جمعیت دانش آموزان در سیستان و بلوچستان 7 برابر شد؛ کمبود 11هزار کلاس

تمام مدارس خشتی و گلی سیستان و بلوچستان با همت خیران و دولت برچیده شده است

زاهدان (پانا) - سیستان و بلوچستان با پایین ترین میزان سرانه فضای آموزشی در کشور با رشد هفت برابری جمعیت دانش آموزی برای رسیدن به استاندارد کشوری نیازمند احداث 11 هزار کلاس درس است.

کد مطلب: ۱۱۲۶۵۸۲
لینک کوتاه کپی شد
جمعیت دانش آموزان در سیستان و بلوچستان 7 برابر شد؛ کمبود 11هزار کلاس

کمترین سرانه فضای آموزشی در کشور با 3.3 متر مربع به سیستان و بلوچستان تعلق دارد. استان پهناوری که به دلیل پراکندگی روستاها و مناطق شهری و همچنین نبود زیرساخت‌های اصلی مانند جاده در برخی نقاط صعب العبور بسیاری از دانش آموزان آن به مدرسه دسترسی ندارند و به همین دلیل بیشترین آمار بازماندگان از تحصیل کشور نیز به همین استان تعلق دارد.

به دلیل وجود همین موانع در سال های اخیر حضور و فعالیت خیران مدرسه ساز در سیستان و بلوچستان به نهضتی ادامه دار تبدیل شد به طوری که به گفته مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان آورده خیران برای ساخت فضاهای آموزشی در سیستان و بلوچستان از سال ۹۵ تا ۹۸ افزایشی ۶۶۰ برابری داشته است اما عمق محرومیت در این استان آنقدر زیاد است که دانش آموزان سیستان و بلوچستانی برای رسیدن به استاندارد سرانه فضای آموزشی به ایجاد 11 هزار کلاس دیگر نیاز دارند. از طرفی رشد هفت برابری دانش آموزان این استان نیز سبب شده تا این نیاز بیش از پیش احساس شود.

در مدت یک سال اخیر تفاهم‌نامه ساخت بیش‌از ۲ هزار و ۵۰۰ کلاس درس با خیران منعقد شده که افزون‌بر ۷۰ درصد آنها عملیاتی شده است

سرانه فضای آموزشی کشور ۵.۲ مترمربع است، اما با وجود همه اقدامات مطلوب انجام شده سیستان و بلوچستان با ۳.۳ متر مربع دارای کمترین سرانه فضای آموزشی است.

به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان، یک هزار و ۵۰۰ مدرسه با زیربنای ۱۸۰ هزار مترمربع از مهر سال گذشته تا مهر امسال تحویل آموزش و پرورش این استان شده است.

رضا سرحدی نیا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سرانه آموزشی کشور ۵.۲ مترمربع است که با وجود همه اقدامات مطلوب انجام شده سیستان و بلوچستان با ۳.۳ متر مربع دارای کمترین سرانه فضای آموزشی است.

وی با قدردانی از تلاش خیران مدرسه ساز گفت: تعهد خیران در ساخت مدارس سیستان و بلوچستان از ۱.۶ میلیارد تومان سال ۹۱ در سال ۹۸ به ۱۴۹ میلیارد تومان رسیده که در این زمینه این استان جزو پنج استان برتر کشور به شمار می‌رود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان گفت: در مدت یک سال اخیر تفاهم‌نامه ساخت بیش‌از ۲ هزار و ۵۰۰ کلاس درس با خیران منعقد شده که افزون‌بر ۷۰ درصد آنها عملیاتی شده است.

وی افزود: همچنین آورده دولت در سال ۹۶ در ساخت مدارس مشارکتی ۷۰ میلیارد تومان بود که سال گذشته به ۴۷۶ میلیارد تومان افزایش یافت که نتیجه آن تحویل بیش‌از یک هزار کلاس درس در ۲ سال متوالی است.

با توجه به رشد هفت برابری جمعیت دانش آموزی سیستان و بلوچستان نسبت به سرانه کشوری همچنین ۱۱ هزار کلاس درس نیاز است در استان ساخته شود تا به سرانه کشوری برسد

سرحدی‌نیا گفت: تمام مدارس خشتی و گلی سیستان و بلوچستان با همت خیران و دولت برچیده شده است.

وی با اشاره به اهمیت تکمیل طرح‌های مدرسه‌های نیمه‌تمام در سیستان و بلوچستان گفت: با عنایت دولتمردان از مجموع ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مدارس نیمه تمام کشور ۱۰ درصد آن یعنی ۲۰۰ میلیارد تومان به این استان اختصاص یافت.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان از راه‌اندازی طرح« آجر به آجر» برای ساخت مدارس خبر داد و افزود: این طرح مهم به تازگی راه‌اندازی شده تا همه افراد جامعه با کمترین مبالغ سهم مهمی در ساخت مدارس این استان داشته باشند.

وی افزود: اکنون ۲ مدرسه سه کلاسه و ۶ کلاسه در قالب این طرح در سیستان و بلوچستان قرار است با کمک خیران ساخته و تحویل آموزش و پرورش استان شود.

سرحدی نیا اظهار کرد: با توجه به رشد هفت برابری جمعیت دانش آموزی سیستان و بلوچستان نسبت به سرانه کشوری همچنین ۱۱ هزار کلاس درس نیاز است در استان ساخته شود تا به سرانه کشوری برسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار