اعلام آمادگی بخش خصوصی برای تامین سوخت مورد نیاز کشتیرانی ایران
تهران (پانا)- معاون توسعه ناوگان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اعلام آمادگی بخش خصوصی برای تامین بخشی از سوخت کم سولفور مورد نیاز کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران میگوید در این رابطه پیگیریهایی صورت گرفته اما بقیه سوخت کم سولفور که در شرایط کنونی حدود ۴۵ درصد سوخت مورد نیاز را تشکیل می دهد از منابع مختلف خارجی تأمین میشود.
به گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، «عبدالرضا محبی»، با بیان اینکه نیاز مصرف ماهیانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حالت عادی ۵۰ هزار تن و در شرایط فعلی ۳۵ هزار تن در ماه است، افزود: حدود ۱۵ هزار تن از این نیاز ماهانه از سوی شرکت پالایشگاه شازند اراک تأمین شده است.
وی ضمن تاکید بر اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ۱۰ ماه گذشته (از اواخر آذر ماه سال گذشته تا پایان مهرماه ۱۳۹۹) در مجموع ۱۴۰ هزار تُن سوخت کم سولفور از پالایشگاه اراک دریافت کرده و تصریح کرد: این مهم و به همت وزارت نفت، شرکت ملی پخش و پالایش نفتی ایران و پیگیری مستمر کلیه دست اندرکاران، انجام شد.
محبی با اشاره به اینکه بخش خصوصی نیز اعلام آمادگی کرده که میتواند بخشی از سوخت کم سولفور مورد نیاز کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تامین کند، افزود: در این رابطه پیگیریهایی صورت گرفته اما بقیه سوخت کم سولفور که در شرایط کنونی حدود ۴۵ درصد سوخت مورد نیاز را تشکیل می دهد از منابع مختلف خارجی تأمین میشود.
معاون توسعه ناوگان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: سوخت کم سولفور تولید ایران همواره با کیفیت ترین در نوع خود بوده و تاکنون به لحاظ فنی هیچگونه مشکلی برای کشتیها ایجاد نکرده است.
محبی گفت: این شرکت دو سامانه کامل سوخت رسانی شامل ۲۰ مخزن، تاسیسات مربوطه و چندین شناور در بندرعباس و قشم دارد که عملیات سوختگیری و ذخیرۀ سوخت را به سهولت انجام میدهد.
وی با اشاره به سهم ناچیز ایران در حوزه مصرف سوخت کشتیها در دنیا خاطر نشان کرد: حدود۱۸۰ میلیون تن سوخت مصرفی سالیانه شناورها در جهان، یک میلیون تُن آن از سوی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش مصرف میشود.
بر اساس این گزارش، استفاده از سوخت کم سولفور از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی بر اساس استاندارد های آیمو (سازمان جهانی دریانوردی (IMO) الزامی شده است.
نفت خام ایران در اغلب میادین نفت ترش و سنگین است،تا پیش از این نفت کوره تولیدی با سولفور بالا تولید می شد، اما با تغییراتی که در واحدهای فرآیندی پالایشگاه شازند اراک انجام شده، امکان تامین سوخت کم سولفور مورد نیاز ناوگان دریایی ایران فراهم شده است.
ارسال دیدگاه