حکیم‌زاده: هماهنگی بین برنامه‌های خانه و مدرسه ضروری است

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی درمصاحبه تلفنی با مجله خبری"دوربین امید" شبکه امید ، بر لزوم تداوم جریان آموزش برای همه‌ی دانش‌آموزان ایران تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۱۳۱۲۳۷
لینک کوتاه کپی شد
حکیم‌زاده: هماهنگی بین برنامه‌های خانه و مدرسه ضروری است

به گزارش روابط عمومی معاونت ابتدایی، رضوان حکیم زاده در گفت‌وگو با شبکه امید، مجله ‌خبری"دوربین امید" در پاسخ به این سوال که "برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش در چه مقاطعی اجرا می‌شود؟" گفت: برنامه‌های آموزش و پرورش برای همه دوره‌های تحصیلی از ابتدایی تا متوسطه اول و دوم همزمان از سه بستر دنبال می‌گردد: شبکه شاد، برنامه های تلویزیونی و در مناطقی که امکان حضور دانش‌آموزان وجود داشته باشد، آموزش‌ها به صورت حضوری انجام می شود، که عمدتا مناطق روستایی و عشایری از این دسته هستند و تعداد دانش‌آموزان بسیار کمی دارند.

از اول ماه ربیع هم برنامه های ویژه پیش دبستانی از شبکه‌آموزش آغاز می‌گردد البته همزمان در شبکه شاد هم برای آن‌ها برنامه خواهیم داشت.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص"لزوم اجرای مقررات و دستورالعمل‌های برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش"تصریح کرد: در راستای تحقق برنامه‌های اجرایی آموزش و پرورش حتما باید همکاری و هماهنگی بین ارکان مختلف همه برنامه‌ها وجود داشته باشد. خصوصا هماهنگی بین برنامه‌های خانواده و مدرسه بسیار ضروری است. چراکه در وضعیت کنونی که به دلیل شیوع کرونا شرایط خاصی به‌وجود آمده است دانش‌آموز با همراهی و حمایت خانواده و هماهنگی با مدرسه می‌تواند این برنامه را دنبال کند تا بتواند به نتیجه مطلوبی دست یابد. علاوه بر این، حمایت دست اندرکاران و البته اطلاع رسانی و آگاه‌سازی، از طریق رسانه‌ها هم می‌تواند بسیار در اجرای این برنامه‌ها موثر باشد.

وی در پاسخ به این سوال که " نظر شما راجع به آموزش مجازی چیست و فکر می‌کنید چقدر در ارائه این آموزش‌ها موفق بوده اید؟"اظهار کرد: آموزش مجازی به دلیل شرایط اضطراری که هم در کشور ما و هم سایر کشورها وجود دارد، به عنوان یکی از بسترهای آموزش استفاده می‌شود. ما بارها اعلام کرده‌ایم، هیچ روشی جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد خصوصا تربیت از طریق آموزش حضوری و تعامل دانش‌آموز با همسالان و معلمان اتفاق می‌افتد. اما در صورت اضطرار چاره ای جز این نیست که ما برای تداوم جریان آموزش بتوانیم از همه بسترها استفاده کنیم. خوشبختانه کشور ما در مقایسه با سایر کشورها در این زمینه خیلی سریع واکنش نشان داد و گام‌های خوبی برداشته شد. البته چالش‌هایی هم وجود دارد که در صدد رفع آن‌ها هستیم.

حکیم زاده سوال "آیا همه معلمان ما با چگونگی آموزش در فضای مجازی آشنایی دارند؟"را این‌گونه پاسخ گفت: قطعا توانمندی همه معلمان به یک اندازه نیست اما مناطق مختلف آموزشی سعی کرده اند دوره‌هایی را با هدف ارتقاء توانمندی معلمان عزیز برگزار نمایند. در شبکه شاد هم کانال توانمند سازی معلمان درنظر گرفته شده‌است، که این کانال طرز کار با شبکه شاد و استفاده از فضای مجازی را آموزش می‌دهد. البته ما این دوره‌های توانمند سازی را تا آمادگی کامل معلمان با جدیت دنبال می‌کنیم.

مجری برنامه "دوربین امید" پرسید: "تعدادی از دانش‌آموزان به گوشی همراه یا تبلت دسترسی ندارند و قرار شد یک سری تبلت در اختیار این دانش‌آموزان قرار بگیرد؛ این موضوع به کجا رسید؟"

معاون آموزش ابتدایی ابراز داشت: تعدادی از دانش‌آموزان ما یا به دلیل عدم امکان دسترسی به زیرساخت های فضای مجازی یا به دلیل نداشتن گوشی هوشمند از پیوستن به شبکه شاد محروم هستند. ما به عنوان وزارتخانه متولی امر آموزش تمام بسترها را فراهم کردیم تا هیچ دانش‌آموزی به دلیل نداشتن تبلت از جریان آموزش جدا نباشد و برنامه های جایگزین درنظر گرفتیم که یکی از آنها برنامه های مدرسه تلویزیونی است. توزیع بسته های آموزشی، حضور راهبران و سایر برنامه هایی که در آموزش وپرورش دنبال می شود نیز به همین امر اختصاص دارند. برای فراهم کردن تبلت هم با سازمان ها و نهادهایی که در این زمینه اعلام آمادگی کرده بودند پیگیری هایی را انجام دادیم. تعدادی از این تبلت ها را بنیاد مستضعفان برای دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد ، تامین هزینه نموده است؛ شرکت پتروشیمی هم در برخی از استان‌ها اقدامات خوبی جهت خرید تبلت و اهدا به دانش‌آموزان انجام داده‌؛ بانک رفاه نیز در خراسان جنوبی تعدادی تبلت را به دانش‌آموزان هدیه کرده است. در عین حال ما همچنان تلاش‌هایمان را برای اینکه بتوانیم شرایط بهتری را مهیا کنیم ادامه خواهیم داد. البته لازم است مجددا تاکید کنم که هیچ دانش‌آموزی به دلیل نداشتن تبلت از برنامه آموزش دور نیست و مدیر مدرسه موظف است برای این دانش‌آموزان از روش‌های جایگزین استفاده نماید و خوشبختانه با پیگیری‌‌هایی که انجام شده معلمان و مدیران عزیز با دغدغه‌هایی که دارند سعی کردند برای دانش‌آموزان از بسترهای دیگری جریان آموزش را زنده نگه دارند.

این مقام مسئول در خصوص "چگونگی مسیر تحصیلی دانش‌آموزان عشایر" بیان کرد: دانش‌آموزان عشایر ما امسال 211 هزار نفر هستند ما استان به استان و منطقه به منطقه آن‌ها را رصد کردیم. در خیلی از مناطق عشایر زیرساخت‌های اینترنت وجود ندارد. از آنجا که این مناطق کم‌جمعیت هستند، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار می‌گردد. مضاف‌بر اینکه در غیاب معلم حتی اگر زیرساخت فناوری هم وجود داشته‌باشد، چون خانواده‌ها نمی‌توانند فرزندشان را همراهی کنند، لازم است که حتما هدایت کار ازطرف معلم باشد. در عین حال خوشبختانه در مناطق عشایری از برنامه‌های مدرسه تلویزیونی که توسط صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود استقبال خوبی به عمل آمده؛ که من از نزدیک شاهد آن بوده‌ام. علاوه براین، توزیع بسته‌های آموزشی و حضور راهبران آموزشی هم از اقدامات دیگر ما در این راستا است. واین دانش‌آموزان به یکی یا دومورد از این بسترها متصل هستند و آموزششان با جدیت دنبال می‌شود.

حکیم زاده در پاسخ به آخرین سوال مجری مبنی بر"چگونگی برگزاری آزمون‌ها وامتحانات سال تحصیلی جاری" چنین گفت: در خصوص امتحانات، اولویت ما این‌است که به صورت حضوری برگزار شود؛ علی الخصوص امتحانات سرنوشت ساز . در سال گذشته هم در پایه‌های نهم و دوازدهم با حضور بیش‌از 600 هزار دانش‌آموز دروس را به صورت حضوری امتحان گرفتیم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خوشبختانه با هیچ مشکلی هم مواجه نشدیم. امسال هم اولویت ما به همان نحو می‌باشد. البته اظهار نظر در این مورد خیلی زود است چون فرصت زیادی تا پایان سال تحصیلی باقی مانده. شایان ذکراست که درحال حاضردر بستر شاد برنامه آزمون‌ساز فراهم شده، که معلمان عزیز می‌توانند امتحانات دوره‌ای خود را از آن طریق برگزار نمایند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پایان این گفتگو ضمن تشکر از فرصتی که ایجاد شد، به همه‌ی مدیران و معلمان خداقوت گفت و برای کلیه دانش‌آموزان آرزوی سلامتی و موفقیت کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار