رئیس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد؛

78 هزار دانش آموز کمک هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند

تهران (پانا) - رئیس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد که 158 هزار دانش‌آموز معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند.

کد مطلب: ۱۱۴۱۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد
78 هزار دانش آموز  کمک هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند

وحید قبادی دانا قبل از ظهر امروز در جلسه تفاهم‌نامه سازمان بهزیستی با سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: در ابتدای این جلسه اظهار کرد: در آستانه روز جهانی افراد دارای معلولیت هستیم. این بزرگترین اقلیت جمعیتی دنیا را باید به رسمیت بشناسیم و تلاش کنیم که حقوق آنها را بشناسیم و شرایط لازم را بدون تبعیض برای رشد استعدادهلی آنها فراهم کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی تصریح کرد: امروزه گسترش مراکز شبانه روزی نگهداری افراد دارای معلولیت فضیلتی برای جوامع به حساب نمی‌آید، بلکه میزان حضور آنها درون جامعه نشان دهنده ایجاد شرایط مناسب در جوامع است بنابراین یکی از موارد اهتمام ما موضوع دسترس پذیری و مناسب سازی جوامع برای حضور این افراد است.

وی ادامه داد: حوزه توانمندسازی افراد دارای معلولیت یکی از محورهای مورد اهتمام سازمان بهزیستی بوده است و هدف ما این است که این افراد به قدری توانمند شوند که این توانمندی در سه بخش فردی، خانوادگی و اجتماعی است. یکی از زمینه‌های توانمندسازی افراد زمینه تحصیل آنها است.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: ۱۵۸ هزار نفر از افراد دارای دارای معلول دانش آموز هستند که تحت پوشش خدمات حمایتی، تخصصی و فنی و توانبخشی سازمان بهزیستی قرار دارند. بخشی از این حمایت ها، حمایت مادی و معیشتی است به عنوان مثال حدود 78 هزار نفر از این افراد کمک هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند. اما مهم تر از آن موضوع توانمندسازی آنها در اجتماع است که با فعالیت های حرفه آموزی و توانمندسازی برای آنها بیش از 1600 مرکز غیردولتی روزانه برای آنها فعال است که در کشور به بیش از 50 هزار نفر از این افراد خدمت رسانی می‌کنند.

قبادی دانا اضافه کرد: وقتی دو سازمان بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی فعالیت مشترکی می توانند داشته باشند و این زمینه از قبل هم وجود داشته است که این دو سازمان همکاری نزدیکی داشتند و امیدواریم با تفاهم نامه امروز این همکاری ها تقویت شود.

وی گفت: بخشی از دانش آموزان معلول که شرایط خاص دارند و امکان حضورشان در مدارس عادی وجود ندارد در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل هستند. تلاش ما این است که بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که با توانمندسازی این افراد شرایطی برای آنها فراهم شود که در مدارس عادی حضور داشته باشند.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: نیاز است در سرفصل های آموزشی مدارس، نحوه مواجهه با افراد دارای معلولیت به طور مستمر آموزش داده شود و این پذیرا بودن به کل جامعه تعمیم داده شود. امروز شاهدیم این افراد در تحصیل رشد چشم گیری داشته‌اند و اگر امروز مطالبه اشتغال در این افراد بالا رفته است به این دلیل است که سطح دانش آنها بالا رفته است و اشتغال به یکی از مطالبات آنها تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه تجهیزات مناسب سازی شده برای تحصیلات یکی دیگر از نیازهای افراد دارای معلولیت است، گفت: مناسب سازی باید در تجهیزات مدارس ایجاد شود و معلمان مدارس آموزش لازم را در مواجهه با دانش آموزان معلول ببینند.

۱۲ هزار دانشجو تحت پوشش بهزیستی در دانشگاه‌های غیردولتی تحصیل می‌کنند

قبادی دانا با تاکید بر اینکه ۱۲ هزار دانشجو تحت پوشش بهزیستی در دانشگاه‌های غیردولتی تحصیل می‌کنند، گفت: حدود ۲ هزار نفر از دانشجویان معلولی که در مدارس دولتی تحصیل می کنند هر ترم مبالغی روی کارت آنها شارژ می‌ شود.سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور باید زمینه را برای هدایت تحصیلی افراد دارای معلولیت آماده کند تا آنها در رشته‌های متناسب با نوع معلولیت خود تحصیل کنند.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: شیوع کرونا و آموزش از راه دور زمینه‌ای را برای افراد دارای معلولیت که حمل و نقل آنها به سختی انجام می‌شد فراهم آورده تا از آموزش های مجازی بهره ببرند. همچنین تلاش سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برای مناسب سازی نرم افزار شاد برای نابینایان و ناشنوایان قابل ستایش است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار