کریم همتی*

یک قرن دلباختگی

از یک قرن پیش و از آن هنگام که سنگ بنای جمعیت سرخ‌پوشان ایرانی به دستان طبیبی توانمند و حاذق و بشردوست به نام امیر اعلم بنا نهاده شد تا به امروز این جمعیت توانسته است نقش تأثیرگذاری در پیشگیری و درمان انواع بیماری‌ها با کمک انسان‌هایی عاشق در داخل و خارج از کشور داشته باشد و این میراث گرانبها اکنون با کوله‌باری از تجربه‌های دردناک، تلخ و شیرین در آزمونی دیگری از خدمت سربلند و عاشقانه وارد عمل شده است. تلاش برای شکست ویروسی منحوس به نام کرونا.

کد مطلب: ۱۱۳۵۲۱۴
لینک کوتاه کپی شد

۳۰‌بهمن سال گذشته بود که ورود ویروس کرونا به ایران به صورت رسمی تأیید شد. طولی نکشید که این ویروس در آخرین ماه سال ۹۸ در همه شهرها و استان‌های کشور منتشرشد... و هر کدام از دستگاه‌ها و ارگان‌ها در مقابله با این بحران، وظایفی را عهده‌دار شدند. این در حالی بود که با آغاز شیوع ویروس کرونا در چین، اولین پوسترهای آموزشی جمعیت هلال‌احمر در 6 بهمن ماه 1398 در فضای مجازی انتشار یافت و مورد استقبال گسترده‌ای در سطح عموم قرار گفت. به طوری که برخی منابع رصد اخبار میزان بازدیدی بالای 70 میلیون را گزارش داده‌اند.

برای اولین‌بار در سطح کشور یک دوره عمومی مجازی درخصوص پیشگیری از این بیماری با شرکت تقریباً 400 هزار نفر ادامه یافت و این آموزش‌ها به صورت مستمر از طریق فضای مجازی، رسانه‌ها، رسانه ملی، خانه‌های هلال و هرگونه ابزار آموزشی حضوری و غیر حضوری با استفاده از ظرفیت مربیان، جوانان و داوطلبان جمعیت هلال احمر ادامه یافت تا به امروز که در قالب طرح آمران سلامت این آموزش‌ها وارد دوران جدیدی از فعالیت برای تغییر رفتار عملی مردم شده است. براساس ماده 2 اساسنامه جمعیت هلال احمر تلاش برای تسکین آلام بشری و حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون در نظر گرفتن نژاد و جنسیت جزو اهداف تشکیل این نهاد مردمی است، از این رو وظایف جمعیت هلال احمر در این بحران بیش از پیش مهم و کلیدی بود.

کار جمعیت هلال احمر با غربالگری و تب‌سنجی مسافران نوروزی در مبادی ورودی و خروجی شهرها آغاز شد. کنترل 7.5 میلیون خودرو و تب‌سنجی از 21 میلیون نفر و ابلاغ توصیه‌های ایمنی به این افراد نیز اقدامی ارزنده و شایسته بود که با استفاده از ظرفیت امدادگران انجام شد.
با توجه به اینکه کووید 19، بیماری ناشناخته‌ای برای همه مردم بود، محتوای آموزشی به صورت مستمر برای پیشگیری و مقابله با این بیماری تهیه و تولید و در فضای مجازی منتشر شد. آموزش چهره به چهره به عموم مردم با برپایی ایستگاه‌های آموزشی در دستور کار قرار گرفت. همگام‌ با گروه‌های جهادی و دیگر نهادهای امدادی، داوطلبان دلسوز هلالی هم برای تأمین لوازم و تجهیزات بهداشتی مورد نیاز عموم مردم و کادر درمانی دست به دست هم دادند. علاوه‌بر تهیه و توزیع ماسک، دستکش و... توزیع بسته‌های معیشتی برای خانوارهای کم‌بضاعت و ضدعفونی کردن معابر و اماکن عمومی با مشارکت داوطلبان و عوامل اجرایی طرح، معرفی افراد داوطلب به بیمارستان‌ها، کمک به سامانه 4030 با استفاده از ظرفیت داوطلبان، آموزش در مناطق پرخطر و همه و همه اقداماتی بود که تحسین نمایندگان فدراسیون و کمیته صلیب سرخ را در برداشت.

داوطلبان محور اصلی فعالیت‌های جمعیت هلال احمر هستند و بار دیگر در بحران شیوع کرونا یاری‌رسان هلال احمر در انجام وظایف بودند؛ از زمان شیوع بیماری کرونا در کشور، نیروهای داوطلب جمعیت هلال احمر در اقدامی خودجوش و سازمان یافته نسبت به ضدعفونی معابرعمومی، خیابان‌ها، پایانه‌های اتوبوسرانی، ندامتگاه‌ها و گرمخانه‌ها اقدام کردند. به علاوه با جمع آوری کمک‌های غیر نقدی همچون محصولات حفاظت شخصی و بسته‌بندی ماسک و محلول‌های ضدعفونی کننده، این محصولات را به دست افراد بیمار و نیازمند می‌رساندند. پیگیری و هماهنگی جهت تأمین هزینه تعداد 44 دستگاه ونتیلاتور (دستگاه کمک تنفسی در راستای پیشگیری و مبارزه با کرونا) به ارزش 61 میلیارد و 139 میلیون ریال با مشارکت و حمایت خیرین، داوطلبان و بنگاه‌های اقتصادی نیز از جمله این اقدامات بود. با بهبودی نخستین گروه بیماران کرونایی، جمعیت هلال‌احمر با برپایی نقاهتگاه‌هایی در چند استان کشور، شرایط را برای مراقبت و نگهداری از بیماران بهبود یافته پس از ترخیص از مراکز درمانی فراهم کرد. در این میان تیم‌های سحر سازمان جوانان هم برای حمایت روانی از خانواده جانباختگان، بیماران و عموم مردم وارد میدان شدند.

جمعیت هلال احمر با یک برنامه‌ریزی مداوم و مستمر در زمینه ارتقای سواد سلامت در پیشگیری از ویروس کرونا هم اکنون پس از تغییر در آگاهی، دانش و نگرش وارد مرحله تغییر و تثبیت رفتار شده است. همچنین این جمعیت با تدوین پروتکل‌های آموزش خانه‌های هلال، الگویی از همزیستی با کرونا در آموزش حضوری را نیز به اجرا گذاشت. استفاده از ظرفیت بین‌المللی هلال احمر در تأمین داروهای اساسی، استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های هلال احمر و آمادگی این جمعیت در احداث بیمارستان‌های صحرایی از نکات قابل توجه حضور این جمعیت در مسأله درمان بود. همه این فعالیت‌ها در کنار حفظ فعالیت اصلی این جمعیت در پاسخ به حوادث و سوانح گوناگون نشان از تلاشی معجزه‌آسا دارد.
همه این فعالیت‌ها باعث شده است که جمعیت هلال احمر وارد دوران جدیدی از مقبولیت در عرصه اجتماعی و حاکمیتی شود و امروز به عنوان یکی از مهم‌ترین اعضای ستاد مبارزه با ویروس کرونا همچنان خستگی‌ناپذیر، پرشور و با تکیه بر روحیه جوانان و داوطلبان خود برای نجات جان انسان‌ها همچنان امیدوار و سرافزار برای ساخت جامعه تاب‌آور تلاش کند.

* رئیس جمعیت هلال احمر

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار