دو خواسته حاجی میرزایی از اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان؛
پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و کمک به آموزش و پرورش در کلاسهای حضوری
حاجی میرزایی: امیدواریم جامعه از مواجهه هیجانی با پدیدهها انصراف دهد
تهران (پانا) – وزیر آموزش و پرورش از اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان خواست شریک دستگاه تعلیم و تربیت در امر مواجهه با آسیبهای اجتماعی و اقدامات آموزش و پرورش در بحران کرونا باشد.
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در سیزدهمین کنگره اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان که امروز سه شنبه ۲۷ آبانماه ۹۹ به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به پربار بودن نام اتحادیه انجمن اسلامی دانشآموزان گفت: اجتماع این مفاهیم در کنار هم و داوطلبانه بودن حضور در انجمنهای اسلامی ویژگی نابی است که سطح توقعات ما را از این مجموعه بالا میبرد. ما با مجموعه ای طرف هستیم که نکات مهمی را در دستور کار خود دارد.
وی ادامه داد: دوستان میدانند تغییرات در محیط زندگی ما پرشتاب و گسترده است و نسبت ما با پدیدهها تغییر پیدا میکند و نقشهای جدید تعریف میشود و مسئولیتهای نویی بوجود میآید. کیفیت انجام نقشها و مسئولیتها در گذر زمان تفاوت مییابد، غنیتر میشود و گاه نیازمند توانمندیهای تازهای است. این تغییرات سلامت فردی و اجتماعی نسل ما را تحت تاثیر قرار میدهد و اگر حواسمان نباشد فرد را از یک موجود فعال و تاثیرگذار به فردی منفعل و تاثیرپذیر تبدیل میکند؛ لذا نسل ما باید در برابر تغییرات توانمند شود و مورد مراقبت قرار گیرد. یکی از توقعاتی که میتوان از اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان داشت پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است و نسل دانشآموز بیش از دیگران در معرض این تغییرات هستند.
اتحادیه میتواند یکی از شرکای ما در اجرای نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان باشد
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تلاشهای وزارتخانه مطبوع خود در حوزه آسیبهای اجتماعی اظهار کرد: ما در آموزش و پرورش طرحی به نام «نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان» را اجرا میکنیم که فکر میکنم شما میتوانید یکی از شرکای ما در اجرای طرح باشید.
وی افزود: در درجه اول اعضای اولیه باید مراقب باشند تا خود آسیب نبینند و در درجه دوم به نجات دیگران بپردازند. طی گزارشهایی که از فعالیتهای انجمن به ما دادند جای این نوع کارها خالی است و ما نیازمندیم توجه بیشتری به آن معطوف کنیم.
حاجی میرزایی در ادامه انتظار دوم خود از اتحادیه را مطرح کرد و گفت: ما در معرض بحرانی گرفتیم که همه مسئولیتهای ما را در معرض خطر قرار داد. همه فرایندها، ساختارها و برنامههای ما حول حضور دانشآموز در مدرسه شکل گرفته بود. هنوز هم معتقدیم هیچ کاری جایگزین آموزش حضوری نمیشود.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: ما امیدواریم جامعه از مواجهه هیجانی با پدیدهها انصراف دهد و توجه عمیق تری کند. مراقبتی که از بچهها در مدرسه میشود کمتر از خانه نیست. در بحران فعلی هم ما در مدارس دانشآموزان را تقسیم کردیم و هربار جمع محدودی حضور پیدا کردند. باید تلاش کنیم به تدریج با آرامتر شدن فضا، آهنگ حضور دانشآموزان در مدرسه را از نو آغاز کنیم. مدرسه نباید تعطیل شود. تعطیلی با نیامدن دانشآموز متفاوت است مدرسه حلقه ارتباط خانواده و دانشآموز است و با تعطیلی مدرسه این حلقه قطع میشود.
ما در صدد شکل گیری تعادلی جدید هستیم
وی ادامه داد: جامعه با پدیده غیرمنتظره ای مواجه شده است و ما در صدد شکل گیری تعادلی جدید هستیم. شما میتوانید در این عرصه به میان آیید و باید نقش خود را در این بحران تعیین کنید.
وزیر دولت تدبیر و امید به شبکه شاد به عنوان مولود تازه نظام تعلیم و تربیت بعداز بحران کرونا اشاره کرد و گفت: شبکه شاد بستر مهمی برای شما در اتحادیه ایجاد کرده است و این فضا شما را با دورترین مناطق در ارتباطی سریع قرار میدهد. امروز این امکان فراهم است که از دفتر خود با همه مدیران مدارس حرف بزنیم. این ظرفیت میتواند به شما در پیگیری اهدافتان کمک کند. جامعه زنده و هوشمند و جامعه «تراز» میتواند در بحران ها سرپا بایستد و وظایف خود را انجام دهد.
حاجیمیرزایی با اشاره به اینکه حضور دانشآموزان در موقعیتهای مختلف با بالاترین سطح مراقبتهای بهداشتی انجام شده است اضافه کرد: ما امتحانات نهایی سال تحصیلی گذشته را با ۷۰۰ هزار نفر طی سه هفته برگزار کردیم و آماری از شیوع گزارش نشد. در امتحان کنکور سراسری هم ابتلایی گزارش نشد. بنابراین ترجیح ما این است که تا جایی که امکان دارد کارها را حضوری انجام دهیم مگر اینکه ستاد کرونا اجازه ندهد. مدرسه حلقه اتصال خانواده با دانشآموز است و اگر مدرسه را تعطیل کنیم این اتصال را از بین برده ایم.
وزیر آموزش و پرورش در پایان به تغییرات کتب درسی و نیز حذف تصویر قرآن از نگاره کتاب فارسی اول دبستان اشاره کرد و افزود: برخی گفتند این اقدام برای اجرای سند ۲۰۳۰ بود که این حرف نادرستی است، تمامی افراد و دست اندرکاران اعمال این تغییرات از جمله حذف تصویر قرآن خودشان از منتقدان این سند هستند، لذا از موضع دفاع از قرآن دست به این تغییر زدند و هدف آنها حمایت از قرآن و نه حذف آن بوده، اگر چه بیدقتیهایی در اینباره صورت گرفت.
ارسال دیدگاه