سنجش پیشرفت حوزه زنان و خانواده با 4 شاخص آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و مشارکت اجتماعی

تهران (پانا) - مشاور وزیر در امور زنان و خانواده در سی‌وچهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش‌وپرورش کشور از سنجش پیشرفت حوزه زنان و خانواده با 4 شاخص آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و مشارکت اجتماعی خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۲۰۰۳۱
لینک کوتاه کپی شد
سنجش پیشرفت حوزه زنان و خانواده با 4 شاخص آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و مشارکت اجتماعی

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، فرحناز مینایی پور در عصر روز دوم سی و چهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش‌وپرورش کشور با حضور در میزگرد تخصصی نقش‌آفرینی خانواده رکن سهیم آموزش‌وپرورش در زیست‌بوم جدید اظهار کرد: امور زنان و خانواده بر طبق فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، اولویت‌های ابلاغی تخصصی رئیس‌جمهور و برنامه‌های وزیر آموزش‌وپرورش و سند تحول بنیادین با برنامه‌ریزی‌های تخصصی زمینه‌ها و عوامل بازدارنده در تحقق عدالت جنسیتی را به مدد روش‌های مناسب، شناسایی و برنامه‌های عملیاتی واقع بینانه و قابل‌ اجرا که در برگیرنده توسعه فردی و اجتماعی گروه‌های هدف (دختران دانش‌آموز، زنان فرهنگی و خانواده‌ها) و منافع سازمان به‌صورت توأمان باشد ارائه و به‌طور مستقل و یا با مشارکت عوامل سهیم درون و برون‌سازمانی باهدف ارتقا جایگاه و برقراری عدالت جنسیتی در دسترسی زنان و دختران به فرصت‌ها، امکانات و منابع آموزش‌وپرورش و تحکیم نهاد خانواده اجرا می‌کند.

مشاور وزیر در امور زنان و خانواده افزود: آموزش سواد زندگی با رویکرد طراحی مسیر خوب زیستن در زندگی مشترک بر مبنای سبک زندگی اسلامی - ایرانی، آموزش مهارت‌های کودک یاری به دانش آموزان، افزایش دوام زندگی، مهارت‌های گفتگو و ارتباط مؤثر دانش آموزان با همسالان، (خانواده، مدرسه، جامعه)، دانش‌افزایی و توانمندسازی زنان فرهنگی سرپرست خانوار، آموزش حقوق شهروندی به دانش آموزان و والدین، بهبود وضعیت بهداشتی دانش آموزان دختر مراکز شبانه‌روزی با رویکرد محرومیت‌زدایی و برگزاری کارگاه آموزشی ویژه اولیا دانش آموزان از فعالیت‌های امور زنان در حوزه خانواده بوده است.

وی تصریح کرد: درزمینه این فعالیت‌ها، اقداماتی مانند تألیف کتاب طراحی مسیر خوب زیستن- زندگی مشترک، ساخت فیلم‌های آموزشی از محتوای تهیه ‌شده، تمهید زیرساخت‌های لازم برای تربیت مربی با محتوای تهیه ‌شده از طریق سامانه ضمن خدمت فرهنگیان، برنامه‌ریزی جهت برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه دانش آموزان و والدین، انعقاد موافقت‌نامه با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، تهیه محتوای آموزشی، برنامه‌ریزی جهت تربیت مربی، پیشنهاد ورود موضوع در محتوای آموزشی دوره متوسطه دوم، یازدهم و یا کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم، برگزاری کارگاه آموزشی ویژه دانش آموزان دختر با تحت پوشش قراردادن تعداد ۳۲۶۶ دانش آموز و والدین آنان، تولید فیلم‌های آموزشی تصویرسازی شده با موضوع آداب گفتگو وتکنیک های ارتباط موثر، تمهید زیرساخت‌های لازم برای تربیت مربی به‌صورت مجازی، برگزاری کارگاه آموزشی به میزان ۸ ساعت در قالب تشکیل مشاوره گروهی با برپایی ۱ روز اردوی فرهنگی، آموزشی متوالی جهت ۹۷۵۰ نفر، تالیف کتاب راهنمای معلمان، برگزاری کارگاه آموزشی ویژه ۴۸۳ هزار نفر از والدین و دانش آموز، تحت پوشش قرار دادن ۶۲۶ هزار نفر دانش آموزان و والدین و برگزاری کارگاه آموزشی برای۲۰۰ هزار نفر از سوی این حوزه انجام شده است.

مشاور وزیر در امور زنان و خانواده با اشاره به وجود ۴ شاخص آموزشی بهداشتی، اقتصادی و مشارکت اجتماعی برای سنجش پیشرفت حوزه زنان گفت: اعتقاد دارم که حوزه زنان در عرض۴۰ سال گذشته در دو شاخص آموزشی و بهداشتی خیلی خوب پیشرفت داشته است ولی در حوزه اقتصادی و مشارکت اجتماعی شرایط خوبی ندارند که وظیفه ما توجه به همه این شاخص‌ها می‌باشد.

مینایی پور با اشاره به اینکه با همکاری معاونت زنان ریاست جمهوری طرح افزایش پوشش تحصیلی دختران بازمانده از تحصیل مناطق محروم در ۵ استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان،‌ آذربایجان غربی و خوزستان را پیگیری کردیم، گفت: خوشبختانه توانستیم در طی سال‌های گذشته در دوره ابتدایی ۹۸ درصد و در دوره متوسطه اول ۹۴ درصد پوشش تحصیلی دختران را فراهم کنیم.

مشاور وزیر در امور زنان و خانواده ارتقای بهداشت در دوران بلوغ در مناطق محروم را جزو فعالیت‌های بهداشتی در این حوزه دانست و گفت: در شاخص اقتصادی هم توانستیم با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دوره‌های آموزش کار آفرینی در حوزه it در برخی استان‌ها به صورت محدود (۳۰۰ نفردانش آموز) برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: افزایش مشارکت اجتماعی دختران (۳۰ هزار دختر)، استفاده از ظرفیت زنان برای حل مشکلات اجتماعی، برگزاری دوره تربیت مربی در فضای مجازی از جمله اقدامات این حوزه در شاخص مشارکت اجتماعی است.

مشاور وزیر در امور زنان و خانواده راجع به موضوع عفاف و حجاب زنان گفت: این مهم باید مورد توجه باشد و در حوزه پرورشی فعالیت خوبی انجام شده و در جهت توجه به هویت دختران برنامه‌هایی داشته و انجام دادیم و برنامه‌هایی برای دختران دهه هشتادی در این زمینه داشته‌ایم. همچنین برگزاری کلاس‌های گفتگو در کل کشور را داشتیم. در حوزه مدیریت زنان در دولت، قانون وزارتخانه‌ها را مکلف کرده است که مدیریت را به حوزه زنان اختصاص دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار