مدرس دانشگاه فرهنگیان و مدیر دبستان آزادگان:

پژوهش و تحقیق نزد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیاز به تقویت دارد

ساری (پانا) - مدرس دانشگاه فرهنگیان مازندران در ضمن اینکه تقویت روحیه پژوهش و تحقیق در دانشجویان این دانشگاه و معلمان را ضروری می‌داند، تأکید دارد که ارتباط تجربی و فکری دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به عنوان معلمان آینده با معلمان فعلی مدارس، در تحقق ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش موثر است.

کد مطلب: ۱۱۴۴۳۸۱
لینک کوتاه کپی شد
پژوهش و تحقیق نزد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیاز به تقویت دارد

ماریا خلیلی جمنانی دانش‌آموخته دکترای رشته مدیریت کسب‌وکار و دانشجو دکترای رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران است. خلیلی در عین حال که مدرس دانشگاه فرهنگیان مازندران است، مدیر دبستان دخترانه آزادگان قائم‌شهر نیز است. 24 سال سابقه فعالیت در آموزش و پرورش دارد و کارش را با لیسانس دبیری علوم اجتماعی آغاز کرده است. او تعامل بین دانشگاه و مدرسه، دانشجو و معلم را یکی از اصول کاری‌اش می‌داند که در روشنی بخشیدن به ذهن دانشجویانش موثر است.

دانشگاه فرهنگیان و مدرسه مکمل هستند

خلیلی در گفت و گو با پانا در پاسخ به علت تدریس در سطح دانشگاه و هم‌زمان مدیریت نخستین سطح تحصیلی دانش‌آموزان می‌گوید: «16 سال است مدیر دبستان دخترانه هستم و تأکیدم بر این است که پایه ابتدایی در واقع پایه و اساس هر اتفاقی نزد انسان‌هاست. دانشجویان امروزی به‌روزترند و ایده‌های بهتری دارند اما به دلیل فضای اقتصادی حاکم بر جامعه انگیزه‌های کمتری دارند. در مقابل معلمان مدرسه تجربه عملی بیشتری در اختیار دارند. من با ایجاد ارتباط بین این دو نسل، ذهن پویای دانشجویانم را به تجربه معلم‌هایم وصل می‌کنم و به هر دو قشر فرصت می‌دهم که به ذهنیت و تجربه‌های جدید دست یابند.»

او می‌گوید: «اهداف و رسالت‌ واقعی دانشجویان بر اساس شرایط بین‌المللی و جو سیاسی اجتماعی کشور دستخوش تغییر و تحولات فراوانی می‌شود. با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر دانشگاه فرهنگیان در کشور تشکیل شده است، در گام دوم انقلاب می‌توان با پیگیری مسائل و چالش‌های این دانشگاه شاهد تحول‌آفرینی در کشور و استان خود باشیم. از آنجایی که زیربنا و ساختار تغییرات بنیادی و اساسی در آموزش و پرورش را باید در دانشگاه فرهنگیان جستجو کرد، شناخت ظرفیت‌های درون سازمانی دانشگاه فرهنگیان در شهرهای مختلف استان و احصای آن اهمیت دارد.»

خلیلی معتقد است که دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در استان با حمایت و توجه مسئولان و تصمیم‌گیران حوزه مدیریتی می‌توانند سهم مهمی در ارتقاء حرفه و مهارت جامعه بزرگ آموزش و پرورش داشته باشند و تأکید دارد که دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه راهبردی و عملیاتی است و ضرورت دارد در برنامه های آن به سند تحول آموزش و پرورش نیز توجه شود: «ساحت‌های شش گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌گوید که دانش‌آموزان نباید تک‌بعدی بار بیایند و لازم است به صورت مهارتی با این 6 ساحت آشنا شوند. اگر به دانش‌آموز یاد می‌دهیم که در مصرف آب صرفه‌جویی کند تا زمانی‌که در عمل صرفه‌جویی از او سر نزند، یعنی نتوانستیم مهارت این فعل را به او بیاموزیم و بی فایده است. من سعی دارم در کلاس درس دانشگاه همین واقعیت را با تحلیل محتوای درسی به دانشجویانم یاد دهم و درک کنند مولف کتاب درسی بر اساس کدام ساحت‌ها چنین تألیفی داشته است.»

مدرس دانشگاه فرهنگیان مازندران تقویت روحیه پژوهش و تحقیق در دانشجویان این دانشگاه و معلمان را ضروری می‌داند: «یکی از معضلات اساسی کشور اقتصاد و معیشت است و دانشجویان با انعطاف‌پذیری و تفکرات به روز با تحقیق و پژوهش می‌توانند در مسیر پویایی پایه‌های اقتصاد کشور گام‌ بردارند.»

ماریا خلیلی جمنانی کلید واژه‌های روز دانشجو را واژه‌هایی همچون تحلیل و پردازش مسائل سرعت عمل، دانش، معرفت، اعتقاد، سیاست می‌داند و از دانشجویان انتظار دارد که با تحلیل درست و بررسی کارشناسانه و ریشه‌یابی مسائل اساسی کشور، حضوری بانشاط و فعال در صحنه‌های سیاسی، علمی و اقتصادی داشته باشند.»

مدیر دبستان دخترانه قائم‌شهر تجربه مدرسه برای دانشگاه و دانشگاه برای مدرسه را بخصوص در دانشگاه فرهنگیان مورد توجه قرار می‌دهد و امیدوار است که کارآفرینی و پژوهش‌های کارآفرینانه نزد دانشجویان دانشگاه‌ها بخصوص دانشگاه فرهنگیان که معلمان آینده مدارس هستند، جایگاه اصلی خود را بیابد و دانش‌آموزان از معلمانی بهره‌مند باشند که با روحیه جهادگری و برنامه‌ریزی های راهبردی و تعریف مدل های عملیاتی در کلاس درس حاضر می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار