معاون محیط زیست استان تهران در گفت‌وگو با پانا

چرا طرح «کهاب» در پمپ بنزین‌ها اجرا نمی‌شود؟

محمد رستگاری: بیشترین میزان گازهای آلی فرار از باک خودروها منتشر می‌شود

تهران (پانا) - طرح کهاب طرحی برای صرفه‌جویی اقتصادی در مصرف سوخت است که با اهداف زیست‌محیطی پایه‌گذاری شد. این طرح کهاب برگرفته از ابتدای کلمات کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین است اما علی‌رغم اینکه این طرح از سال 87 تصویب شده است به گفته معاون محیط زیست استان تهران هنوز به طور کامل اجرایی نشده است.

کد مطلب: ۱۱۲۵۷۷۱
لینک کوتاه کپی شد
چرا طرح «کهاب» در پمپ بنزین‌ها اجرا نمی‌شود؟

طرح کهاب در سال ۱۳۸۷ با دریافت مصوبه از هیات دولت به عنوان یک طرح ملی معرفی شد. از اهداف اصلی «طرح ملی کهاب درشرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران» شناسایی مکان‌های انتشار بخار بنزین در محدوده فعالیت خود از زمان دریافت بنزین تا تحویل آن به خودروی سواری که شامل: ۱-هنگام بارگیری نفتکش در انبار نفت ۲-هنگام تخلیه نفتکش در جایگاه ۳ -هنگام سوختگیری خودروها در جایگاه وسپس کاهش و کنترل بخار بنزین و در نهایت استحصال مایع بنزین از بخار تولید شده و رسیدن به مرز خودکفایی و ساخت قطعات مرتبط با آن در داخل کشور، در سه فاز تجهیز جایگاه‌ها، انبارهای نفت و تانکر های حمل زمینی فرآورده است. این در حالی است که اجرایی شدن طرح «کهاب» در پمپ بنزین‌های سطح شهر تهران می‌تواند به کاهش انتشار گازهای آلی فرار کمک می‌کند. سازمان حفاظت محیط زیست سال‌هاست که اجرا شدن این طرح توسط وزارت نفت را پیگیری می‌کند اما هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و این یکی از مشکلات جدی در زمینه انتشار آلاینده اُزن است. آلاینده‌ای که چهارسالی می‌شود به یکی از شاخص‌های آلاینده در پایتخت تبدیل شده است.

محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در تشریح راهکارهای کاهش آلاینده اُزن به پانا گفت: «در موضوع آلودگی هوا و شاخص آلاینده اُزن طبیعی است که باید دید چه موادی باعث ایجاد آلودگی می‌شوند و چه چیزهایی عامل اولیه آلودگی هستند تا آنها را کنترل کرد. اُزن آلاینده‌ای ثانویه است و باید دی اکسید نیتروژن و گازهای آلی فرار را کنترل کرد.»

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با بیان اینکه بیشترین میزان گازهای آلی فرار از باک خودروها منتشر می‌شود، افزود: «مهار دی اکسید نیتروژن اندکی سخت‌تر است اما گازهای آلی فرار را می‌توان کنترل کرد. گازهای آلی فرار بیشتر از بخارات بنزین ایجاد می‌شوند. بخارات بنزین نیز دو دسته هستند که یکسری از آنها از پخش بنزین تولید می‌شوند و یکسری از آن در خودرو هستند. با توجه به اینکه در تهران چند انبار نفت وجود دارد و کامیون‌های حمل بنزین برای جایگاه‌ها، بنزین را از انبارهای نفت به جایگاه‌ها می‌آورند، شاهد تبخیر بنزین هستیم.»

وی در ادامه با اشاره به چرایی اجرایی نشدن طرح کهاب در پمپ بنزین‌ها اظهار کرد: «دولت در سال ۸۷ طرحی را تحت عنوان کهاب تصویب کرد که به منظور کاهش و هدایت بخارات بنزین بود اما این طرح عملیاتی نشد و حتی در سال‌های ۹۰ ، ۹۳ ، ۹۵ و حتی امسال نیز دولت مصوبه‌ای را در این زمینه ارائه داد که جزو دستور کار قرار بگیرد. اجرای طرح کهاب جایگاه‌های عرضه بنزین را ملزم می‌کند که تجهیزات لازم برای کاهش بخارات بنزین را نصب کنند و اگر این اتفاق بیفتد به کاهش آلاینده اُزن کمک می‌کند.»

این مقام مسئول در محیط زیست استان تهران با تاکید بر اینکه متولی اجرای طرح کهاب وزارت نفت است، گفت: «اقداماتی برای اجرای این طرح صورت گرفته است اما کافی نیست و امسال دستور کار این وزارتخانه است و امیدواریم اجرا شود چون با اجرای آن تحولی در کاهش بخارات بنزین صورت می‌گیرد.»

رستگاری تصریح کرد: «علاوه بر اقدامات دستگاه‌های اجرایی برای کاهش آلاینده‌ها، مشارکت عمومی هم در این بخش نیاز است. مردم هم می‌توانند مشارکت داشته باشند. برای کاهش بخارات بنزین، قطعه‌ای به نام (کربن کنیستر) است که قیمت چندانی ندارد اما بسیار کارایی دارد. در واقع این قطعه بخارات بنزین را در باک جمع و به مایع تبدیل می‌کند و مجددا به موتور بازمی‌گرداند که این فرایند دارای دو فایده است. اینکه هیچ بخار بنزینی وارد هوا نمی‌شود و جلوی آلودگی را می‌گیرد و همچنین باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود و چنانچه مردم این قطعه را تعویض کنند در مصرف سوخت آنها صرفه‌جویی می‌شود و این مساله نیاز به آموزش و فرهنگسازی دارد.»

وی همچنین در پاسخ به این سوال که استاندارد گوگرد موجود در بنزین شهر تهران در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: «خیلی وقت است که گوگرد در بنزین پایش می‌شود و اکنون استاندارد گوگرد موجود در بنزین در شرایط نرمال قرار دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار