تشریح مصوبات جلسه ستاد هماهنگی مناسبسازی کشور
رئیس سازمان بهزیستی: «شاد» برای نابینایان و ناشنوایان مناسب سازی میشود
تهران (پانا) - رئیس سازمان بهزیستی کشور مصوبات چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور را تشریح کرد.
وحید قبادی دانا در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور در دفتر وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در این جلسه مصوباتی در ارتباط با وظایف آموزش و پرورش درباره مناسبسازی شرایط محیطی در مدارس و ساختمانهای آموزش و پرورش طبق ماده ۲ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت به تصویب رسید.
رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: همچنین شرایط لازم برای سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در ساختمانهای جدید در دست احداث و ایجاد شرایط مناسب برای تلفیق اجتماعی افراد دارای معلولیت و عدم ایزوله کردن آنها و آموزش فرهنگ مناسب سازی و فرهنگ مواجهه افراد معلول در وزارت آموزش و پرورش و استفاده از امکانات آموزشی و تکنولوژیهای نوین افراد دارای معلولیت گزارشی از سدی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ارتباط با فعالیت های مناسب سازی و دسترس پذیری در این سازمان برای گروههای مختلف افراد دارای معلولیت داده شد.
وی ادامه داد: در این جلسه درباره اشتغال افراد دارای معلولیت در وزارت آموزش و پرورش بحث و تبادل نظر صورت گرفت. پیشنهاد سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای نهضت مشارکت توان افزایی جهت تامین اقلام مورد نیاز افراد دارای معلولیت که در آموزش و پرورش تحصیل میکنند توسط خیرین مورد تاکید قرار گرفت. علاوه بر این گزارشی از فعالیت سازمان نوسازی و تجهیز مدارس توسط رییس این سازمان در ارتباط با مناسبسازی ساختمانها و مدارس دانشآموزان به تفصیل داده شد.
قبادی دانا تصریح کرد: این جلسه ۱۲ مصوبه داشت که یکی از مصوبات درباره ایجاد کارگروه مشترک با حضور نمایندگان آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و تشکلهای غیردولتی معلولان برای تدوین سرفصل و مطالب آموزشی برای گنجاندن در کتب درسی بود. موضوع بعدی در ارتباط با دانشگاه فرهنگیان بود که پیشنهاد شد تا مباحث مربوط به مناسبسازی و سرفصل و محتوای دروس دانشجویان گنجانده شود و بخشی از فعالیتهای پژوهشی تحقیقاتی و پایاننامههای تحصیلی موضوع اختصاص داده شود.
رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: به سازمان نوسازی مدارس نیز توصیه شد که رعایت ضابطه ۲۴۶ نظام فنی و اجرایی مشاوران و پیمانکاران را مد نظر قرار دهد و کلیه فعالیتهای عمرانی اعم از انجام تعمیرات از محل اعتبارات دولتی یا مشارکت خیرین را الزامی مکند و بر حسن اجرای ضوابط نظارت داشته باشد.
وی تاکید کرد: در کلیه مدارس غیردولتی و دولتی نیز مقرر شد طی برنامه ریزی، کلاسها، کتابخانه، کارگاهها و سرویسهای بهداشتی را برای مناسب سازی معلولان انجام دهند. همچنین با تاکید وزیر آموزش و پرورش، اردوگاه فرهنگی تحت پوشش این وزارتخانه ملزم شدند برای دسترس پذیری دانش آموزان معلول مناسبسازی شوند.
قبادی دانا گفت: در این جلسه تاکید شد مجموعه شاد و آموزشهای مجازی در این اپلیکیشن برای بهرهمندی دانش آموزان نابینا و ناشنوا مناسبسازی شود. علاوه بر این با همکاری صدا و سیما امکان لازم برای بهره مندی از برنامههای آموزشی مدرسه تلویزیونی شبکه آموزش با زیرنویس مطالب و استقرار رابط ناشنوایان فراهم شود.
رئیس سازمان بهزیستی تاکید کرد: در مجموع وزیر آموزش و پرورش با همراهی و هماهنگی با مصوبات قبلی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی را برای پیگیری و اجرای مصوبات انتخاب کرد تا شرایط بهتری بری دانش آموزان ایجاد شود.
وی یادآور شد: همچنین شهرداری تهران نیز ملکلف شد تا معابر منتهی به تمام مدارس استثنایی شهر تهران را مناسبسازی کند و معابر را تکمیل کند و همچنین مقرر شد از طریق معاونت عمران وزارت کشور اقدام مشابه در سایر شهرهای کشور برای مناسب سازی معابر منتهی به مدارس استثنایی صورت بگیرد.
ارسال دیدگاه