سیاست های اجرایی پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانش آموزان در آذربایجان غربی تبیین شد
ارومیه (پانا) - سیاست های اجرایی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی در خصوص پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مدیریت فوریت های روانی – اجتماعی دانش آموزان تبیین شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آموزش و پرورش استان، دومین جلسه کمیته بهداشت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی۱۴۰۰-۱۳۹۹ با هدف تبیین سیاست های اجرایی برای افزایش نرخ پوشش برنامه های مرتبط با بهداشت روان دانش آموزان، پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهویژه اعتیاد، تلاش برای کاهش زمینه های پیدایش عوامل مخاطره آمیز دانش آموزان و مداخله بهموقع و اصولی در فوریت های روانی- اجتماعی دانش آموزان، با حضور مدیرکل آموزش و پرورش، اعضای کمیته بهداشت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مدیران و روسای نواحی و مناطق ۲۴ گانه و کارشناسان مرتبط از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.
در این جلسه «ابراهیم محمدی» مدیرکل آموزش و پرورش با تبریک هفته دفاع مقدس اظهار کرد: در شرایط کنونی به زیست بوم جدید وارد شدهایم و در این زیست بوم با توجه به شیوع ویروس کرونا کلیه فعالیتهای آموزشی، تربیتی و اجتماعی تحت تاثیر قرار گرفته و نقشها و مسئولیتها هم باید متناسب با شرایط جدید تعریف شوند.
وی با اشاره به تغییرجایگاه فضای مجازی و تبدیل آن به محیط اول آموزش دانش آموزان و همینطور تغییر در نوع آسیب های اجتماعی بر لزوم تغییرات در برنامه ریزی های مرتبط با پیشگیری و کاهش عوامل تهدیدزا اذعان کرد.
وی همچنین بر نقش پررنگ مشاوران و عوامل تربیتی مدارس در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و نیز تحکیم و تداوم ارتباط و تعامل مطلوب معلم و شاگرد در بستر کلاس حضوری، نیمه حضوری یا مجازی در جهت تحقق اهداف ساحت های ۶گانه تربیتی تاکید کرد.
«قدرت اله قاسمی» معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان نیز به عوامل اصلی بروز آسیب های اجتماعی از جمله گسترش فاصله طبقاتی، هیجان طلبی نوجوانان، جولان فضای مجازی در بین دانش آموزان اشاره کرده و به مدیریت هوشمندانه این مسائل با همکاری واحدهای ذیربط و مدیران نواحی و مناطق تابعه تاکید و اظهار کرد: آموزش و پرورش استان در طی سال های اخیر برنامه های گسترده ای را با هدف مصونیت بخشی دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی و رفتارهای پرخطر و بویژه پیشگیری از مصرف مواد و اعتیاد اجرا کرده است.
وی افزود: این برنامه ها شامل طیف گوناگونی از برنامه های آموزشی، فرهنگی و مراقبتی، همچون اجرای طرح های آموزش پیشگیری به دانش آموزان، برگزاری کارگاه های آموزشی توانمندسازی برای والدین و کارکنان، برگزاری جشنواره ها و همایش های پیشگیری، برگزاری نمایشگاه سیار، برگزاری هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی، توزیع محصولات فرهنگی و طرح ها و برنامه های متنوع دیگر است.
در ادامه جلسه هر یک از روسای ادارات حراست، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی به بیان دیدگاه های خود در خصوص کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و نحوه مدیریت فوریت های روانی-اجتماعی دانش آموزان در سطح مدارس پرداختند.
در این ویدئوکنفرانس بر تشکیل مستمر و ماهانه جلسات کمیته بهداشت روان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در سطح مناطق، برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی برای مدیران مدارس، استفاده از ظرفیت سایر دستگاه های همکار در اجرای طرح نماد و جذب خدمات حمایتی و مددکاری، عملیاتی کردن تفاهم نامه های مربوطه، طراحی و اجرای برنامه های آموزشی و کارگاه های توانمندسازی برای دانش آموزان، اولیاء و کارکنان مدارس در قالب طرح یاریگران زندگی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و ایجاد یکپارچگی و هماهنگی در مدیریت فوریت های روانی-اجتماعی دانش آموزان تاکید شد.
ارسال دیدگاه