وزارت جهاد کشاورزی:

گام بزرگی در نهضت گلخانه ای کشور ایجاد شده است

تهران(پانا) - وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد شرکت شهرک‌های کشاورزی، با فراهم کردن زیرساخت‌های شهرک‌های کشاورزی و مجتمع‌های گلخانه‌ای، گام بزرگی در نهضت گلخانه‌ای کشور ایجاد کرده است.

کد مطلب: ۱۱۴۵۴۷۷
لینک کوتاه کپی شد
گام بزرگی در نهضت گلخانه ای کشور ایجاد شده است

به گزارش روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، این شرکت با هدف بسط و توسعه و ایجاد اشتغال پایدار با فراهم کردن زیرساخت‌های شهرک‌های کشاورزی و مجتمع‌ها در سه حوزه گلخانه‌ای، شیلاتی و دامی ایجاد و در مدت کوتاه حیات خود گام‌های بلندی در این خصوص برداشته است.

براساس حجم فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی در قالب استانی، در گام نخست به استان اردبیل اشاره می‌شود.

استان اردبیل با داشتن پیشینه کشاورزی از استان‌هایی است که به عنوان پیشانی و پیشقراول نهضت گلخانه‌ای کشور است، نام دشت مغان برای هر ایرانی در حوزه کشاورزی نامی آشنا است و این دشت با حضور و هدایت چشمگیر شرکت شهرک‌های کشاورزی نهضت گلخانه‌ای را در گام دوم انقلاب آغاز کرده است.

در حال حاضر با ایجاد زیرساخت عملیات اجرایی در ۵۰۰ هکتار، گامی در جهت تحول برداشته شده و به زودی گام دیگری در یکهزار هکتار از اراضی این دشت در قالب شهرک‌ها و مجتمع‌های گلخانه‌ای آن هم به شکل زنجیره تولید در راستای تحول در حوزه کشاورزی و ایجاد انقلاب سبز گلخانه‌ای در منطقه را نوید می‌دهد.

شرکت شهرک‌های کشاورزی در مدت کوتاه عمرش در سراسر کشور انقلاب گلخانه‌ای را مدت‌هاست شروع کرده و در راستای گام دوم انقلاب، گام‌های بلندی را برداشته تا سرمایه‌گذاران و علاقمندان به حوزه تولید را به اشتغال و درآمدزایی سوق دهد.

استان اردبیل با داشتن ۱۷۰۰ هکتار شهرک و مجتمع گلخانه‌ای رتبه اول را به خود اختصاص داده است و پیش‌بینی می‌شود با تحقق این امر بیش از ۲ هزار تن گوجه‌فرنگی و ۳ هزار تن خیار و بذر برداشت شود و در هکتار به تعداد حداقل ۱۰ نفر اشتغال مستقیم فراهم و از محصولات تولیدی ارزآوری حاصل شود.

در شهرستان‌های این استان علاوه بر فعالیت‌های گلخانه‌ای در حوزه دام هم گام‌های مهمی برداشته شده است.

بر اساس این گزارش، از مزایای نهضت گلخانه‌ای می‌توان به افزایش تولید در واحد سطح (به عبارت دیگر ۱۰ برابر هوای آزاد) به این معنی که مثلا در مورد خیار تولید ۲۰ کیلوگرم خیار در هر متر مربع در گلخانه به جای تولید ۲ کیلوگرم در همان یک متر مربع در هوای آزاد؛ تولید بیش از یک محصول در سال (که در مورد خیار تولید سه بار در سال و همچنین در مورد گوجه فرنگی تولید دو بار در سال ممکن است)؛ افزایش کیفیت محصول تولیدی (که با کنترل دقیق و بهتر آفات و بیماری‌ها با روش‌های کنترل بیولوژیکی و کاهش مصرف سموم که باعث افزایش کیفیت محصول و افزایش صادرات و حفظ محیط زیست می‌شود.)؛ و صرفه‌جویی در مصرف آب (با روش آبیاری تحت فشار ۲۵ الی ۳۰ درصد) اشاره کرد.

همچنین عدم وابستگی تولید به شرایط محیطی و امکان بازاریابی مناسب و تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز بازار؛ تداوم کار و تولید محصول در تمام فصل‌های سال با توجه به امکان کنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط مورد نیاز گیاه؛ ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و دانش‌آموختگان کشاورزی و استفاده از اوقات فراغت کشاورزان در فصل‌های پاییز و زمستان؛ افزایش تنوع محصولات تولیدی و به حداقل‌رسانی تهدیدات خارجی علیه محصولات از جمله دیگر مزایای نهضت گلخانه‌ای کشور است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار