مدیریت ستاد کل مدیریت بحران استان اصفهان در گفت و گو با پانا:

4 مطالعۀ اساسی روی آلودگی هوای شهر اصفهان انجام شده است

امسال حدود ۹۰۰ هکتار در حال نهال کاری است تا کانون های گرد و غبار تحت کنترل قرار گیرد

اصفهان ( پانا) - مدیریت ستاد کل مدیریت بحران استان اصفهان عنوان کرد اجرای طرح های کنترل بیابان در استان اصفهان صورت گرفت که در این راستا سال پیش روی کانون های بیابانی اطراف برای پیشگیری از انتشار ذرات گرد و غبار، هزار و 481 نهال کاری انجام شد. امسال هم حدود 900 هکتار در حال نهال کاری است تا کانون های گرد و غبار تحت کنترل قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۱۴۸۴۷۵
لینک کوتاه کپی شد
4 مطالعۀ اساسی روی آلودگی هوای شهر اصفهان انجام شده است

منصور شیشه فروش، مدیریت ستاد کل مدیریت بحران استان اصفهان در گفت و گو با پانا، در خصوص آلودگی هوا و تفاوت آن با سال پیش با توجه به تعطیلی مدارس و ... گفت: در مورد آلودگی هوای اصفهان مورد خاصی که باید مورد توجه قرار گیرد، علت های آن است. اصفهان در یک پهنۀ خشک و نیمه‌خشک قرار دارد. کم بارشی جزو ذات این منطقه است، وزش باد کمتری را (در این منطقه) شاهدیم. تغییرات و نوسانت اقلیمی کمتری در این منطقه اتفاق می افتد و بخشی از آن به شرایط جغرافیایی این منطقه بر می گردد. مثلا ما از اول مهرماه تا به حال دچار کم بارشی بوده‎ایم و همچنین سکون هوا را نیز شاهد بوده‌ایم که این باعث می‌شود آلودگی های حاصل از صنایع و خودروها (در شهر) جمع شود. در اصفهان حدود 10 هزار واحد بزرگ و کوچک صنعتی داریم، بیش از 70 شهرک صنعتی داریم، 650 معدن، حدود 2 هزار واحد سنگبری، واحدهای تولید آجر، واحدهای کارگاهی، نیروگاه های برق، کارخانه های سیمان و (مجتمع های) تولید فرآورده های نفتی را در استان داریم. همچنین روزانه بیش از یک میلیون خودرو و 600 هزار موتور سیکلت در شهر تردد می‌کنند و این ها بار آلودگی را افزایش می دهند. اما اقدامات مهمی انجام شد. امسال هم به علت شرایط کرونا خوشبختانه ترافیک کمتر بود، ولی به علت همین شرایط طبیعی و انتشار آلاینده‌ها از منابع ثابت و تغییرات جوی، باز هم شرایط آلودگی هوا را شاهد هستیم. اما شدت آن مانند سال های گذشته نیست چون سال های گذشته در روزهای زیادی وضعیت جوی به درجه ناسالم برای عموم می‌رسید.

وی در ادامه افزود: از سال گذشته تا به حال خوشبختانه کارهای بزرگی انجام شده است. 3 مطالعه صورت گرفت و مطالعاتی که دانشگاه صنعتی، دانشگاه اصفهان و خود (سازمان محیط زیست) انجام داد. مطالعات برگرفته از شرایط آلودگی هوای اصفهان و کلان شهرها بود.

چهار مطالعۀ اساسی روی آلودگی هوای شهر اصفهان و منطقه مرکزی اجام شده است

شیشه فروش در ادامه عنوان کرد: بازنگری طرح جامع شامل کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان است که (سازمان) محیط زیست بازنگری آن را دنبال می‌کند.تهیه سیاهۀ انتشار و تعیین میزان انتشار ذرات معلق و دیگر مطالعاتی که در اختیار (سازمان ) محیط زیست قرار گرفت. این ها در حال تبدیل شدن به سناریو هستند و سناریوهای عملیاتی باید اجرا شوند. پس یک گامی که الان برداشته شده و در سال گذشته فراهم نبوده است، دسترسی نتایج مطالعاتی است که چهار مطالعۀ اساسی روی آلودگی هوای شهر اصفهان و منطقه مرکزی و راهکارهای پیشگیری و همچنین سهم انتشار آلاینده های هر بخش انجام شده است.

شیشه فروش در ادامه تصریح کرد: نکتۀ بعدی این است که به ادارات ابلاغ شده موتورخانه هایشان استاندارد شود. همچنین اعلام شده مجتمع های مسکونی و تجاری که موتورخانه دارند در سامانه اعلام شده توسط شرکت گاز نام نویسی کنند تا فرآیند استاندارد سازی صورت گیرد.

او در خصوص اقداماتی که برای مدیریت آلودگی هوا انجام شده، تاکید کرد: شهرداری نیز صد اتوبوس جدید امسال وارد ناوگان حمل و نقل کرد تا جایگزین ناوگان های فرسوده شوند. شهرداری واردات موتورهای برقی را نیز در برنامه خود قرار داده است. در مرحلۀ اول شهرداری اصفهان پیگیری کرده است که هزار موتور برقی را جایگزین موتورهای دیگر کند. رفع گره های ترافیکی و ایجاد سایت دوچرخه، تقویت بی آر تی برای تردد سریع اتوبوس ها در شهر، نصب دوربین های هوشمند پلیس راهنمایی و رانندگی، اعمال قانون برای خودروهای فرسوده و خودروهای فاقد معاینۀ فنی، نصب دوربین در محدودۀ طرح ترافیک برای پیگیری تخلفات، خارج کردن خودروهای فرسوده، تقویت شبکه های معاینۀ فنی خودروها، احداث بزگراه شرق که به عدم ورود خودروهای سنگین به شهر کمک می کند و کنترل و نظارت بر تردد کامیون ها در داخل شهر از اقدامات صورت گرفته برای مدیریت آلودگی هوای شهری بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: اجرای طرح های کنترل بیابان در استان اصفهان صورت گرفت که در این راستا سال پیش روی کانون های بیابانی اطراف برای پیشگیری از انتشار ذرات گرد و غبار، هزار و 480 هکتار نهال کاری انجام شد. امسال هم حدود 900 هکتار در حال نهال کاری است تا کانون های گرد و غبار تحت کنترل قرار گیرد. سال پیش برای تثبیت شن‌های روان، 305 هکتار زمین مورد مالچ پاشی قرار گرفت و امسال هم این عمل در برنامه انجام شدن است.

مدیر کل بحران استان اصفهان در خصوص اقدامات اجرا شده برای قانون هوای پاک نیز عنوان کرد: مقرر شد قانون هوای پاک هم اجرایی شود. قانون هوای پاک توسط مجلس تصویب و ابلاغ شد. به سازمان محیط زیست به عنوان دبیرخانه گفتیم تمام موّاد قانون هوای پاک را به دستگاه‌ها ابلاغ کند و آنها را ملزم به اجرا کند. همچنین به محیط زیست اعلام شده که تمامی صنایع را از نظر میزان انتشار آلاینده‌‌ها مورد بررسی قرار دهد و اگر آلاینده هستند اخطار لازم صورت گیرد و اگر اصلاح نکردند جریمه انجام شود و آن ها را در لیست صنایع آلاینده قرار دهد. همچنین صنایع مکلف شدند که به صورت آنلاین میزان خروجی ذرات آلاینده از خروجی دودکش های خود را به سازمان محیط زیست اعلام کنند. 60 گروه محیط زیستی نیز، بازدید مؤثر از صنایع را در برنامه دارند. شرکت پخش فرآورده های نفتی هم مکلف شد در تمام 355 جایگاه سوخت، سوخت پاک توزیع کند و سازمان محیط زیست نظارت کند. امیدواریم با اجرای این برنامه ها در آینده روزهای سالمتری را مردم داشته باشند. در صورتی که با وجود رعایت تمامی دستورالعملها باز هم شاهد آلودگی هوا باشیم، استفاده از لوازم بهداشتی مثل ماسک، عدم تردد غیر ضروری، استفاده از خدمات اینترنتی و دولت الکترونیک و خریدهای اینترنتی می بایست صورت گیرد.

در شهرستان اصفهان حدود یک میلیون و 200 هزار مشترک برق وجود دارد

شیشه فروش در ادامه در مورد مصرف انرژی اصفهانی ها گفت: انرژی محدود است و ما باید از انرژی درست استفاده کنیم. در شهرستان اصفهان حدود یک میلیون و 200 هزار مشترک برق وجود دارد و تأمین برق پایدار به صورت عمومی یک برنامه هدفمند است. در تابستان گذشته برای برق استان و شهرستان اصفهان برنامه هایی را تبیین کردند و استراتژی رفع مشکلات تأمین برق را تدوین کردند و مانند بحث کرونا به استانداری ابلاغ شد. ما جلساتی را در ستاد مدیریت بحران برگزار کردیم و به همۀ بخش های مصرف برق از جمله صنایع، خانگی، کشاورزی، آموزشی، فرهنگی و اداری وارد شدیم. بخشنامه را به همۀ ادارات ابلاغ کردیم که در تابستان برای گذر از شرایط تابستان گرم و پیشگیری از قطعی برق باید یک سری اقدامات اضطراری انجام گیرد. بر همین اساس در همۀ ادارات معین شد که «مدیر انرژی» داشته باشند. مدیر انرژی موظف شد سیستم اداری را بررسی کند و از نظر سیستم های برق استان، اجرای راهکارهای مصرف بهینۀ برق را داشته باشد. اولا روشنایی‌ها باید از سیستم های کم مصرف برقی باشد. در زمان هایی که نور بیرونی موجود هست، از نور بیرون استفاده شود. همچنین روشن کردن وسایل برقی در زمان های خاص باشد. در پیک مصرف وسایل (غیر ضروری) را خاموش بکنند. پیک مصرف از ساعت دوازده ظهر تا چهار بعد از ظهر است. همه مشترکین موظف شدند در این ساعات با شرکت برق همکاری بکنند در جهت اینکه ادارات و صنایع موتور برق هایشان را روشن بکنند و از موتور برق استفاده کنند و اینکه سیستم های برقی (درگیر)شان را کمتر بکنند. در مشترکین خانگی هم به همین شکل. اعلام شد که به آن دسته از مشترکین (که همکاری می کنند،) پاداش می دهیم. به کشاورزها اعلام شد که اگر از دوازده ظهر تا چهار بعد از ظهر پمپ هایتان را خاموش کردید، به شما پاداش داده می شود. به ادارات و صنایع هم همین طور، به صنایع گفته شد از سیستم های داخلیتان استفاده کنید و راهکارهای مصرف بهینه را اجرا کنید. تمام این اقدامات یکسره در طول تابستان اجرایی شد و ادارۀ برق کنترل کرد. او تصریح کرد: مدیریت بار با استفاده از ظرفیت های موتوربرقها و ژنراتورهای اضطراری ادارات، اجرای الگوهای مصرف بهینۀ برق، استفاده از کاهنده‌های مصرف برق اجرا شد. نکتۀ دیگر اینکه موتورخانه‌ها هوشمند شدند و نظارت ویژه ای توسط شرکت برق با مدیر انرژی در هر اداره و ساختمانی اجرایی شد. امروز هم که در شرایط پائیز و زمستان هستیم نباید بگوئیم که از لحاظ انرژی برق دسترسی نامحدود داریم، الآن هم باید برای مصرف برق و انرژی برنامه ریزی داشتم باشیم. یعنی در طول سال باید مصرف آب، گاز و برق به صورت ایمن و درست صورت گیرد. پس برای گذر از این مرحله یک مشارکت تمامی مشترکین بود و دو اقدامات ویژه ای بود که ادارۀ برق در جهت پیشگیری از خاموشی انجام داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار