در گفتوگو با پانا؛
خنیفر: میتوان طی 3 دوره 150 هزار دانشجوی تربیت معلم پذیرش کرد
تهران (پانا) - رئیس دانشگاه فرهنگیان از احتمال افزایش تعداد پذیرفتهشدگان این دانشگاه در چند دوره محدود برای جبران کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش خبر داد.
مشکل کمبود نیروی انسانی که این روزها یکی از معضلات نظام تعلیم و تربیت کشور است، مسئولان و صاحبنظران را به ارائه راهکارها و طرح پیشنهادهای متفاوتی واداشته است که یکی از آنها افزایش ظرفیت پذیرش در تربیت معلم کشور است. این روزها که بحران پاندمی کووید ۱۹ بسیاری از دانشجویان را خانهنشین کرده و فرایند آموزشها به روشهای غیرحضوری و اغلب بر بستر فضای مجازی در جریان است، دست تصمیمگیران آموزش و پرورش را برای اجرایی کردن این سناریو باز کرده و امکان افزایش دانشجومعلمان - حتی چند برابر ظرفیت معمول - را میسر ساخته است. با گذشت یک سال از آغاز پاندمی هنوز چشمانداز امیدوارکنندهای برای پایان این بحران وجود ندارد، بنابراین بسیاری از تصمیمات حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی به سمت محاسبه بلندمدت بحران میرود و به این ترتیب سناریوهای مبتنی بر آن تقویت میشود.
کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در آخرین جلسه خود که روز سه شنبه ۴ آذرماه ۹۹ برگزار شد، خواستار افزایش جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و بالارفتن خروجی فارغالتحصیلان این مرکز آموزش عالی تا مهرماه سال ۱۴۰۰ شد.
حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان، در گفتوگو با پانا با اشاره به بحران کرونا و تغییراتی که به تناسب این رویداد در نظامهای آموزشی دنیا ایجاد شده است اظهار کرد امروز در دنیا رقم ۳ سال تا ۱۰ سال برای حل و فصل این بحران مطرح است؛ ما هم به ناچار باید خودمان را برای مواجهه موثر با این رویداد تجهیز کنیم.
وی افزود: «وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد کرده باتوجه به اینکه آموزشهای دانشگاه فرهنگیان به صورت مجازی ارائه میشود و حضور دانشجو معلمان کمرنگ شده است، میتوانیم تعداد پذیرفته شدگان دانشگاه را افزایش دهیم و به مثلا طی سه دوره به جای ۲۰ هزار دانشجو ۵۰ هزار نفر (در هردوره) پذیرش کنیم که در ۳ دوره ۱۵۰ هزار دانشجو خواهیم داشت. این افزایش جذب میتواند چاره مشکل کمبود معلم در آموزش و پرورش باشد.»
رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به ضرورتهای تحقق این ایده اظهار کرد: «البته برای تحقق این امر نیازمند تغییراتی در زیرساختهای آموزشی دانشگاه هستیم. مثلاً باید نرم افزارهای آموزشی و نیز دیتاسنترهای دانشگاه را تقویت کنیم و آموزشها را به سمتی ببریم که پاسخگوی این تعداد از دانشجومعلمان باشد.»
وی خاطرنشان کرد: «البته به نظر من آموزشهای مجازی در تربیت معلم هرگز نمیتوانند جایگزین اموزش حضوری شود و اصل در تربیت معلم بر آموزش حضوری است؛ اما این پیشنهاد فعلاً به عنوان یک سناریوی جبرانی مطرح است و هنوز جدی نشده است.»
وی درباره رویکرد آموزشها در نظام تربیت معلم کشور در دوره پاندمی کرونا گفت: «شرایط کرونا وضعیت آموزشهای تربیت معلم را عوض کرده است و ما با تقویت زیرساختهای آموزش مجازی باید به سمت آموزشهای تلفیقی حرکت کنیم، تا به این وسیله بتوانیم با افزایش پذیرش در دانشگاه کمبود نیروی انسانی موجود در دستگاه آموزش و پرورش را - که یکی از دغدغه های اصلی این سیستم است - برطرف کنیم.»
وی با اشاره به پذیرفته شدگانی که از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان از طریق برگزاری آزمون ورودی وارد نظام تعلیم و تربیت کشور میشوند گفت: «در میان فارغ التحصیلان دانشگاههای دیگر افراد بسیار توانمند و شایستهای وجود دارند که ما با پذیرششان در دانشگاه فرهنگیان میتوانیم از هوش تجربه و توانمندی این افراد در جهت خدمت به تربیت آینده سازان این کشور بهره گیری کنیم.»
ارسال دیدگاه