به روز می‌شود/ گزارش لحظه به لحظه پانا از اعلام نتایج انتخابات آمریکا؛

بایدن در آستانه اعلام پیروزی؛ ترامپ: 214 / بایدن: 264

تهران (پانا) - دو روز از شمارش آرای پنجاه و نهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گذشت، در حال حاضر دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان تاکنون توانسته 214 رای الکترال را کسب کند ولی جو بایدن نامزد دموکرات‌ها با کسب ۲۶۴ رای الکترال، فقط 6 رای الکترال دیگر تا پیروزی فاصله دارد.

کد مطلب: ۱۱۳۶۵۴۳
لینک کوتاه کپی شد
بایدن در آستانه اعلام پیروزی؛ ترامپ: 214 / بایدن: 264

انتخابات آمریکا که از ساعت 14:30 دقیقه روز ۱۳ آبان به وقت تهران آغاز شد، مشارکتی وسیع را شاهد بود و طبق اعلام رسانه‌های آمریکایی بیشترین مشارکت تاریخ انتخابات این کشور یعنی حدود 73 تا 75 درصد را ثبت کرد. رکورد دیگر ثبت شده در این انتخابات، میزان رای جو بایدن، نامزد دموکرات‌هاست که بیشترین میزان رای ادوار انتخابات آمریکا تا این لحظه با بیش از 72 میلیون رای به نام خود به ثبت رسانده است، این در حالی است که هنوز شمارش آرا در 5 ایالت مهم این کشور به پایان نرسیده است.

شمارش آراء در ایالت‌های مختلف آمریکا از ساعت 3 بامداد روز چهارشنبه ۱۴ آبان به وقت تهران شروع شده است و طبق آخرین شمارش تاکنون در میزان تصاحب آرای الکترال، نامزد حزب دموکرات یعنی جو بایدن پیشتاز است. تا زمان انتشار این خبر جو بایدن 264 و دونالد ترامپ 214 رای الکترال را کسب کرده‌اند.

هر نامزد برای پیروزی در انتخابات به ۲۷۰ رای الکترال از مجموع 538 رای الکترال در این کشور نیاز دارد.

نتایج شمارش آراء تاکنون در ایالات مختلف آمریکا به شرح زیر است:

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه

کنتاکی (۸)، اوکلاهاما (۷)، تنسی (۱۱)، وست ویرجینیا (۵)، آرکانزاس (۶)، می‌سی‌سی‌پی (۶)، آلاباما (۹)، کارولینای جنوبی (۹)، ایندیانا (۱۱)، وایومینگ (۳)، داکوتای جنوبی (۳)، داکوتای شمالی (۳)، لوئیزیانا (۸)، نبراسکا (۵)، کانزاس (۶)، میسوری (۱۰) آیداهو (۴) یوتا (۶) اوهایو (18) فلوریدا (29) تگزاس (38) آیووا (6) مونتانا (3)، مین (١)

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات

ورمونت (۳)، مریلند (۱۰)، نیوجرسی (۱۴)، ماساچوست (۱۱)، واشنگتن دی‌سی (۳)، دلاور (۳)، ویرجینیا (۱۳)، ایلینوی (۲۰)، کنتیکت (۷)، رودآیلند (۴)، نیویورک (۲۹)، نیومکزیکو (۵)، کلورادو (۹) نیوهمپشایر (۴) ایالت واشنگتن (۱۲)، اورگان (۷)، کالیفرنیا (۵۵) مینه‌سوتا (10) آریزونا (4) هاوایی (4)، مین (4)، ویسکانسین (۱۰)، میشیگان (۱۶)

در مجموع 538 رای الکترال وجود دارد که هنوز ۶۰ رای الکترال و نتایج نهایی انتخابات در ۵ ایالت آمریکا همچنان باقی مانده است. پنسیلوانیا (20)، آلاسکا (3)، جورجیا (16)، کارولینای شمالی (15)، نوادا (6) .

(در ایالات متحده، نامزد ریاست جمهوری با اکثریت آرایی که در روز انتخابات به دست می‌آورد، پیروز نمی‌شود بلکه این آرای الکترال هستند که رییس جمهور را تعیین می‌کنند و هر نامزدی که دست‌کم ۲۷۰ الکترال کالج از مجموع ۵۳۸ رای الکترال را به دست آورد، رییس‌جمهور خواهد بود. هر ایالت بر اساس جمعیتش دارای تعداد مشخصی رای الکترال است که هر یک از دو نامزد می‌توانند با پیروزی نسبی در هر ایالتی، تمام آرای الکترال آن ایالت را از آن خود کنند. البته نسبت جمعیت هر ایالت با تعداد آرای الکترال آن متناسب نیست، به این معنی که ایالت کالیفرنیا با جمعیت حدود ۴۰ میلیون نفر (در سال ۲۰۲۰) دارای ۵۵ رای الکترال است (حدودا به ازای هر ۷۳۰ هزار نفر یک رای الکترال) اما ایالتی همچون وایومینگ با جمعیت تقریبی ۵۸۰ هزار نفر سه رای الکترال دارد (حدودا به ازای هر ۱۹۳ هزار نفر یک رای الکترال).

در حال حاضر گرچه تکلیف آرای نوادا هنوز مشخص نیست اما به نظر می‌رسد آرای آن به جو بایدن برسد. آلاسکا هم در ردیف پیروزی‌های ترامپ قرار می‌گیرد. بدین ترتیب تعداد آرای الکترال بایدن مقابل ترامپ، ۲۷۰ به ۲۱۷ می‌شود. این به معنای پیروزی بایدن است. وضعیت در جورجیا و کارولینای شمالی و پنسیلوانیا اما هنوز مشخص نیست.

وضعیت شمارش آرا در ایالت‌های تاثیرگذار و باقیمانده به شرح زیر است:

بایدن در آستانه پیروزی، ترامپ به دنبال آشوب

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۰ که حالا طبق تازه‌ترین نتایج شمارش آرا در آستانه باخت قرار گرفته، با مطرح کردن بهانه‌های حقوقی و شکایت درخصوص نتایج شمارش آرا در ۵ ایالت شامل میشیگان، جورجیا و پنسیلوانیا، آریزونا و نوادا، به نظر می‌رسد درحال زمینه سازی برای به چالش کشیدن نتیجه انتخابات و اجرای سناریوی آشوب است. در شهرهای نیویورک، واشنگتن و بسیاری از شهرهای دیگر آمریکا، صاحبان فروشگاه و مدیران بانک‌ها از بیم آشوب و درگیری‌های خیابانی بعد از اعلام نتیجه انتخابات، اقدام به حصارکشی مقابل مغازه‌ها و بانک‌ها کرده‌اند.

ادعاهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره وقوع تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور و همچنین زیر سوال بردن میزان بیشتر آراء مردمی جو بایدن رقیب دموکرات خود،‌ با اعتراض مردم نیویورک مواجه شده است. شبکه‌های «اسکای‌نیوز» و «راپتلی» گزارش دادند که تعداد زیادی از مردم نیویورک برای اعتراض به شبهه‌افکنی‌های ترامپ درباره سلامت انتخابات، دست به تظاهرات زده‌اند. در دست معترضان نیویورکی، پلاکاردهایی با نوشته‌هایی مانند «رأی الکترال باید حذف شود» و «هر رأی به حساب می‌آید» دیده می‌شود. گفته می‌شود این شورش‌ها به پورتلند، سیاتل و میشیگان نیز کشیده شده است. پیشتر ستاد ترامپ اعلام کرده بود که دادخواستی را به دادگاه پنسیلوانیا داده که طی آن خواستار توقف شمارش آرا در این ایالت شده است.

بایدن در نوادا پیشتاز است

جو بایدن هم‌اکنون با کسب ۵۸۸ هزار و ۲۵۲ رای در ایالت نوادا از دونالد ترامپ پیش افتاده است. نامزد جمهوریخواهان تاکنون ۵۸۰ هزار و ۶۰۵ رای در این ایالت به دست آورده است. به این ترتیب فاصله آرای دو نامزد به ۷ هزار و ۶۴۷ رای کاهش یافته است. این در حالی است که تاکنون ۸۶ درصد کل آرای نوادا شمارش شده است. به نظر می‌رسد که با شمارش ۱۴ درصد باقی‌مانده هر دو نامزد امکان پیروزی در نوادا را دارند. تعداد آرای الکترال جو بایدن در صورت پیروزی در نوادا به ۲۷۰ خواهد رسید و به این ترتیب او رئیس‌جمهوری آینده آمریکا خواهد بود.

ساعت ۱۷:۵۰ روز ۱۵ آبان به وقت تهران ترامپ خواستار توقف شمارش آرا شد. چیزی که فاکس‌نیوز در برابر آن نوشت ستاد ترامپ با ادعای دست‌کاری آرا در نوادا قصد دارد دادخواست قضایی ارائه دهد. ستاد انتخاباتی ترامپ قصد دارد دادخواست قضایی را با موضوع تقلب و دست‌کاری در آرا در ایالت نوادا مطرح کند. ترامپ بلافاصله در توییتی دیگر نوشت: هر رایی که پس از روز انتخابات آمده باشد شمرده نمی‌شود! توییتر هم بی‌درنگ روی توییت ترامپ مبنی بر عدم شمارش آرا پس از روز انتخابات برچسب حاوی محتوای گمراه‌کننده بودن گذاشت. سی‌ان‌ان هم درخواست ترامپ برای توقف شمارش آرای انتخاباتی را خطرناک‌ترین حمله به بنیان دموکراسی ارزیابی کرد.

به دنبال درخواست ترامپ برای توقف شمارش آرا، جاش شاپیرو دادستان کل ایالت پنسیلوانیا آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری" ام‌اس‌ان‌بی‌سی" آمریکا با انتقاد از ستاد انتخاباتی ترامپ برای ارایه درخواست متوقف کردن شمارش آرای پستی در این ایالت گفت: من اجازه نمی‌دهم کسی روند شمارش آرا را متوقف کند. این آرا قانونی است و شمرده خواهد شد. شاپیرو ترامپ را متهم کرد که سعی دارد مقامات انتخاباتی ایالت پنسیلوانیا را به نبردی سیاسی بکشاند، در حالی که تمرکز این مقامات در شرایط کنونی باید بر روی شمارش آرا باقی‌مانده باشد. لفاظی‌ها باید تمام شوند، چون کارزار انتخاباتی تمام شده است.

ترامپ اما در توییتر مجددا نوشت: تمام ایالت‌هایی که ادعا شده بایدن در آنها به پیروزی رسیده توسط ما بخاطر تقلب مورد چالش حقوقی قرار خواهند گرفت. دلایل زیادی داریم، فقط رسانه‌ها را چک کنید. ما می‌بریم. اول آمریکا.

جو بایدن نیز ساعاتی بعد (21:30 پنجشنبه به وقت تهران) دست به کار شد و در اظهارنظری در توییتر نوشت: صبور باشید مردم! آرا در حال شمارش هستند و ما نسب به وضعیت فعلی خود احساس خوبی داریم.

بلافاصله دادگاه عالی پنسیلوانیا هم حکم یک قاضی به ستاد ترامپ برای نظارت بیشتر بر شمارش آرا در ایالت پنسیلوانیا را ابطال کرد. در حالیکه ترامپ به وضعیت آرای ایالت نوادا هم اعتراض داشت اما مسئولان برگزاری انتخابات در ایالت نوادا اما ضمن رد ادعاهای کمپین ترامپ در مورد تقلب در شمارش آرا در این ایالت اعلام کردند که نتایج مقدماتی شمارش آرا در نوادا فردا و نتایج قطعی شمارش آن در روزهای شنبه و یکشنبه اعلام خواهد شد.

بایدن: شکی نداریم که ما برنده انتخابات اعلام خواهیم شد

بامداد جمعه اما دادگاه فدرال ایالت پنسیلوانیا اعلام کرد کمپین ترامپ شکایت خود برای توقف شمارش آرای پستی را به دلیل تنگی وقت پس گرفته است. بعد از این اتفاق بود که ساعت 01:00 امروز جمعه جو بایدن در یک کنفرانس خبری حاضر شد و گفت: هیچ‌چیزی غیر از نظر مردم مهم نیست. تمام برگه‌های رای باید شمرده شود. سیستم دولتی ما باعث رشک دنیاست. من و خانم هریس از وضعیت فعلی راضی هستیم.

وی تاکید کرد: شکی نداریم که ما برنده انتخابات اعلام خواهیم شد. از همه شما تشکر می‌کنم که صبور باشید. باید شمارش آرا ادامه پیدا کند. خدا به آمریکا برکت بدهد.

آخرین وضعیت آرای الکترال و مردمی ترامپ و بایدن به شرح زیر است:

ساعت 03:20 روز جمعه 16 آبان/ بایدن: مردم ساکت نمی‌شوند، باید همه آرا شمارش شود

جو بایدن دقایقی قبل و پیش از آغاز سخنرانی دونالد ترامپ در توئیتی نوشت: مردم ساکت نمی‌شوند، زورگویی را نمی‌پذیرند و تسلیم نمی‌شوند. همه آرا باید شمرده شود.

ساعت 03:40 روز جمعه 16 آبان/ ترامپ: انتخابات را به دیوان عالی می‌بریم، اجازه رای‌ها دزدیده شوند

دونالد ترامپ در نشست خبری حضور یافت و گفت: خیلی از آرا با تاخیر واصل شدند. من قاطعانه در بسیاری از ایالت‌ها همچون فلوریدا، ایندیا و آیووا برنده شدم و برخلاف مداخله تاریخی بزرگ رسانه‌ها و شرکت‌های تکنولوژی بزرگ ما با آمار بزرگی برنده شدیم. هیچ موج آبی در کار نبود و برخلاف آنچه تبلیغ می‌کردند، موج بزرگ قرمز در کار بود و این را رسانه‌ها اذعان کردند. در سنا و مجلس نمایندگان بسیار موفق عمل کرده‌ایم. در کارولینای شمالی و کنتاکی در رقابت‌های سنا علیه ما هزینه کردند اما ما حتی یک کرسی را در مجلس نمایندگان نباختیم و امروز با کاوین مک‌کارتی صحبت کردم، حتی یکی از کرسی‌های خود را نباختیم. من بزرگترین آرای رای‌دهندگان غیر سفید از جمله لاتین‌تبارها، آسیایی‌تبارها و بومیان را در مقایسه با سایر رئیسان جمهوری جمهوریخواه در ۶۰ سال گذشته برنده شدم.

ترامپ گفت: اگر آرای قانونی را می‌شمردید، من برنده بودم، اما با آرای غیرقانونی عقب‌ افتاده‌ام. آن‌ها با آرای عجیب‌وغریب، نظرسنجی‌های دروغ و پول‌های پول‌دارها، چنین القا کردند که یک موج آبی آمریکا را دربرمی‌گیرد و بایدن برنده است. صدها میلیون دلار علیه ما خرج شد و بانک‌های وال استریت رقیب‌های ما را حمایت کردند و فقط مردم عادی از ما حمایت کردند. حزب دمکرات، حزب رسانه‌های بزرگ است اما حزب ما، حزب مردم است. به طور جدی شکایت‌هایمان را پیگیری میکنیم و تمام آن‌ها باید بررسی شود. تعداد زیادی از رای‌های ما شمارش نشده، خودشان خیلی خوب میدانند چون آدم‌های احمقی نیستند. منتظر بودند ببینند چه‌قدر رای می‌خواهند و بعد مدام رای اضافه کردند و رای مرا در پنسیلوانیا و جورجیا که برنده شده بودم، کم کردند.

وی ادامه داد: سیستم ما فاسد است و رای‌گیری پستی سیستم ما را خراب کرده است. آن‌ها می‌دانستند که نمی‌توانند ببرند؛ برای همین کلی آرای پستی ایجاد کردند. به ناظرین ما اجازه ندادند بررسی‌هایشان را انجام دهند. نمی‌خواهند کسی ببیند که چه‌گونه رای‌ها را می‌شمارند. من نمی‌گذارم یه همچین رای‌هایی در این انتخابات دزدیده شود. نمی‌توانیم شاهد مهندسی انتخابات باشیم. در پنسیلوانیا، یک دستگاه فاسد دمکرات رای‌ها را می‌شمارد و کلی آرای پستی بدون تاریخ ارسال را شمرده‌اند. و به ناظران ما اجازه حضور نداده‌اند. ما انتخابات را به دیوان عالی می‌بریم. برخی ایالت‌ها را من گفته‌ام برنده‌شدم و برخی را بایدن اما این قاضی است که تعیین می‌کند کدام درست است. در نهایت این قاضی است که نظر خواهد داد چه کسی پیروز خواهد شد.

دونالد ترامپ بدون ارائه هیچ سند و مدرکی و بدون پاسخ به سوالات خبرنگاران، محل سخنرانی را ترک کرد.

ساعت 04:00 روز 16 آبان/ دو درصد مانده به پایان شمارش آرای جورجیا، فاصله بایدن با ترامپ کمتر شد

ادامه شمارش آرا در جورجیا فاصله بایدن و ترامپ را کاهش داده است. در حال حاضر ترامپ با نسبت ۴۹.۴ به ۴۹.۳ و با اختلاف حدود ۳۶۳۵ رای از بایدن پیش است و حدود دو درصد آرای این ایالت هنوز شمرده نشده است. ایالت جورجیا ۱۶ رای الکترال دارد و اگر ترامپ برتری قبلی خود در این ایالت را از دست بدهد، روی کاغذ هم شانسی برای ادامه ریاست‌جمهوری در دور دوم نخواهد داشت.

ساعت 04:05 روز 16 آبان/ بایدن در نوادا پیش است و فاصله آرای وی با ترامپ در پنسیلوانیا و جورجیا کاهش یافته است

ساعت 04:25 روز 16 آبان/ درصد آرای ترامپ و بایدن در جورجیا برابر شد

ساعت ۱۰:۲۰ روز ۱۶ آبان/ آخرین وضعیت ایالت‌های باقی‌مانده

پنسیلوانیا با شمارش ۹۵ درصد آراء - ترامپ: ۴۹.۶ / بایدن: ۴۹.۳

کارولینای شمالی با شمارش ۹۴ درصد آراء - ترامپ: ۵۰.۱ / بایدن: ۴۸.۷

جورجیا با شمارش ۹۹ درصد آراء - ترامپ: ۴۹.۴ / بایدن: ۴۹.۴ (میزان اختلاف رأی : ۱۷۷۵)

آلاسکا با شمارش ۵۰ درصد آراء - ترامپ: ۶۲.۱ / بایدن: ۳۳.۵

نوادا با شمارش ۸۴ درصد آراء - ترامپ: ۴۸.۵ / بایدن: ۴۹.۴

ساعت 10:45 روز 16 آبان/ بایدن: کسی نمی‌تواند دموکراسی را از ما بگیرد

جو بایدن بامداد روز جمعه در پیامی توئیتری نوشت: هیچ کسی دموکراسی را از ما نخواهد گرفت. نه حالا، نه هیچ وقت دیگر. آمریکا برای تحقق این امر، راه درازی را طی کرده، در نبردهای زیادی جنگیده و مسائل بسیاری را تحمل کرده است.

نامزد دموکرات در توئیت دیگری تاکید کرد: دونالد ترامپ قصد دارد برای جلوگیری از شمارش آرا به دادگاه مراجعه کند. ما برای مقابله با آن، عظیم‌ترین تلاش‌ها در تاریخ را به منظور حفاظت از انتخابات به کار بسته‌ایم و به کمک شما نیاز داریم.

ساعت 13:15 روز 16 آبان/ بایدن در جورجیا جلو افتاد

با اضافه شدن 1824 رای جدید، که 88 درصد از آن‌ها به نام بایدن بود، جو بایدن با 917 رای اختلاف از ترامپ در ایالت جورجیا جلو زد. در حال حاضر جو بایدن دارای (73.488.248) رای مردمی و دونالد ترامپ (69.622.407) رای مردمی و اختلاف آنها 3.865.841 رای است.

ساعت ۱۵:۰۰ روز ۱۶ آبان/ آخرین وضعیت شمارش آراک/ کدام نامزدها با چند راى در ایالت‌هاى باقیمانده پیشتاز هستند؟

جورجیا (بایدن با ٩١٧ راى)

نوادا (بایدن با ١١،٤٣٨ راى)

پنسیلوانیا (ترامپ ١٨،٢٢٩ راى)

ساعت ۱۵:۱۵ روز ۱۶ آبان/ شکست دادخواست ترامپ در فیلادلفیا

فاکس‌نیوز: یک قاضی فدرال در ایالت پنسیلوانیا با دادخواست ستاد انتخاباتی ترامپ برای توقف شمارش آراء در شهر فیلادلفیا مخالفت کرد.

ساعت ۱۵:۳۰ روز ۱۶ آبان/ بایدن به زودی اعلام پیروزی می‌کند

واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه اعلام کرد بایدن ممکن است بزودی اعلام پیروزی کند. بایدن هم اکنون دارای 264 رای الکترال در مقابل 214 رای الکترال ترامپ است.

بایدن در شمارش ارای دو ایالت نوادا و جورجیا از پنج ایالت باقیمانده از رقیب خود پیش افتاده است.

ساعت ١٧:٣٠ روز ١۶ آبان/جو بایدن در پنسیلوانیا از دونالد ترامپ پیش افتاد

درحالیکه ۹۸درصد آرای این ایالت شمرده شده، بایدن ۴۹/۵درصد و ترامپ ۴۹/۴درصد آرا را کسب کرده‌اند.


۶۰۰۰ رای دیگر باید شمرده شود که پیش‌بینی اکثریت آن برای بایدن است.

ساعت ١٩:١٠ روز ١۶ آبان/مروری سریع بر آخرین اوضاع ایالت‌های باقی‌مانده

پنسیلوانیا با شمارش ۹۸درصد آراء - بایدن: ۴۹.۵ وترامپ:۴۹.۴درصد- بایدن با کم‌تر از هفت‌هزار رای از ترامپ پیش افتاده است.

جورجیا؛ با شمارش ۹۹درصد آراء - هردو ۴۹.۴درصد آرا را دارند- اما بایدن با کمی‌ کم‌تر از ۱۱۰۰رای پیش است.

اما امان از «نوادا»ی مشهور؛ با شمارش ۸۴درصد آراء - بایدن: ۴۹.۴ و ترامپ : ۴۸.۵درصد- تقریبا ۱۲هزار رای اختلاف است.

کارولینای شمالی با شمارش ۹۴درصد آراء - ترامپ: ۵۰.۱ وبایدن: ۴۸.۷درصد- تقریبا ۸۰هزار رای فاصله است.

آلاسکا با شمارش ۵۰ درصد آراء - ترامپ: ۶۲.۱ و بایدن: ۳۳.۵درصد- بیش‌از ۵۵هزار رای فاصله است.

ساعت ١٩:۴۵روز ١۶ آبان/ پلوسی: بسیاری از آسیب ترامپ به کشور نگران هستند

رییس مجلس نمایندگان آمریکا عنوان کرد: به نظر می رسد پیروز بایدن و هریس در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قطعی شده است بسیاری درمورد آسیبی که ترامپ ممکن است در فاصله زمانی باخت در انتخابات و ترک کاخ سفید به کشور وارد کند نگران هستند، هرچند ما تمام آرا را به دست نیاوردیم اما سرانجام این جنگ را برنده شدیم.رییس جمهور منتخب جو بایدن از حمایت مجلس سنا برخوردار خواهد بود.

آرای ایالت جورجیا بازشماری می‌شود

فرماندار ایالت جورجیا اعلام کرد با توجه به نزدیکی تعداد آرای جو بایدن و دونالد ترامپ آرای این ایالت بازشماری خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار