همکاری آموزش و پرورش استثنایی با سمپاد در قالب کارگروه مشترک
حسینی: برخی از دانش آموزان استثنایی توانایی رقابت در المپیادهای علمی را دارند
تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان نشست مشترک بررسی همکاری های مشترک برگزار شد و در این نشست مقرر شد کارگروه همکاری مشترک آموزش و پرورش استثنایی با سمپاد تشکیل شود.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه دو نوع آموزش و پرورش مکانیکی و ارگانیکی داریم، اظهار کرد: آموزش و پرورش ارگانیک، آموزش و پرورشی مسأله مدار است که باید به این سمت حرکت کنیم تا بتوانیم دانش آموزان را مسأله مدار رشد دهیم و دانش آنها را با نیاز جامعه همسو سازی کنیم.
وی با بیان اینکه طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر یا شهاب یکی از طرح های خوب آموزش و پرورش است افزود: فضای آموزش و پرورش هنوز آمادگی این طرح خوب را ندارد و بهتر است شهاب با رتبه بندی معلمان و هدایت تحصیلی نیز مرتبط شود.
وی افزود: همچنین این طرح میتواند پس از شناسایی استعدادها راه پایداری برای جذب دانش آموزان در مدارس سمپاد باشد و در پایه چهارم ابتدایی نیز شناسایی استعدادهای برتر از طریق رویکرد هشتگانه گاردنر امکان پذیر است. در مدارس تلفیقی فراگیر، اتاق های مرجع و معلمین رابط برای پشتیبانی این مدارس پیش بینی شده است و این معلمین رابط و اتاق های مرجع می توانند در خدمت به غنابخشی طرح شهاب قرار گیرند.
حسینی با بیان اینکه ۷۵۰ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در کشور خدمات به دانش آموزان ارائه می کنند اظهار کرد: این مراکز میتوانند به کمک دانش آموزان مدارس سمپاد بویژه دانش آموزان مدارس دوره متوسطه اول بیایند.
معاون وزیر برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را یکی از فعالیت های بزرگ آموزش و پرورش استثنایی دانست و افزود: یکی از اهداف این برنامه شناسایی به موقع وضعیت سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان است و این طرح می تواند کمک بزرگی برای شناسایی به موقع نوآموزان تیزهوش و آگاه سازی والدین آنها باشد.
وی گفت: شناسایی "پیش رسی های هوشی" برای مداخلات بهنگام در حوزه استعدادهای برتر به مانند مداخلات بهنگام در حوزه دانش آموزان استثنایی میتواند مفید باشد زیرا از این طریق با مداخله بهنگام اولا در شکوفایی استعدادهای برتر و ثانیا در جلوگیری از انتقال بار آموزشی به دوره متوسطه دوم یا تاخیر غنی سازی آموزشی جلوگیری می کند. همچنین با شناسایی درست از شناسایی کاذب استعدادهای برتر که گاه به شناسایی پرآموزان منتهی می شود می توان جلوگیری کرد.
حسینی با بیان اینکه جهش تحصیلی نیز هر ساله توسط آموزش و پرورش استثنایی انجام می شود افزود: به لحاظ علمی جهش تحصیلی پرتاپ دانش آموز به فضایی است که با ابعاد شخصیتی دوره طبیعی دانش آموز همخوانی ندارد و موجب لطمه به دانش آموزان می شود.
وی گفت: جهش تحصیلی باید به سمت شناسایی استعدادهای برتر برود و پس از شناسایی این استعدادها، این دانش آموزان در مدارس ترکیبی و در کنار سایر دانش آموزان اما با روش های آموزشی متفاوت آموزش ببینند. در دنیای امروز جهت گیری به سمت " سنتر آموزشی" و مدارس ترکیبی است که در آن دانش آموزان با هم متناسب با تفاوتهای فردی و روش های آموزشی متفاوت آموزش می بینند.
حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی تمامی فعالیت های آموزش و پرورش را در دل خود دارد اظهار کرد: برخی از دانش آموزان آموزش و پرورش استثنایی از بهره هوشی بالایی برخوردار هستند و در صورت مناسب سازی المپیادها این دانش آموزان توانایی رقابت در المپیادهای علمی را نیز دارند.
وی تصریح کرد: دانش آموزان استثنایی به جز گروه کم توان و ناتوان ذهنی که یکی از گروه های هفت گانه هستند مثل سایر دانش آموزان بهره هوشی آنان توزیع نرمال دارد و دانش آموز با استعدادهای برتر نیز در بین آنها وجود دارد لذا هم در المپیادها و هم جشنواره جوان خوارزمی و هم آزمون سمپاد باید دیده شوند و در این آزمون ها مناسب سازی لازم انجام شود.
معاون وزیر با بیان اینکه نهضت توان افزایی در آموزش و پرورش استثنایی کلید خورده است افزود: شناسایی حس کم داشته و نداشته دانش آموزان و جایگزینی تکنولوژی به جای این حس از اهداف نهضت توان افزایی است.
وی اظهار داشت: ۱۰۵ نوع وسیله توانبخشی، ورزشی، پرورشی و کمک آموزشی برای ۸۰ هزار نفر از دانش آموزان با نیاز های ویژه در قالب نهضت توان افزایی باید تامین شود که برخی این تجهیزات با استفاده از ظرفیت نخبگان فعال در حوزه استعدادهای درخشان می تواند تولید شود.
ارسال دیدگاه