ترازوی نامتوازن مصرف و اهدای خون در سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان بیشترین میزان ابتلا به تالاسمی را در کشور دارد/ثبت نشدن برخی ازدواج‌ها و عدم انجام آزمایش خون آمارمبتلایان به تالاسمی ماژور را افزایش داده است

زاهدان (پانا) - سیستان و بلوچستان با وجود بیش از سه هزار بیمار تالاسمی رتبه هشتم کشور در زمینه مصرف خون و رتبه بیستم در زمینه اهدای خون را دارد.

کد مطلب: ۱۱۲۳۰۹۰
لینک کوتاه کپی شد
ترازوی نامتوازن مصرف و اهدای خون در سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان جزء چهار استانی است که بیشترین آمار مبتلایان به بیماری تالاسمی را در کشور دارند. به گفته مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان، بیش از سه هزار و ۲۰۰ بیمار تالاسمی دراین استان وجود دارد که ۶۸ درصد خون های اهدایی برای این بیماران مصرف می شود.

از طرفی براساس آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، سالانه 140 بیمار تالاسمی از نوع شدید یا ماژور در استان متولد می شوند که متاسفانه بیش از نیمی از موارد با آگاهی والدین ناقل بیماری، به دنیا می آیند.

از منظر کارشناسان در سیستان و بلوچستان با توجه به ثبت نشدن برخی ازدواج‌ها به صورت رسمی و در نتیجه عدم دریافت مشاوره و انجام نشدن آزمایش‌های قبل از ازدواج و همچنین وجود نگرش‌های منفی در زمینه سقط جنین همچنان روند رو به رشد تعداد مبتلایان به بیماری تالاسمی ماژور ادامه دارد.

شاید همین عوامل سبب شده تا در همه نقاط کشور بیماری تالاسمی کنترل شود، اما در سیستان و بلوچستان با وجود فعال بودن آزمایشگاه های پیشگیری از تالاسمی متاسفانه همچنان شاهد افزایش آمار بیماران مبتلا هستیم. این شرایط در حالی است که به گفته مدیرعامل سازمان انتقال خون شاخص کلّی اهدای خون در سیستان و بلوچستان 20 در هزار و متوسط کشوری 25 در هزار است.

توسعه پایگاه‌های خونگیری؛ راهکاری برای افزایش اهدای خون

پیمان عشقی در سفر به زاهدان و در دیدار با رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به تشریح وضعیت اهدا و مصرف خون در سیستان و بلوچستان پرداخت و گفت: شاخص کلّی اهدای خون در استان 20 در هزار و متوسط کشوری 25 در هزار است. سیستان و بلوچستان رتبه هشتم کشور در زمینه مصرف خون و رتبه بیستم در زمینه اهدای خون را دارد.

وی افزود: شبکه تامین خون در کشور به صورت سراسری فعال شده است و با توجه به اینکه خون اهدایی در سیستان و بلوچستان برای تامین نیاز بیماران استان کافی نیست، بخشی از خون و فرآورده های خونی مورد نیاز استان از سایر نقاط کشور تامین می شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون تصریح کرد: یکی از دلایلی که اصرار داریم خون مصرفی هر منطقه از همان جا تامین شود شباهت ها و قرابت های ژنتیکی میان جمعیت بومی ساکن در هر منطقه است که میزان واکنش های ایمنی بدن به تزریق خون را کاهش داده و در نهایت به نفع بیماران دریافت کننده خون خواهد بود.

عشقی، تازه بودن خون تزریق شده به بیماران را از دیگر مزایای تامین خون مصرفی هر منطقه از همان منطقه و استان برشمرد و گفت: تازه بودن خون مصرفی کارایی تزریقات خون را افزایش خواهد داد.

وی ادامه داد: در مناطقی از سیستان و بلوچستان که امکان دریافت خون تسهیل شده، این شاخص تا 60 در هزار هم رسیده که منطبق با کشورهای توسعه یافته است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: اهدای خون در شهرهای زابل و زاهدان که شرایط برای اهداء خون مناسب بوده به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده است و در این مناطق هموطنانی را دیدم که به عنوان یک کار خیر در این فعالیت اجتماعی مشارکت می کنند، به طوری که قبل از فعالیت های مهم زندگی مثل مسافرت به نیت شفای بیماران، خون اهدا می کنند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه با گسترش امکانات اهدا در همه نقاط استان شاهد مشارکت همگانی مردم در این اقدام خیرخواهانه خواهیم بود گفت: پراکندگی جمعیت و کمبود نیروی انسانی، راه اندازی پایگاه های ثابت دریافت خون در بسیاری از شهرها و روستاهای استان را دچار مشکل کرده و در کوتاه مدت به دنبال فعال سازی پایگاه های سیار هستیم.

سیستان و بلوچستان استانی حادثه خیز است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم در این جلسه گفت: در سال گذشته شاهد وقوع 263 حادثه و بحران غیر مترقبه در استان سیستان و بلوچستان بودیم که بیش از 80 درصد از این حوادث با سلامت انسان ها در ارتباط بوده و با مداخله جدّی نظام بهداشت و درمان استان همراه بوده است.

هاشمی شهری ادامه داد: با توجه به حادثه خیز بودن استان، موضوع پدافند غیر عامل جایگاه کلیدی در نظام مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دارد.

وی در خصوص همکاری در زمینه افزایش تعداد پایگاه های اهداء خون در سطح استان هم گفت: با وجود کمبود تعداد همکاران پزشک عمومی در سطح استان به دنبال بررسی راهکارهای همکاری بیشتر با سازمان انتقال خون هستیم و مطمئنا ارتقاء بیش از پیش کیفیت خدمات مشترک دانشگاه و انتقال خون به مردم و بیماران را به دنبال ‌خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار