براساس اعلام رگولاتوری؛
افزایش ثبت شکایات برای عدم آنتندهی موبایل
تهران ( پانا) - سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با اشاره به ثبت بیش از ۵ هزار شکایت در خصوص نارضایتی از آنتن دهی موبایل از سوی مشترکان اعلام کرد: پوشش داخل ساختمان جزو تعهدات اپراتورها محسوب می شود.
به گزارش رگولاتوری، سید محمد امامی، مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه پوشش دهی نامناسب اپراتورها منجر به نارضایتی و ثبت شکایت از سوی مشترکان می شود، گفت: در شش ماهه اول سال ۹۹ در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات مردمی ۱۹۵، مشترکان اپراتورهای تلفن همراه ۵ هزار و ۴۸۸ شکایت در حوزه عدم آنتن دهی تلفن همراه ثبت کرده اند که بخشی از این شکایات مربوط به عدم آنتن دهی در داخل ساختمان است.
وی گفت: در حال حاضر، هزار و ۳۱۹ شهر فناوری ۲G، هزار و ۲۸۹ شهر ۳G و هزار و ۱۵۸ شهر تکنولوژی ۴G را پوشش می دهند. در روستاها نیز آمار تکنولوژی نسل دوم ۴۴ هزار و ۹۱۸ روستا است، دو تکنولوژی نسل سوم و چهارم نیز شامل ۵۵ هزار روستا می شود. ۸۶ درصد جاده های کشور، ۲G و ۶۷ درصد ۳G و ۳۹ درصد ۴G را پوشش می دهند.
امامی دلیل عدم پوشش دهی موبایل در برخی مناطق را اینگونه توضیح داد: دلایل متفاوت است که از جمله آن می توان به عدم همکاری شهرداری ها و مردم، سرقت دکل ها، وضعیت جغرافیایی، میزان جمعیت، آب و هوای منطقه - که می تواند بر سیگنالهای مخابراتی تاثیر بگذارد - اشاره کرد. به عنوان مثال در حال حاضر پوششدهی در برخی مناطق کلانشهرها تحت تاثیر هارمونی ساخت و سازها، قرار گرفته است، چرا که حتی مصالح بکار رفته در ساختمانها و قطر دیوارها، سیگنالهای مخابراتی را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی افزود: درباره مشکلات پوشش دهی در جاده ها و روستاها نیز می توان به نبود زیرساختهای لازم مانند برق جاده، عدم دسترسی برای احداث سایت و موضوع سرقت های مکرر تجهیزات مخابراتی اشاره کرد.
این مقام مسئول در رگولاتوری با اشاره به اینکه عمده مشکل اپراتورها در بحث پوشش دهی شهرها به موضوع احداث سایت ها به دلیل ممانعت های مردمی و قوانین شهرداریها مربوط می شود، اضافه کرد: متاسفانه در این بخش در برخی از شهرها، شهرداریها به صورت سلیقهای با موضوع نصب دکل و تجهیزات مخابراتی برخورد میکنند. البته رگولاتوری و مناطق ۹ گانه آن تا جایی که قوانین اجازه میدهد با شهرداریها در تعامل هستند اما معتقدم این تعاملات باید در مقررات شهرداریها گنجانده شود.
مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خاطرنشان کرد: در شهر تهران جلساتی بین شرکت ارتباط مشترک شهر و نمایندگان رگولاتوری برگزار می شود و در زمینه صدور مجوز نصب دکل های مخابراتی در برخی مناطق توافقاتی انجام شده است. در سایر شهرها نیز مدیران مناطق ۹ گانه رگولاتوری با شهرداری های حوزه فعالیت خود تعاملاتی را انجام داده اند؛ امیدواریم همکاری رگولاتوری با شهرداریها وارد مرحله جدیدی شود.
امامی با اشاره به اینکه مردم از کیفیت آنتن دهی در برخی مناطق به ویژه در داخل منزل، اداره و ... در مناطق پرجمعیت و متراکم شکایت دارند، گفت: متاسفانه مردم در این زمینه نگرانیهایی دارند و به همین دلیل در برخی موارد با اپراتورها همکاریهای لازم صورت نمی گیرد. متاسفانه گاهی این تصور اشتباه که دکلهای مخابراتی سرطان زا است، شنیده میشود در صورتیکه تجهیزات مخابراتی براساس استانداردهای جهانی ساخته می شود. علاوه بر این، کیفیت و عملکرد این تجهیزات به صورت مداوم توسط دستگاههای مسئول مانند سازمان انرژی اتمی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بررسی و به مردم اعلام می شود که نصب این تجهیزات روی ساختمانها مشکلی برایشان ایجاد نمی کند.
وی در مورد پوشش دهی تلفن همراه در داخل ساختمان که یکی از موضوعات مهم برای مشترکان است، تاکید کرد: اپراتورها براساس پروانه و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، ملزم هستند تمام سطح شهر از جمله داخل ساختمانها را پوشش دهند. در واقع اپراتورها در پروانه خود متعهد شدند که تمام شهر را پوشش دهند و این کاملاً بدیهی است که این تعهد داخل ساختمانها، پارکها، پاساژهای متعارف و ... را در برگیرد.
مدیرکل دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: اپراتورها در این مورد الزام دارند و درصورت رعایت نکردن این موضوع براساس مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات جریمه می شوند. البته رگولاتوری معتقد است همانطور که سازمان نظام مهندسی بعد از بررسی وضعیت سیمکشی برق، نصب کنتور و ... در ساختمانها، مجوز پایان کار را برای آن ساختمان صادر میکند، باید با تدوین مقررات مناسب، برای برجها و ساختمانهای بلند نیز تهیه تجهیزات و جانمایی برخی وسایل مخابراتی الزامی شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اپراتورها به تعهدات خود در زمینه ایجاد یا برقراری پوشش تلفن همراه عمل کرده اند، توضیح داد: به صورت کلی، بله. اپراتورها حتی در برخی تعهدات مانند پوشش دهی نسل ۳ و ۴ موبایل فراتر از تعهدات توسعهای در پروانهشان عمل کرده اند که مشترکان می توانند نتایج آن را مشاهده کنند. البته ممکن است در نقاطی به دلایلی که گفته شد نقصهایی وجود داشته باشد که برابر قوانین با آنها برخورد می شود. مردم می توانند با مراجعه به سامانه نت سنج پلاس به آدرس اینترنتی https://netsanjplus.ir یک منطقه را انتخاب کرده و پوشش دهی تمام اپراتورها در آن منطقه را با درصد خطای بسیار کم، مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنند.
ارسال دیدگاه