معاون وزیر علوم تشریح کرد
۸ اقدام وزارت علوم برای تحقق آموزش الکترونیکی
خاکی صدیق: آموزش الکترونیکی در دانشگاهها رتبهبندی میشود
تهران (پانا) - معاون آموزشی وزارت علوم با تشریح اقدامات معاونت آموزشی برای تحقق آموزش الکترونیکی از رتبه بندی آموزش الکترونیکی در دانشگاه ها خبرداد.
علی خاکی صدیق در اولین کنفرانس ملی آسیبشناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران گفت: با شیوع ویروس کرونا و همه گیری آن در جهان به خصوص کشور ایران، وضع روزمره زندگی و به همراه آن آموزش تحت تاثیر این ویروس قرار گرفت. ادامه آموزشهای دانشگاهی و متوقف نشدن آنها به سه راهکار احتیاج داشت که هر طور شده بتوانیم آموزشها را حتی به مدت کوتاه ادامه دهیم. تحقق این امر به جایگزینی آموزش الکترونیکی و آموزش غیرحضوری، انعطاف پذیری در قوانین آموزشی و واگذاری اختیارات به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی بستگی داشت.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه ۸ اقدام جانبی در هفت ماه گذشته صورت گرفته است، گفت: اولین اقدام آن ایجاد یک قاب آموزش الکترونیکی برای انجام مشاوره، بررسی، ارزیابی و کمک به تصمیم سازی در حوزه معاونت آموزشی بود که به دنبال آن کارگروه یادگیری الکترونیکی تشکیل شد. دومین عامل راهبردی به منظور تحقق و ادامه پیدا کردن آموزش الکترونیکی، فرهنگ سازی پیرامون ضرورت آموزشی الکترونیکی با توجه به مقاومت هایی بود که در سطح دانشگاه و موسسات آموزش عالی در ابتدا از سوی برخی اعضای هیات علمی و دانشجویان انجام میشد.
وی سومین عامل راهبردی برای تحقق آموزش الکترونیکی را ترویج، آموزش و آشنایی با روشها، مزایا و چالشهای یادگیری الکترونیکی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی بود دانست و گفت: در این قسمت میتوان به صدها ساعت وبینار آموزشی، سخنرانی، دورههای آموزش الکترونیکی، تهیه و چاپ نشر الکترونیکی صدها جزوه دانشگاهی در موسسات آموزش عالی ویژه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارشناسان اشاره کرد. همچنین وب سایتهای تخصصی در وزارت عتف و بسیاری از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی با هدف ترویج و آموزش الکترونیکی راهاندازی شد.
خاکی صدیق گفت: چهارمین اقدام صورت گرفته، تجهیز سخت افزاری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی بود که علی رغم محدودیتهای بسیار شدید مالی در اواخر سال ۹۸ و ۹۹، تجهیز در حوزه فناوری اطلاعات و ارائه آموزشهای الکترونیکی تقریبا در همه دانشگاه در اولویت قرار گرفت. پنجمین اقدام، تعامل با وزارت ارتباطات به منظور رایگان کردن خدمات اینترنتی در حوزه آموزش های الکترونیکی دانشجویان و ارتقای کیفیت سرویس دهی با توجه به حجم فوق العاده کاربران بود. نظارت و گردآوری اطلاعات درباره روند اجرا و فرایندهای آموزش الکترونیکی در کشور ششمین اقدام صورت گرفته از سوی وزارت علوم بود. حل مشکلات جامعه دانشگاهی و موسسات آموزش عالی کم برخوردار از دیگر اقدامات وزارت علوم بود که انجام شد.
وی با بیان اینکه یکی از چالشهای آموزش الکترونیکی ارزیابی عملکرد آنها است، گفت: وزارت علوم در این زمینه، رتبهبندی آموزش الکترونیکی را در دانشگاهها آغاز کرد و سه ماه قبل مذاکرات آن با انجمن یادگیری الکترونیکی که یک انجمن علمی است، انجام و طرح نهایی شد. این طرح از سوی انجمن یاد شده در دو تا سه هفته آینده به معاونت آموزشی وزارت علوم ارائه میشود و دانشگاهها در چارچوب آن وارد حوزه رتبهبندی می کنیم. مفهوم این رتبه بندی، ارزیابی عملکرد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در کل کشور برای شناسایی نقاط ضعف آنها در حوزه آموزش الکترونیکی است.
ارسال دیدگاه