رئیس انجمن همگن قطعه‌سازی کشوردر گفت وگو با پانا پاسخ داد:

چرا قطعه‌سازان موافق دخالت دولت در قیمت‌گذاری خودرو نیستند

محمدرضا نجفی‌منش: وزارت صنعت معدن با ترخیص کالا بدون انتقال ارز موافق است /صنعت خودرو با مشکلات کنونی قادر نیست که در مسیر توسعه گام بردارد/دولت در قیمت‌گذاری خودرو مداخله نکند

تهران ( پانا) - رئیس انجمن همگن قطعه‌سازی کشورمی‌گوید حل مشکل بازار خودرو این است که دولت در قیمت‌گذاری خودرو مداخله نکند و اختیار قیمت‌گذاری را فقط به خودروسازان بسپارد. اگر قیمت خودرو متناسب با افزایش هزینه‌های تولید در کشور افزایش پیدا می‌کرد وضعیتی که اکنون شاهد آن هستیم به وجود نمی‌آمد.

کد مطلب: ۱۱۲۲۹۵۸
لینک کوتاه کپی شد
چرا قطعه‌سازان موافق دخالت دولت در قیمت‌گذاری خودرو نیستند

محمدرضا نجفی‌منش، در گفت‌وگو با پانا درباره تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار و تاثیر آن بر تولید خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی اظهار کرد:« قیمت معقول و منطقی خودرو برای خودروسازان می‌تواند موجب افزایش تولید شود. اختلاف کنونی از آنجا ناشی شده است که قیمت تعیین‌شده برای خودروسازان با زیان همراه است و به همین دلیل قادر به ایفای تعهدات خود به مشتریان نیستند. طرح‌های توسعه‌ای خودروسازان نیز به دلیل مشکلات مالی و زیان انباشته اجرایی نمی‌شود.»

تولید باید بتواند پاسخگوی نیازهای واقعی بازار باشد

نجفی‌منش عنوان کرد: « افت تولید می‌تواند یکی از دلایل اختلاف قیمت کارخانه و بازار باشد بنابراین تولید باید به میزان مناسب باشد تا بتوان پاسخگوی تقاضاهای واقعی در بازار باشد.»

رئیس انجمن همگن قطعه‌سازی کشورتاکید کرد:‌ « خودروسازان باید مجاز باشند تا قیمت خودرو را با سود معقول و براساس هزینه تمام شده تولید تعیین کنند. اگر روال کنونی ادامه داشته باشد خودروسازان زیان می‌بینند و قطعه‌سازان نیز پول خود را به موقع دریافت نمی‌کنند و این وضع موجب می‌شود که عده‌ای ازاین رانت استفاده کنند.»

نجفی‌منش درباره مذاکره با وزارت صنعت و معدن یا سایر نهادهایی که در امر قیمت‌گذاری خودرو دخیل هستند، خاطرنشان کرد:‌ « به تمامی دستگاه‌های مرتبط اعلام شده است که قیمت‌گذاری دستوری خودرو علاوه بر زیان تولید هدف دولت در تامین خودرو با قیمت مناسب برای مصرف‌کننده نهایی را تامین نمی‌کند و لازم است که دولت در این امر تجدیدنظر کند.»

وی درباره مشکلاتی که برای تکمیل برخی از خودروها از جمله ایران‌خودرو مازندران به وجود آمده است، تصریح کرد: « برخی از قطعات تولیدخودرو وابستگی به خارج دارد که البته تعدادی از آنها وارد کشور شده اما در گمرک انبار شده است و گمرک اجازه ترخیص را صادر نمی‌کند مگر آنکه بانک مرکزی ارز آن را تخصیص دهد.»

رئیس انجمن همگن قطعه‌سازی کشور با تاکید براینکه این صنعت خودرو با مشکلات کنونی قادر نیست که در مسیر توسعه گام بردارد و زیان انباشه این شرکت‌ها را از پای در می‌آورد، تصریح کرد:‌ « بانک مرکزی در زمانی که نرخ ارز ۱۱هزار تومان بود هم اعلام کرده بود اگر اجازه دهد کالا با ارز متقاضی وارد شود، موجب می‌شود که قیمت ارز در بازار بالا رود. قیمت ارز اکنون دو برابر شده است و تا زمانی که مواد اولیه از گمرکات ترخیص نشود، نمی‌توان به تولید ادامه داد.»

رئیس انجمن همگن قطعه‌سازی کشورخاطرنشان کرد: «اگر بتوان بانک مرکزی را متقاعد کرد که ارز نیمایی تخصیص دهد یا آنکه با ارز متقاضی مواد اولیه از گمرکات ترخیص شود، بخشی مهم از مشکلات کنونی مرتفع خواهد شد.»

وی با بیان اینکه یکی از تولیدکنندگان قطعه‌ای را با نرخ ۳ هزار و ۵۰۰ یورو وارد کرده است اما موفق به ترخیص آن نشده است و درخواستی هم برای تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی ندارد، تصریح کرد:‌ « اگر این قطعه به خطوط تولید نرسد این کارخانه تا پایان شهریور به ورشکستگی می‌رسد.»

تا پایان سال ۱۴۰۱ یک میلیارد دلار داخلی‌سازی تولید قطعات در کشور انجام می‌شود

نجفی‌منش بیان کرد: « نهضت ساخت داخل آغاز شده است و ۹۰ میلیون دلار داخلی‌سازی در کشور آغاز شده است و نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار نیز در مرحله قرارداد است. این برنامه‌ریزی وجود دارد که تا پایان سال ۱۴۰۱ یک میلیارد دلار داخلی‌سازی تولید در کشور انجام شود.اگر این نهضت ادامه‌دار باشد می‌توان تا ۹۰ درصد قطعات خودرو را داخلی سازی کرد.»

ترخیص ۴.۵ میلیون تن کالا از گمرکات منتظر اعلام تخصیص ارز یا ترخیص بدون انتقال ارز

رئیس انجمن همگن قطعه سازی کشورتصریح کرد: « ۴.۵ میلیون تن کالا در گمرکات کشور منتظر تصمیم‌گیری درباره تخصیص ارز یا ترخیص بدون انتقال ارز است.»

رئیس انجمن همگن قطعه سازی کشورخاطرنشان کرد: « تعهدات خودروسازان به مشتریان کاهش یافته است و بخشی از عقب‌ماندگی‌ها در تحویل خودرو به مشتریان کم شده است و اگر این همراهی وجود داشته باشد خودروسازان نیز قادر خواهند بود که به تعهدات خود در سررسیدهای اعلامی عمل کنند.»

نجفی‌منش اظهار کرد:‌ « وزارت صنعت معدن با ترخیص کالا بدون انتقال ارز موافق است اما بانک مرکزی با آن مخالف است. مواد اولیه داخلی هم با ال سی داخلی باید ادامه‌دار باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار