بزرگداشت طراح خاطرهانگیزترین نشانهای تبلیغاتی ایران
غریب پور: سرژ بدون گیس بلند و سر و صدا کار بنیادین کرد
تهران (پانا)- به مناسبت چهلمین روز فقدان سرژ آواکیان یکى از برجستهترین و تاثیرگذارترین طراحان گرافیک ایران که شهریور ماه دار فانی را وداع گفت، جمع کوچکى از اهالى فرهنگ و هنر با رعایت پروتکل هاى بهداشتى روز جمعه ٢ آبان ٩٩ در پردیس فرهنگى هنرى مهرسان گرد هم آمدند تا یاد و نام این هنرمند را گرامى بدارند.
این برنامه با حضور محمدجواد حقشناس رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، مجید رجبی معمار مدیر عامل خانه هنرمندان ایران، فاطمه کرکهآبادى رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، حسین رفیعیان مدیرعامل مؤسسه فرهنگى هنرى مهرسان، امیر عبدالحسینى مدیر هنرى، پژوهشگر هنر و مدرس دانشگاه، اردشیر میرمنگره معاون اداره کل هنرهاى تجسمى و هنرمندان و مهمانانى از جمله کیانوش غریب پور، اونیش امین الهى، مهدخت دارابى، بهروز کیانى، محسن سلیمانى، فاطمه کرکهآبادى، بهنوش موحدى و خانواده این استاد فقید به صورت پخش زنده در فضاى مجازى با دبیرى و اجراى ساناز آرین فر نمایشگاه گردان و پژوهشگر هنر در پردیس فرهنگی هنری مهرسان برگزار شد.
فاطمه کرکهآبادی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران سرژ را پایه گذار بخش تبلیغاتی گرافیک در ایران خواند و به طراحی بستهبندی پفک نمکی، آداس شیک و صنایع شیر ایران اشاره کرد که در ذهن مردم جاودان شده است. همچنین او را جزو افتخارات انجمن توصیف کرد.
وی با بیان اینکه ما قصد داشتیم در نمایشگاه سرو نقرهاى از ایشان تقدیر کنیم، اذعان کرد: «متأسفانه شرایط کرونا اجازه نداد و اکنون لوح تقدیرش را به برادرزاده او تقدیم مى کنم.»
بدون ژست آوانگارد و سرو صدا عمرش را صرف تعلیم کرد
کیانوش غریبپور تصویرگر و طراح گرافیک معاصر و از شاگردان سرژ آواکیان در ادامه گفت: «او یک طراح گرافیک حرفه ای بود که هیچوقت عاشق سر و صدا نبود و سعی کرد ریشهای و بنیادین کار کند و عمر خود را صرف تعلیم کرد.»
وی تاکید کرد: «خیلی زودتر باید چنین مراسمی گرفته می شد اما باز هم خیلی دیر نیست و دوستان مهرسان کار خوبی کردهاند و از آنها ممنونم. امیدوارم کار عمیقتر تحقیقاتی نیز بر روی آثار استاد انجام شود، همچنین روی این جنبه از گرافیک که حتما لزومی ندارد آدم پوستر بسازد، سلبریتی باشد، ژست آوانگاردی بگیرد، گیسش را بلند کند و خودش را طراح گرافیک و آرتیست بنامد. کار ریشه ای و عمیق همیشه ماندگار است و سرژ هم همواره در عرصه گرافیک به ویژه آموزش به کار اساسى معتقد بود.»
در ادامه مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم و اشاره به تأثیر کرونا بر وضعیت برنامهها و رویدادهای هنری و آسیبهایی که به جامعه فرهنگ و هنر زد، ابراز امیدواری کرد که بشریت از این بیماری رها شود تا بتوانیم در ادامه کارهایی را برای هنر و هنرمندان انجام بدهیم. او همچنین هنرمندان را افرادی خواند که حتی پس از وفاتشان با آثارشان در زندگی جاری و جریانساز هستند.
محمدجواد حقشناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران دیگر چهره حاضر در مراسم اظهار کرد: «ما باید قدردان هنر و ارزشگذار جایگاه هنرمندان باشیم. اگر بخواهیم ملتی بزرگ، مانا و سرافراز در تاریخ باشیم مسیری نداریم جز اینکه وظیفه خودمان را با جایگاه والای هنر و هنرمندان به درستی تعریف کنیم.»
وی افزود: «هنرمندی که نزدیک به ۶ دهه از عمر خود را صرف گسترش، تألیف، آموزش و برقراری ارتباط منطقی با جامعه کرد. وظیفه گرافیست بیان هنر به زبان عام است و این کار بسیار سختی است. هنرمندی که هنر را میداند و درعین حال وظیفه ترجمه و بازخوانی را دارد، باید صنعت را بشناسد، جامعه شناس و روانشناس باشد و تاریخ را بداند.»
سرژ نماد انسانی آرمانخواه و وطن دوست بود
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تصریح کرد: «سرژ پس از پایان تحصیلاتش در لندن ترجیح داد به ایران برگردد و وطنش را فراموش نکرد. او نماد یک انسان آرمانخواه وطندوست بود. سرژ با توجه به تبار ارمنیاش میتوانست جایگاه ویژهای در خارج از ایران داشته باشد اما کشورش را دوست داشت. بسیاری از برندها و شرکتها موفقیتشان را مدیون کار او هستند و من از پردیس فرهنگی هنری مهرسان برای این مراسم تشکر میکنم.»
حسین رفیعیان مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری «مهرسان» نیز در سخنانی گفت: «باعث افتخارمان است که آخرین حضور استاد در نمایشگاه «ایراناهایر» پردیس مهرسان بود. این اساتید گنجینه هنر ما هستند و مهرسان قصد دارد با برگزاری رویدادها، برنامهها، ورکشاپها، جمع آوری آثار و برگزاری سمینارها برای شناخت این هنرمندان توسط نسل جوان تلاش کند. امیدواریم بتوانیم در حد توان خود این کار را انجام دهیم.»
ارسال دیدگاه