رعایت بهداشت دهان و دندان، ضامن کاهش مشکلات دندانپزشکی است

خبرگزاری پانا: محمد اژدری دندانپزشک خراسان شمالی با اشاره به اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان گفت: با وجود آن که رعایت اصول بهداشتی دهان و دندان در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها، کاهش پوسیدگی های دندانی و هزینه های دندانپزشکی بسیار موثر است اما متاسفانه بسیاری از افراد نسبت به اصول بهداشتی کم اهمیت و بی توجه هستند.

کد مطلب: ۱۱۴۸۶۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، اژدری افزود: نخستین هدف در رعایت بهداشت دهان و دندان حذف پلاک میکروبی است که به طریق مکانیکی و استفاده از مسواک و خمیردندان به شکل صحیح امکان پذیر است و متاسفانه برخی از افراد هنوز بر این باورند که مسواک بسیار مهم تر از نخ دندان است در حالی که هیچ چیز مانند نخ دندان سطوح دندانی را تمیز نمی کند.

وی تصریح می کند : استفاده از دهانشویه ها پس از مسواک و خمیر دندان توصیه می شود زیرا استفاده از آن با وجود پلاک میکروبی در دهان ، در پیشگیری از پوسیدگی های دندانی تاثیری ندارد.

وی اظهار می دارد : دهانشویه کلرهگزیدین یکی از دهانشویه های مفید و موثر برای لثه است که از التهاب لثه پیشگیری می کند و هیچ عوارض جانبی ندارد.

وی عنوان می کند : استفاده یک دوره 14 روزه از دهانشویه ها باعث می شود سطح پلاک میکروبی تا 3 ماه در حد طبیعی باقی بماند.

وی با بیان این که استفاده از دهانشویه در افراد زیر 12 سال، زنان باردار و شیرده بدون تجویز پزشک ممنوع است، خاطر نشان می کند : اگر بهداشت دهان و دندان به دقت انجام شود درد و ناراحتی کاهش می یابد و از نظر اقتصادی هم به صرفه تر است.

«اژدری» با بیان این که هدف دندانپزشکی پیشگیری است نه درمان، می گوید : پلاک میکروبی در دهان یک سطح اسیدی ایجاد می کند، PH را کاهش می دهد و باعث ایجاد تغییر در ساختار مینا می شود که زمینه پوسیدگی در سطح مینای دندان را فراهم می کند.

وی می افزاید : مراجعه به موقع به دندانپزشک و آغاز به موقع ترمیم دندان، میزان پوسیدگی را کاهش می دهد و این در حالی است که مراجعه دیر هنگام به دندانپزشک با اوج پوسیدگی دندانی و درگیری عصب ها همراه است که به درمان ریشه و دیگر اقدامات دندانپزشکی نیاز دارد.

وی تاکید می کند : پس از مسواک و نخ دندان از مصرف هر گونه مواد غذایی حتی میوه جات خودداری کنید و صبح ها همیشه قبل از خوردن صبحانه مسواک بزنید و در صورت فراموشی، 30 دقیقه بعد از صبحانه به طور حتم این عمل را انجام دهید.

وی توضیح می دهد : صبح ها یک لایه میکروبی چسبنده به نام پلیکل روی دندان می چسبد که بهتر است پس از بیدار شدن از خواب و قبل از صرف صبحانه تمیز شود.

وی به تصور اشتباه مردم در مورد جرم گیری اشاره می کند و اظهار می دارد : بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند با جرم گیری بین دندان ها فاصله می افتد و دندان ها حساس و دردناک می شود و این در حالی است که فاصله بین دندان ها قبل از جرم گیری ایجاد می شود اما فرد پس از جرم گیری متوجه این موضوع می شود.

به گفته وی، حساسیت دندان ها پس از جرم گیری به دلیل دستگاه جرمگیر نیست بلکه به دلیل حالت اسیدی جرم هاست که در دندان ها حساسیت ایجاد کرده است.

وی استفاده از خلال دندان را به هیچ عنوان مناسب نمی داند و عنوان می کند : استفاده از خلال دندان آسیب جدی به لثه وارد می کند و فضای بین دندانی فقط با استفاده از نخ دندان باید تمیز شود.

اژدری در ادامه افزود: افزایش پلاک میکروبی روی تمام سیستم بدن تاثیر گذار است و پوسیدگی های دندانی و لثه درمان نشده زمینه بیماری های قلبی ـ عروقی و دیگر بیماری های را فراهم می آورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار