مشاور عالی وزیر و دبیرستاد همکاری‌ها:

از ظرفیت‌های بین المللی حوزه علمیه و آموزش و پرورش بهره خواهیم برد

نخبگان حوزه و آموزش و پرورش در کارگروه‌های تخصصی گرد هم آمدند

تهران (پانا) - مشاور عالی وزیر و دبیرستاد همکاری‌ها از همکاری نخبگان حوزه علمیه و آموزش و پرورش در کارگروه‌های ششگانه ستاد همکاری‌ها خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۵۰۳۵۰
لینک کوتاه کپی شد
از ظرفیت‌های بین المللی حوزه علمیه و آموزش و پرورش بهره خواهیم برد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش، علیرضا حاجیان زاده در نشست فصلی ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش که با حضور وزیر و مدیر حوزه های علمیه همچنین کمیته های 700گانه همکاریها که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهارکرد: بحمدلله با حمایتهایی که تا کنون نسبت به دبیرخانه ستاد وجودداشته است توانسته ایم اقدامات و طرح های ارزشنمدی را پیگیری و علمیاتی کنیم.

دبیرستاد همکاریها با اشاره به تمهیدات اجرای برنامه 5 ساله همکاری افزود: امسال شاهد ابلاغ برش سال 99 برنامه 5 ساله برای دومین سال اجرا هستیم بطوریکه برش سال 99 برنامه 5 ساله، با امضای وزیر آموزش‌وپرورش در قالب برنامه سالانه، به ادارات کل استان‌ها و توسط مدیر حوزه‌های علمیه به مدیریت‌های استانی ابلاغ شد.

امضای تفاهم نامه های استانی

حاجیان زاده به امضای تفاهم نامه با دبیرخانه کمیته های استانی اشاره کرد و گفت: دبیرخانه ستاد طی رایزنی با کمیته های استانی، برش استانی و حجم عملکردهراستان در ذیل هر برنامه را تعیین نموده و در قالب تفاهم نامه اجرای برنامه ها، به امضای نماینده ولی فقیه در استان به عنوان رئیس و مدیر کل آموزش و پرورش به عنوان نایب رئیس کمیته استان و امضای دبیر ستاد رسانده است.

وی ضمن تبیین و تشریح برنامه های این برنامه و برش 5ساله گفت: برنامه ها در سفرهای استانی و جلسات ویدئو کنفرانس برای اعضای کمیته های استان ها، نمایندگان ولی فقیه، مدیران کل آموزش و پرورش و مدیران حوزه های علمیه استان ها تبیین شد و همچنین سفری به استان های مرکزی، یزد، مازندران، هرمزگان، فارس، خراسان جنوبی، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری صورت پذیرفت.

مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش در خصوص گزارش عملکرد کمیته های استانی بیان داشت: با پیگیری همکاران در دبیرخانه ستاد، گزارش عملکرد کمیته های استانی در سال تحصیلی 99-98 دریافت شده و با تجمیع گزارش فعالیت کمیته های استان ها ، ارزیابی وضعیت همکاری در استان ها و مناطق با بهره گیری از ظرفیت سامانه ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش انجام می شود.

کارگروه های تخصصی

وی به راه اندازی کارگروه های تخصصی ستاد همکاریها اشاره کردوافزود: به منظورکیفیت بخشی و بهینه سازی اجرای برنامه ها و افزایش مشارکت واحدهای ستادی و سازمانهای وابسته در آموزش و پرورش و حوزه های علمیه، کارگروه های پنجگانه با عناوین پژوهش، آموزش و برنامه درسی، تبلیغ و امور فرهنگی، منابع انسانی و مدارس وابسته در یک جلسه افتتاحیه با حضور حضرت آیت الله اعرافی و جناب آقای حاجی میرزائی و جلسات پیاپی بعدی فعالیت خود را آغاز کرده اند.

آمایش سرزمینی در توسعه مدارس علوم و معارف اسلامی

حاجیان زاده ضمن تببین اقدامات اجرایی برنامه 5 ساله همکاریها گفت: به منظور همکاری در ایجاد و توسعه مدارس علوم و معارف اسلامی آمایش سرزمینی و تعیین مناطقی که از نظر جمعیت دانش آموزی، تقاضای انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی، امکانات نیروی انسانی و ساختمان مناسب فراهم است آغاز شده و نتایج آن برای تعیین اولویت راه اندازی های جدید سال 1400 استفاده خواهد شد.

عضویت صاحب‌نظران حوزوی در گروه‌های برنامه‌ریزی درسی

وی ادامه داد:عضویت صاحب‌نظران حوزوی به نمایندگی از مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در گروه‌های برنامه‌ریزی درسی و همکاری در اجرای برنامه درسی ملی و 11 راهنمای حوزه یادگیری در سال جاری آغاز شده است.

حاجیان زاده بیان داشت: نقد و بررسی کتب درسی و مطابقت با نظام معیار اسلامی از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه به سازمان پزوهش و برنامه آموزشی ارائه و 80 درصد آن در چاپ جدید اعمال شده است.

فعالیت های مبلغان طرح تربیتی امین در شبکه شاد

مشاورعالی وزیرآموزش وپرورش همچنین با اشاره به شبکه شاد گفت: به منظوراستمرار فعالیت های مبلغان طرح تربیتی امین هماهنگی های با شبکه آموزشی دانش آموز(شبکه شاد) انجام شده و تولید محتوا برای دانش آموزان ابتدائی، متوسطه اول، متوسطه دوم، معلمان و مربیان،خانواده ها و ارائه مشاوره های مذهبی با بهره مندی از ظرفیت های معاونت تبلیغ ، دفتر تبلیغات اسلامی، حوزه های خواهران و سایر بخش های حوزوی در حال انجام است.

پاسخ گویی به سؤالات و شبهات کرونایی دانش آموزان

دبیرستاد همکاریها که در نشست فصلی ستاد با حضور وزیرومدیرحوزه های علمیه سخن می گفت، به شرایط موجود و ایام کرونایی اشاره کرد وافزود: با همکاری و تعامل مجموعه های وابسته حوزه علمیه، در راستای پاسخ گویی به سؤالات و شبهات دانش آموزان، نرم افزار پاسخگویی به شبهات با موضوع کرونا حاوی 80 سؤال با مشارکت مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات آماده و ازطریق شبکه های مجازی و سامانه های آموزش و پرورش ارائه شد.

فعال کردن روحانیون طرح هجرت

حاجیان زاده ادامه داد: برای جذب روحانیون طرح هجرت که در مناطق روستایی مستقر هستند در قالب خرید خدمات آموزشی و تربیتی، طی هماهنگی های انجام شده بخشنامه وزارتی صادر و در آن قید شده که حوزه های علمیه به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی می توانند با آموزش و پرورش برای تامین نیروهای لازم قرارداد منعقد نمایند.

به‌کارگیری طلاب در قالب نظام‌ وظیفه عمومی

وی در خصوص وضعیت طلاب وظیفه بیان داشت: هماهنگی جذب، آموزش و به‌کارگیری طلاب در قالب نظام‌وظیفه عمومی در امور تربیتی و آموزشی مدارس با اولویت مدارس شبانه‌روزی و مناطق محروم، در سال جاری به ظرفیت سهمیه 2000 نفر انجام شده است.

دبیرستاد همکاریها گفت: ایجاد شرایط لازم برای طلاب مستعد علوم دینی جهت شرکت در رشته‌های گروه علوم انسانی اسلامی آزمون استخدامی ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و آغاز دوره تکمیلی و مهارتی پذیرفته شدگان در مرکز تربیت مبلغ معلم با مشارکت حوزه های علمیه و دانشگاه فرهنگیان از جمله فعالیت های صورت گرفته دبیرخانه ستاد است.

برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت فرهنگیان

حاجیان زاده افزود: برگزاری یکی از بزرگ ترین دوره های آموزش ضمن خدمت فرهنگیان با موضوع فرهنگ مهدوی در ایام نیمه شعبان، با مشارکت حوزه های علمیه و با حضور 580 هزار نفر در قالب 12 ساعت از طریق فضای مجازی یکی دیگر از اقدامات ایام کرونایی دبیرخانه ستاد می باشد.

بررسی اعزام طلبه های زبان دان به خارج از کشور

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بُعد بین المللی حوزه های علمیه و آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت:ارتباط بین امور بین الملل مرکز مدیریت حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش و بررسی همکاری در اقداماتی از جمله اعزام طلبه های زبان دان از سوی حوزه علمیه و ظرفیت های جامعه المصطفی ، تمهید پاسخ به شبهات برای ایرانیان خارج از کشور، مرتبط شدن معلمان خارج از کشور به مرکز پاسخگویی در قم و خدمات مشاوره مذهبی از جمله این موارد است.

ترویج نگاه تقریبی و نگرش وحدت ملی

حاجیان زاده بیان داشت: تشکیل کارگروهی برای بررسی امور مربوط به اهل تسنن از جمله ترویج نگاه تقریبی و نگرش وحدت ملی در مواجهه با اهل تسنن وفادار به ارزش های انقلاب و رهبری، بررسی چگونگی مواجهه با جریان وهابیت و سلفی گری، کتاب های درسی و منابع آموزشی، مدیریت ها و نیروی انسانی، حضور روحانیون تبلیغی و مبلغین طرح امین در مناطق مرزی، مدارس علوم و معارف اسلامی در مناطق مرزی از دیگر فعالیت های برنامه 5ساله می باشد.

انتشار (36 ) شماره بولتن الکترونیکی ستاد در رسانه ها

دبیرستاد همکاریها با بیان اینکه می بایست به ترویج گفتمان همکاری با تمام توان اهتمام داشته باشیم، بیان داشت: با بهره‌مندی از ظرفیّت‌های رسانه ای از طریق مصاحبه با شبکه های تلویزیونی و رادیویی، انتشار 36 شماره بولتن الکترونیکی انعکاس اخبار همکاریها دربیش از 70 رسانه دیداری و شنیداری و همچنین گفت وگو با مسئولین دو دستگاه، صاحب‌نظران و پیشکسوتان در حوزه و آموزش و پرورش و انعکاس در سامانه دبیرخانه، خبرگزاری حوزه، پانا، پرتال وزارت آموزش و پرورش و... تنها نمونه ای از ترویج این گفتمان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار