روز جهانی ناشنوایان
تنها صدا نیست که میماند
تهران (پانا) - نداشتن جایگاهی در مدرسه تلویزونی و نقصهای برنامه شاد برای استفاده محصلین استثنایی معلمان را در صدد تولید بستههای آموزشی برای ناشنوایان و کمشنوایان برآورده است.
بهگزارش ایسنا، ۳۰ سپتامبر روز جهانی مردمانی که سکوتشان نه از سر رضایت بلکه از جبر روزگار است، مردمانی که از شنیدن صدای شرشر آب، آواز پرندگان، اذان موذن و یا حتی گریه طفل شیر خوارشان نیز محروماند، افرادی که دنیای پر از سکوت شان سرشار از هیاهو و مشکلات است.
نا شنوایی معلولیتی نیست که دیده شود و شاید همین امر سبب شده مشکلات متعدد ناشنوایان بهخوبی شنیده نشود و این افرد حتی از سادهتری حقوق اجتماعی خود مانند تماشای تلویزیون، تماس با اژرانس و مراجعه به پزشک و احقاق حق در مراجع قضایی محروم شوند.
تقی یوسفی با بیان اینکه حدود ۴ هزار ۴۰۰ ناشنوا و کمشنوا در قم وجود دارد، عنوان کرد: با تعاملات سازمان بهزیستی و سایر انجمنها، قانونی مبنیبر اختصاص ساعاتی در هفته در رسانهی ملی برای فرهنگسازی و زیرنویس برنامهها تصویب شده؛ اما در مجموع میتوان گفت که روند فعالیت در بهزیستی برای این افراد مساعد نبوده درخصوص فرهنگسازی و آموزش نیز فعالیت چندانی صورت نگرفته است.
وی با اشاره بر اینکه با وجود قانون شهروندی به حقوق این افراد توجهی نمیگردد، بیان کرد: از مشکلات عمده افراد میتوان به نداشتن وکیل و عدم تعامل درست برای اعاده حق در مراجع قضایی، آموزش رانندگی و نبود پلاک مخصوص برای این افراد اشاره کرد.
رئیس انجمن حمایت از معلولین ادامه داد: بهدلیل بیماری کرونا و استفاده افراد از ماسک و همچنین رعایت فاصلهگذاری اجتماعی امکان لبخوانی از این افراد سلب شده که همین امر سبب دوچندان شدن مشکلاتشان در تعامل با سایر افراد جامعه شده است.
وی با بیان اینکه از مشکلات حائز اهمیت این افراد میتوان به بالا بودن قیمت سمعک اشاره کرد، افزود: نزدیک به یکسال است که پیگیر برگزاری کلاسهای زبان اشاره هستیم اما هنوز موفق نشدهایم.
در حالیکه مشکلات این افراد در دوران تحصیل بیشتر میشود، آموزش مجازی نیز سبب شده دغدغه و مشکلات این افراد و خانواده هایشان را دو چندان گردد؛ زیرا این افراد برای فهم بهتر مطالب نیاز به دیدن چهره معلم و دریافت کامل زبان بدن او دارند و همچنین نداشتن جایگاهی در مدرسه تلویزیونی سبب شده باز هم این افراد نسبت به سایر دانشآموزان مشکلات بیشتری را تحمل کنند.
مهدی آقا کوچکی در رابطه با وضعیت محصلین کمشنوا و نا شنوا استان قم عنوان کرد: درحدود ۱۷۰محصل ناشنوا و کمشنوا در مدارس ویژه این افراد در مدارس ابتدایی دخترانه فاطمه الزهرا، پسرانه ابتدایی ابو بصیر، دخترانه متوسطه ادب، و پسرانه متوسطه ولایت در منطقه سه در حال تحصیل هستند.
رئیس اداره آموزش و پرورش مدارس استثنایی قم با بیان اینکه در ابتدا همانند مدارس عادی کلاسها به صورت حضوری اختیاری برگزار میشد، بیان کرد: هماکنون همکاران ما با حضور در مدارس در حال تهیه بسته های آموزشی برای افرادی که توانایی و امکانات کافی برای استفاده از گوشی هوشمند را ندارند، هستند.
وی ادامه داد: بهدلیل مشکلات برنامه شاد برای استفاده دانشآموزان استثنایی با همکاری سایر استانها در حال تهیه محتوای آموزشی برای استفاده در سراسر کشور و برای بارگزاری در سایر شبکههای اجتماعی هستیم.
در فرهنگ جامعه ما معلولیت پدیدهای است که میتواند چرخ زندگی نهتنها خود فرد بلکه خانواده را با مشکل مواجهه کند و تاثیرات این معلولیت نهتنها در زندگی و آینده خود شخص که سایر افراد خانواده را نیز تحتتاثیر قرار میدهد و غالبا بیشترین بار این مشکلات بر دوش مادران این افراد است که شاید با پرورش مترجمان خبره بتوان باری از دوش مشکلات این افراد برداشت.
ارسال دیدگاه