گفت‌وگوی پانا با‌ یک معلم کتابدوست اهل میناب؛

معلمی که کتاب می‌نویسد و به دانش‌‌آموزانش نیز نویسندگی یاد می‌دهد

تهران (پانا) _ یعقوب ذاکری، معلم روستای محروم «خشک‌آباد» از توابع شهرستان میناب در استان هرمزگان است که توانسته با وجود تمام محدودیت‌ها، داستان‌هایی از دانش‌آموزان خود را در قالب دو عنوان کتاب منتشر کند.

کد مطلب: ۱۱۲۵۸۶۰
لینک کوتاه کپی شد
معلمی که کتاب می‌نویسد و به دانش‌‌آموزانش نیز نویسندگی یاد می‌دهد

یعقوب ذاکری یکی از معلمان موفق چندپایه روستای خشک‌آباد شهرستان میناب در استان هرمزگان است که با 15 سال سابقه معلمی، فعالیت‌های اجتماعی مختلفی را با دانش‌آموزان خود تجربه کرده است. جذب کمک‌های مردمی و تجهیز مدرسه، انتشار کتاب داستان بچه‌های مدرسه از فعالیت‌های وی به شمار می‌رود.

ذاکری توانسته است با همراهی دانش‌آموزان دبستان «سحر» در روستای «خشک‌آباد» به‌عنوان یکی از محروم‌ترین روستاهای کشور در سال ۹۷ موفق به کسب رتبه برتر جشنواره ملی استعدادیابی (از کودکی) شود. این معلم با وجود همه محدودیت‌ها، دو عنوان کتاب «۹ داستان از ۹ نویسنده کوچک» (شامل داستان‌های دانش‌آموزان پایه سوم در سال ۹۷) و «۱۵ داستان از ۱۵ نویسنده کوچک» (شامل داستان‌های ۱۵ دانش‌آموز پایه سوم تا ششم دبستان چندپایه سحر خشک‌آباد در سال ۹۸) را منتشر کرده‌ است.

در چند روز اخیر شاهد چرخانده شدن عکسی با این محتوا در بستر فضای مجازی شدیم که باعث شد توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کند.

این معلم و فعال اجتماعی هرمزگانی در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این سوال که انگیزه شما از این کار و تشویق دانش‌آموزان به نویسندگی چه بود؟ گفت: من از گذشته چندسالی بود که کار نویسندگی می‌کردم در این راستا کتاب‌های زیادی را نیز در قالب کتاب‌های آموزشی به چاپ رساندم. بعد از مدتی فعالیت تصمیم به دیده شدن بچه‌های مناطق محروم گرفتم تا بتوانم با اقداماتی که انجام می‌دهم این دانش‌‌آموزان نیز تجریه دیده شدن و نویسندگی را داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خودتان به بچه‌ها نویسندگی را آموزش می‌دهید؟ بیان کرد: بنده 3، 4 سالی است که با کودکان و نوجوانان در مدرسه سروکار دارم و نویسندگی را به آنان آموزش می‌دهم البته این آموزش در قالب هدایت کردن آنهاست، بچه‌ها خودشان در اوقات فراغت در منزل و یا در زنگ‌های تفریح در مدرسه قصه گویی و با کمک دوستان خود برای نوشتن یک کتاب اقدام می‌کنند.

ذاکری همچنین درباره تامین هزینه چاپ کتاب‌ها افزود: من از گذشته با موسسه نیکوکاری مهربانی برای چاپ کتاب ارتباط داشتم لذا در این موضوع نیز از این موسسه کمک گرفتم و در سال 97 تعداد 9 دانش‌‌آموز کلاس سوم مطالبی را در قالب یک مجموعه آماده کردند و به چاپ رساندیم. بعد از این موضوع تصمیم گرفتم که مشارکت تمام دانش‌آموزان کلاس خود را در این امر داشته باشم لذا در کتاب بعدی ۱۵ دانش‌آموز پایه سوم تا ششم دبستان چندپایه سحر خشک‌آباد در سال ۹۸ مشارکت فعال داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار