مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز:

برخلاف تصور حاکم بر جامعه، رتبه‌های برتر کنکور افرادی تک‌بعدی نیستند

تهران (پانا) – به گفته مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز معیارهای مختلفی برای انتخاب دانش‌آموزان برگزیده برای دریافت این جایزه وجود دارد و فرد موردنظر باید اشراف خود در ساحت‌های گوناگون رشد و تربیت را به اثبات برساند.

کد مطلب: ۱۱۳۵۱۰۵
لینک کوتاه کپی شد
برخلاف تصور حاکم بر جامعه، رتبه‌های برتر کنکور افرادی تک‌بعدی نیستند

دوران دانش‌آموزی به نوعی مهم‌ترین سال‌های زندگی انسان در تعیین خط سیر آتی زندگی اوست و تصمیمات و تلاش‌های این دوران نیز به همان میزان نقشی تعیین‌کننده در پیشرفت و ارتقای فرد در همه ابعاد فردی و اجتماعی زندگی دارد به همین دلیل والدین و معلمان همیشه آرزومند تربیت فرزندان و شاگردانی تلاشگر هستند که در عرصه رقابت‌های گوناگون فردی توانمند و اصطلاحا برنده باشد.

هر ساله مسابقات و جشنواره‌های متعددی در عرصه‌های گوناگون علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی برای دانش‌آموزان علاقه‌مند برگزار می‌شود که حضور در این رقابت‌ها می‌تواند در رقم‌خوردن خط سیر زندگی دانش‌آموز و آینده او نقشی مهم ایفا کند چرا که ورود و پیشرفت در هر یک از این عرصه‌ها مشوق و نیروی پیشرانی برای فردای دانش‌آموز خواهد بود.

در میان جشنواره‌ها و مسابقاتی که به سنجش و ارزشیابی دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف می‌پردازند، به ندرت جوایزی وجود دارند که تلاش و پیشرفت در یکی از این عرصه‌ها را معیار کافی برای گزینش نمی‌دانند و از خواهان تلاش فرد در جنبه‌های گوناگون دانش، هنر، فرهنگ، ورزش و عقیدتی هستند. جایزه بنیاد فرهنگی البرز، موسوم به نوبل ایرانی، که 58 سال از زمان تاسیس آن به دست حسینعلی البرز گذشته است، یکی از این جوایز است که در بخش دانش‌آموزی نیز به برگزیدگانی در چند پایه تحصیلی اهدا می‌شود.

جایزه دانش‌آموزی بنیاد البرز آبان‌ماه امسال به 51 دانش‌آموز برگزیده از سراسر کشور اهدا شد که علاوه بر ارزش مادی، افتخار و ارزش معنوی بالایی برای برندگان آن به همراه دارد.

حیدر ارشدی، مدیرعامل بنیاد البرز و دبیر همایش دانش‌آموزی جایزه بنیاد البرز، در گفت‌وگو با پانا به تشریح معیارهای انتخاب برگزیدگان و آثار تربیتی این جایزه در زندگی فردی و اجتماعی منتخبان می‌پردازد که ماحصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

معیارهای انتخاب دانش‌آموزان نخبه برای دریافت جایزه بنیاد البرز چیست و چه افرادی سنجش و ارزشیابی دانش‌آموزان برای احراز این معیارها را برعهده دارند؟

از سال گذشته با هماهنگی و همفکری همکاران وزارت آموزش و پرورش کمیته علمی جایزه را تشکیل دادیم که متشکل از اساتید حوزه‌های مختلف، تعدادی از برگزیدگان دوره‌های پیشین و چند تن از کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت است.

بعد از تشکیل کمیته کار طراحی تدوین معیارها و شاخص‌های انتخاب دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف آغاز شد. بخشی از این معیارها فعالیت‌های علمی و آموزشی و بخشی فعالیت‌های پژوهشی است همچنین به فعالیت‌های ورزشی، فرهنگی هنری و امور دینی و قرانی نیز در انتخاب دانش‌آموزان توجه شد.

در سال جاری این فرصت مهیا شد که به رتبه کنکور دانش‌آموزان نیز توجه داشته باشیم که مجموعه این معیارها به ما کمک کردند تا از میان خیل عظیمی از دانش‌آموزان مستعد و برگزیده 51 نفر از آنها را از سراسر کشور برای دریافت جایزه بنیاد البرز انتخاب کنیم.

از میان این دانش‌آموزان منتخب دو تن از رتبه‌های تک رقمی کنکور سراسری نیز حضور دارند که این حاکی از آن است که برخلاف تصور حاکم بر جامعه که رتبه‌های برتر کنکور را افرادی تک‌بعدی می‌پندارند، این دانش‌آموزان افرادی چندبعدی هستند که دانشجویانی شایسته در آینده خواهند بود.

با توجه به ساحت‌های 6 گانه تربیت مورد اشاره در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که هدف از آن رشد فردی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی فرد است، آیا جایزه بنیاد البرز نیز با نگرشی مشابه خواهان ارزیابی ساحت‌های چندگانه رشد و تربیت افراد برای انتخاب نفرات برتر عمل می‌کند؟

هدف بنیانگزار بنیاد البرز از اهدای این جایزه - در سطوح نوجوان تا بزرگسال - ارتقای فرهنگ جامعه بود و ارتقای فرهنگ جامعه قطعا امری چندساحتی است و فردی که برای دریافت این جایزه انتخاب می‌شود، حتی در سطح دانش‌آموزی، باید بتواند اشراف چندساحتی خود را در موضوعات مختلف به کمیته علمی اثبات کند.

بنابراین برگزیدگان ما علاوه بر اینکه نمرات علمی بالایی در دروس تخصصی خود دارند، در حوزه‌های پژوهشی، تدوین مقالات و حتی موضوعات فرهنگی و هنری نظیر مسابقات قرآنی، نهج‌البلاغه و حتی مسابقات ورزشی صاحب عناوین برگزیده هستند. گواه این مدعا صحبت‌های معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش است که در مراسم اهدای جوایز دانش‌آموزی بنیاد البرز در سال گذشته اشاره کرد که جایزه بنیاد البرز یک جایزه چندساحتی است و صرفا به یک بعد خاص از موفقیت دانش‌آموزان نمی‌پردازد.

آیا مشوق بنیاد البرز محدود به اهدای جایزه‌ای با ارزش مادی و معنوی می‌شود یا این بنیاد برنامه‌ای برای حمایت از برگزیدگان خود در طی‌کردن مسیرِ موفقیت دارد؟

این موضوع دغدغه شخص من در مدیریت جدید بنیاد نیز هست. روال معمول و مرسوم این بود که بعد از مشخص شدن نفرات برگزیده و اهدای جوایز، کار بنیاد با این عزیزان خاتمه می‌پذیرفت، و صرفا ایجاد انگیزه و نیروی محرکه می‌توانست تضمین‌کننده ادامه راه صحیح آن دانش‌آموز باشد، اما بنده و همکارانم قصد داریم این ارتباط و همکاری با اهدای جایزه قطع نشود؛ یعنی این ارتباط به صورت پروژه نباشد بلکه به صورت پروسه و فرایندی ادامه‌دار محقق شود تا ما بتوانیم از این اجتماع نخبگانی دانش‌آموزان استفاده کنیم و از نظرهای آنها در تکمیل انتخاب برگزیدگان ادوار بعدی استفاده کنیم و نیز تسهیلات بهتری را برای این دانش‌آموزان مهیا کنیم.

همه این موارد در حال بررسی است و برخی از آنها به بخش‌های خوبی نیز رسیده است و من امیدوارم در آینده نزدیک این خدمات را رسما اعلام کنیم تا مزایای بیشتری را برای برگزیدگان جایزه به همراه داشته باشد.

چه تعداد دانش‌آموز از چه پایه‌هایی منتخب همایش ملی دانش‌آموزی بنیاد البرز شده‌اند و ارزش جوایز اهدایی به این افراد چقدر است؟

امسال ۵۱ دانش‌آموز ممتاز فارغ‌التحصیل پایه نهم و دوازدهم در رشته‌های ریاضی فیزیک، تجربی، علوم انسانی، فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش، که از سوی ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور معرفی شده‌اند، در این مراسم تقدیر شدند. ۲۶ دانش‌آموز از مقطع متوسطه اول و ۲۵ دانش‌آموز از متوسطه دوم از ۲۴ استان کشور برنده جایزه ۵۰ میلیون ریالی بنیاد البرز هستند. علاوه بر جایزه ریالی، به هریک از برندگان تندیس همایش و لوح تقدیر تعلق می‌گیرد.

درباره جایزه دانش‌آموزی بنیاد البرز

آیین اختتامیه همایش ملی دانش‌آموزی پنجاه و هشتمین جایزه بنیاد البرز روز سه‌شنبه ۶ آبان‌ماه ۹۹ با شرکت مدیران بنیاد فرهنگی البرز، مسئولان وزارت آموزش و پرورش، مسئولان سازمان اوقاف و دانش‌آموزان برگزیده استان تهران به شکل محدود در سالن اجتماعات سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، تندیس و لوح تقدیر و هدایای نقدی پنجاه و هشتمین سال این جایزه به دانش‌آموزان برگزیده اهدا شد. مسئولان و منتخبان استان‌ها نیز به صورت ویدئوکنفرانس در مراسم حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار