ماجرای شماره‌گذاری «وانت نیسان»؛ سرنوشت خودروهای یورو4 به کجا رسید؟

تهران (پانا) - در روزهای اخیر تعدادی از مشتریان وانت نیسان از کارخانه «زامیاد» به دلیل تاخیر در تحویل خودرو به آنها، مقابل این کارخانه تجمع کردند که متولیان این شرکت دلیل تأخیر در تحویل خودرو را ندادن مجوزهای زیست‌محیطی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرده‌اند، موضوعی که دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست آن را رد می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۴۹۶۲۳
لینک کوتاه کپی شد
ماجرای شماره‌گذاری «وانت نیسان»؛ سرنوشت خودروهای یورو4 به کجا رسید؟

بر اساس آیین‌نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک مقرر شده بود تا از ابتدای سال ۹۸ تمامی خودروهای داخلی با استاندارد یورو ۵ تولید و روانه بازار شوند اما اواخر بهمن ماه سال ۹۷ بود که الزام رعایت این قانون به خواست خودروسازان به سال ۹۹ موکول شد. قانون هوای پاک خودروسازان را مکلف کرده است تا از ابتدای سال ۹۹ خودروهای بنزینی با کیفیت آلایندگی یورو ۵ ارائه دهند و استاندارد آلایندگی این خودروها باید پیش از مرحله پیش فروش، به تایید سازمان محیط زیست برسد و چنانچه خودروسازان این الزام را رعایت نکنند، طبق اعلام معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، این خودروها شماره‌گذاری نخواهند شد و در صورت انجام پیش فروش این محصولات، این سازمان پیگیری قانونی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

اخیرا متقاضیان دریافت خودروی وانت زامیاد که از سال ۹۸ اقدام به ثبت‌نام کرده بودند با مشکل در تاخیر تحویل خودروها مواجه شدند که گفته می‌شود سازمان محیط زیست مجوزهای لازم برای شماره‌گذاری را ارائه نداده است. بهزاد اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با پانا درباره مجوز پلاک گذاری زامیاد اظهار کرد: «امسال با توجه به اینکه خودروهای تولید داخل طبق قانون باید استاندارد آلایندگی یورو ۵ را داشته باشند، خودروی زامیاد الزامات یورو ۵ را برآورده نکرده بود که با مشکل شماره‌گذاری مواجه شد و مجوزی برای شماره‌گذاری این خودرو صادر نشد.»

دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: «با بررسی‌هایی که انجام شد، شرکت سایپا تعهد داد تا تولید این خودروها را متوقف کند که با توجه به این موضوع، ۱۷ آذرماه مجوز شماره‌گذری زامیاد صادر شد و اکنون برای شماره‌گذاری مشکلی ندارند.»

وی در پاسخ به این سوال که طبق قانون به خودروهای یورو۴ مجوز شماره‌گذاری داده نمی‌شود، آیا خودرویی وجود دارد که استاندارد یورو ۵ را نداشته و درخواست صدور مجوز داشته باشد، گفت: «خودروهای عمده و پرتیراژ ارتقا پیدا کردند و مجوز آنها صادر شده است و فقط خودروی زامیاد باقی مانده بود که مشکل این خودرو نیز حل شد. البته خودروهایی هم هستند که هنوز به استاندارد یورو ۵ ارتقا پیدا نکردند و نتوانستند مجوز شماره‌گذاری از سازمان محیط زیست دریافت کنند.»

اشجعی اضافه کرد: «خودروهایی که هنوز مجوز شماره‌گذاری از سازمان محیط زیست دریافت نکردند، خودروهای خارجی که در داخل کشور مونتاژ می‌شوند را شامل می‌شود و همچنین خودروهایی که دنده اتوماتیک هستند هنوز نتوانستند تاییدیه یورو۵ را از سازمان محیط زیست دریافت کنند و با مشکل شماره‌گذاری مواجه هستند. این خودروها از سوی ایران خودرو و سایپا مونتاژ می‌شوند و هنوز به سطح استاندارد یورو ۵ ارتقا پیدا نکردند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار