردات محصولات هوشمند به کشور گفت: «شرکت صنایع آموزشی، وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان، مسئولیت هماهنگ کردن شرکتهای داخلی و خارجی در این زمینه را بر عهده دارد. ما تلاش میکنیم از ظرفیت ۳۰ هزار موسسه خیریه در سراسر کشور، شوراهای آموزش و پرورش همچنین از ظرفیت نهادهای بینالمللی در تامین این ابزارها استفاده کنیم.»
همکاری کمیته امداد و مرکز آمار ایران در تامین تبلت
وی در مورد نهادهای مختلف عمومی و خصوصی که در داخل کشور در زمینه تامین دستگاههای هوشمند دانشآموزان محروم فعالیت میکنند اظهار کرد: «یکی از این نهادها کمیته امداد امام خمینی است که اخیراً ۵۰ هزار دستگاه را عهده دار شده و میتواند این رقم را تا ۵۰۰ هزار دستگاه گسترش دهد. همچنین مرکز آمار ایران عهده دار تامین بخشی از این تبلتها شده است و تا امروز هم ۵۰۰ تبلت را در استان مازندران تحویل آموزش و پرورش داده است.»
استفاده از اعتبارات هوشمندسازی سازمان نوسازی در تامین تبلت
حسینی استفاده از ظرفیت مدارس برای واگذاری امانی کامپیوترهایی که مورد استفاده مدرسه قرار نمیگیرد را از جمله این اقدامات برشمرد و افزود: «بخشی از اعتبارات سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور که تحت عنوان اعتبارات هوشمندسازی اختصاص مییابد را برای تامین این تبلتها به کار خواهیم گرفت.»
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره همکاری استانداریها در تامین ابزارهای هوشمند توضیح داد: «طی تفاهمنامهای که با استانداریهای سراسر کشور داریم قرار شد با سهم پنجاه پنجاه در تامین این تبلتها همکاری کنیم؛ یعنی ۵۰ درصد مبالغ را استانداریها تامین کنند و ۵۰ درصد باقی مانده از طرف آموزش و پرورش تامین خواهد شد.»
همکاری اپراتورهای مخابرات با طرح باندلینگ
وی با اشاره به توافق میان وزارت آموزش و پرورش با وزارت ارتباطات در این حوزه اظهار کرد: «در این زمینه طرح باندلینگ از سوی وزارت ارتباطات با مشارکت اپراتورهای مخابرات در دست بررسی قرار گرفته است که بر اساس آن گوشی و سیم کارت به صورت ارزان یا به صورت اقساطی در اختیار مصرف کننده قرار میگیرد و در ازای آن قراردادی میان مصرف کننده و اپراتور برای استفاده از خدمات و بستههای مختلف ارائه شده منعقد خواهد شد به این ترتیب اپراتورها نیز در تامین دستگاههای هوشمند وارد صحنه میشوند. همچنین رایزنیهایی صورت گرفته است برای واگذاری اجاره ای یا قسطی دستگاههای هوشمند و نیز استفاده از تسهیلات بانکی برای خرید این دستگاهها که همکاری بانکها و موسسات مالی را نیز به میان میآورد.»
ارسال دیدگاه