گزارش پانا از برنامه هفت سینمایی
جشنواره فیلم فجر، سال تحویل سینمای ایران است نمی توان آن را تعطیل کرد
جشنواره فجر را می توان با ۲۰ درصد ظرفیت سالن ها برگزار کرد/ حیات سینما به اکران است
تهران (پانا) - بامداد امروز هشتاد و پنجمین قسمت از برنامه سینمایی هفت باحضور؛ هاشم میرزاخانی (مدیر عامل موسسه تصویر شهر )، محسن برمهانی (کارشناس سینما )، سید علیرضا گلپایگانی(کارشناس انیمیشن )، محسن رضا پور(کارگردان انیمیشن )، کارشناسان رسانه و منتقدان روی آنتن شبکه سه سیما رفت.
در اولین میز گرد این هفته برنامه ، هاشممیرزاخانی و محسن برمهانی به گفتگو درباره وضعیت جشنواره ها در دوران کرونا پرداختند. هاشم میرزاخانی در ابتدای این گفت و گو با اشاره به شیوع ویروس کرونا و ضرری که به جامعه هنری زده شده است، گفت: طیف بچه های هنری بیشترین آسیب را در بحران کرونا دیده اند. آن ها اولین لبیک گویان مبارزه با کرونا شدند و کنار عزیزان کادر درمانی بیشترین ایثار را کردند. اما با کرونا یک بوم و دو هوا برخورد شده است.
وی ادامه داد: اگر بیماری وجود دارد آیا فقط در مراکز فرهنگی ویروس باعث انتقال می شود. وقتی نمی دانیم کی قرار است این بیماری از بین خواهد رفت و با توجه به اینکه سینما یکی از محرک های شادابی مردم است به نظر می رسد که حتما باید فکری به حال سینما کرد. حوزه اکران پنج هزار نفر حقوق بگیر دارند و این پنج هزار خانواده دچار مشکل شده اند. در این بین جشنواره موتور محرکی برای فیلمسازان و مردم است و باید برای آن تدبیری اندیشید.
میرزاخانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که باید راهکاری را برای بازگشایی سینماها پیدا کنیم، تصریح کرد: در این میان ما باید راهکار خودمان را پیدا کنیم. کل جمعیت سینما رو کشور دو میلیون نفر بودند. این یعنی اوضاع سینما خوب نبوده و الان خیلی بدتر شده. اگر فکری نکنیم این صنعت کاملا خواهد مرد و شوکی هم برای احیای آن کارساز نخواهد بود. در جشنواره فجر با بیست درصد سالن های بزرگ می توان جشنواره را برگزار کرد. آثار داوری شود و اختتامیه کوچکی هم داشته باشد. فجر به نوعی سال تحویل سینمای ایران است.
در ادامه این بخش محسن برمهانی افزود : دو فرضیه برای پسا کرونا وجود دارد. اول این که به سرعت به فضای گذشته باز خواهیم گشت زیرا مشتاقان منتظر این اتفاق اند. فرضیه دوم هم این است که شاید سینمای دچار تجربه ای شود که دیگر قابل بازگشت نخواهد بود و سبد مصرف سینما تغییر کند.
وی ادامه داد: شرایط فعلی جشنواره ها و سینما ها را دچار مشکل کرده و نوعی ابهام و بلاتکلیفی به وجود آمده است. همه منتظر اتمام این نا به سامانی هستند. صنعت سینما در ماه مارس امسال دو میلیارد دلار زیان دیده است. در ژانویه ۷۰ سالن سینما تعطیل شده اند. آینده جشنواره ها و بازارهای فیلم هنوز مشخص نیست.
برمهانی یادآور شد: جشنواره برلین نام نویسی را آغاز کرده اما معلوم نیست چه موقعی قرار است برگزار کند. کن هم کاخ جشنواره خود را در اختیار بی خانمان ها گذاشته اند. جشنواره هایی کنسل کردند. برخی دیگر کوچک تر برگزار کردند. بعضی ها با اکران آنلاین و حضوری برگزار کردند. بعضی ها هم برگزار کردند و وقتی با عدم استقبال رو به رو شدند جشنواره را در نسخه کوچک تر برگزار کردند. موج قوی هم وجود دارد که می گوید لزومی ندارد برای جشنواره پولی خرج شود و هزینه های آن برای مبارزه با کرونا سرمایه گذاری شود. بسیاری از جشنواره ها کنسل شدند و شاید هیچ وقت دیگر برگزار نشوند.
بخش دیگری از برنامه هفت اختصاص به میز رسانه داشت.
پژمان کریمی مجری و کارشناس میز رسانه در ابتدای صحبت های میز رسانه گفت:در هفته گذشته یکی از دانشمندان ایران ترور شد و اهالی سینما به این رویداد واکنش درخوری نشان دادند و سینما گران نشان دادند که از مردم جدا نیستند و خیلی خوب به اتفاقات جامعه واکنش نشان می دهند.
امیر حسین مکاریانی یمی از اهالی رسانه در این باره افزود : این خبر جز برترین اخبار جهان بود. واکنش ها هم همان طور که انتظار می رفت بالا بود. بیانیه تویی که نمی شناختمت هم نشان دهنده این موضوع بود. سال هاست که عنوان می شود ما سینمای سیاسی نداریم. تک نگاری هایی در سینمای سیاسی داریم اما جریان نبوده. دلایل مختلفی ممکن است وجود داشته باشد.
هادی فیروزمندی نظر خود را درباره واکنش هنرمندان این گونه بیان کرد : به نظر من مطلع ابتدایی بیانیه حرف مهمی دارد. ما چقدر شهید را می شناختیم که بتوان انتظار داشت هنرمندان او را بشناسند و برای او کار بسازند. این بیانیه ها نشان می دهد هنرمندان زنده اند و این جای قدردانی و امیدواری دارد.
وی در ادامه افزود : خبر مهم دیگر هفته گذشته خبر برگزاری جشنواره فیلم فجر است. حیات سینما به اکران وابسته است. در ده ماهه سینما تعطیل بوده اما جشنواره ها برگزار شده اند. تولید فیلم اما وجود دارد. سوال این است که سینما در روز های عادی باید تعطیل باشند اما به جشنواره که می رسیم می خواهیم آن را برگزار کنیم. من نمی گویم که جشنواره برگزار شود یا نه. من فکر می کنم باید با یک منطق کلی سینمای ایران را مدیریت کنیم. فیلم های جشنواره پارسال چه سرنوشتی داشتند که حالا قصد برگزاری جدید را داریم؟ چه تدبیری برای این موضوع وجود دارد. اقتصاد سینما در گرو نمایش فیلم هاست و باید برای اکران فکر کرد.
امیر حسین مکاریانی درباره برگزاری جشنواره فجر گفت : وقتی اصل چرخه سینما که اکران فیلم ها است دچار مشکل است طبیعتا جشنواره هم تحت تاثیر خواهد بود. هنوز صحبتی در مورد جزئیات جشنواره نشده اما سوال های زیادی وجود دارد. زمان برگزار در فصل سرماست و هشدارهایی برای پیک بعدی بیماری وجود دارد. تولید آثار سینمایی شاید به اندازه نباشد. خبر های امیدوار کننده ای وجود دارد. شاید بتوان جشنواره فجر را به تعویق انداخت.
میز انیمیشن این هفته به بحث و بررسی درباره پویانمایی خورده شد سپری شد .
سید علیرضا گلپایگانی درباره این پویانمایی گفت : بر خلاف اسم ساده این فیلم، فیلم پیچیده ای است و مفهوم خاصی دارد. این فیلم یکی از فیلم های موفق انیمیشن کوتاه در عرصه های جهانی است و در جشنواره های زیادی پذیرفته شده است و حتی منتخب هم بوده است. کار برای کودکان هم جذاب بوده است هر چند که مفهوم کودکانی نداشته است. حتی نکته جالب این است که فیلم از موسیقی کلاسیک استفاده مرده که کاملا با فیلم هماهنگ است. که خود این بسیار جالب است.
در این فیلم کار انگار ساده است. برخی حتی فکر کردند کار کاملا دیجیتالی است. این فیلم یک کار جمعی است. عده ای فکر می کنند اهالی انیمیشن منزوی هستند و این کار را گروهی نمی دانند اما انیمیشن به شدت کار درگیر کار گروهی است.
محسن رضا پور در ادامه افزود : اسم اولیه فیلم خورده شده بود و قرار نبود اسم فیلم این باشد. بعضی می گفتند اسم فیلم را اوروبروس بگذار. اوروبوروس همان شخصیتی است که در انتهای فیلم حضور دارد. اما من دوست داشتم فیلم ساده باشد و برای مخاطب این سوال پیش نیاید که اوروبوروس چیست. این فیلم نگاه من به جهان است. قصه البته در این دنیا دیگر است اما منطق آن مثل دنیای ماست. علت این حضور ها استفاده از المان هایی است که جهانی است. فیلم انگار بی زمان و مکان است و این باعث اقبال در خارج از کشور بوده. سیستم فیلم اینگونه ایت که همه چیز داخل یک چیز دیگر است. حتی درخت هم شبیه بلالی است که در آن بلالی وجود دارد. علت استقبال کودکان از این کار موزیکال بودن ان است هرچند که شاید مفهوم آن را نفهمند.
عوامل کار همه تخصص استاپ موشن بود و همسر من تخصص عروسکسازی بود. عوامل کار را خیلی تمیز درآوردند که در اولین اکران فکر می کردند کار تری دی است. حتی من ناچار شدم در کار لک بیاندازم که معلوم شود تری دی نیست. ما برای همین کار یک استودیو ساختیم که تخصصی استاپ موشن کار کند. البته فضای مناسبی نداریم. کار برای ما واقعا سخت است و ما در رقابت با دیگر کشور ها واقعا در یک جنگ نا برابر بودیم.
گفتنی است؛ میز نقد این هفته برنامه هفت به نقد و بررسی فیلم سینمایی تنت ساخته نولان پرداخت.
ارسال دیدگاه