یک روان شناس از کرونا و نقش والدین در سال تحصیلی پیش رو می‌گوید:

دانش آموزان از ماندن در خانه و شنیدن اخبار بیشتر آسیب می‌بینند

رشت (پانا) - سال تحصیلی 1400_ 1399 در 15 شهریور با یکی از 3 سناریوی سفید، زرد و قرمز و با رعایت الزامات ویژه آغاز خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۱۹۸۱۶
لینک کوتاه کپی شد
دانش آموزان از ماندن در خانه و شنیدن اخبار بیشتر آسیب می‌بینند

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان، سید کاظم حسینی، روان شناس بالینی با اشاره به شیوع کرونا، فعالیت های نظام آموزشی در سال تحصیلی آینده به سه دسته تقسیم می شوند: الف: شرایط سفید که در این صورت دانش آموزان به طور عادی به مدرسه می روند.

ب: شرایط زرد، که محتمل به نظر می رسد، دانش آموزان با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و با تعداد کمتر و با توجه به تعداد دانش آموزان و مساحت کلاس تقسیم می شوند.

ج: شرایط قرمز که آموزش به صورت مجازی است و البته چند ماهی در سال تحصیلی گذشته تجربه شد اما در سال جاری با تجربه و امکانات بهتر اجرایی می شود که در هر صورت آموزش و پرورش برای دانش آموزان تعطیل نخواهد بود.

وی با اشاره به دغدغه خانواده ها در این ایام خاطرنشان کرد: شاید برای والدین « بیش از حد نگران » این سوال مطرح شود چرا این همه تلاش برای آموزش دانش آموزان صورت می گیرد؟ واقعیت این است که دانش آموزان بیشتر از آن که از ابتلا به ویروس کرونا دچار آسیب شوند، از ماندن در خانه و دور ماندن از مدرسه دچار آسیب و صدمه می شوند.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: دور شدن از تحصیل و درس نه تنها به دانش آموز آسیب می زند، بلکه در دراز مدت جامعه در مقطعی، دچار خلأ علمی می شود و چه بسا از سیر تکامل علمی خویش عقب بیفتد.

حسینی گفت: بر اساس اطلاعات موجود در مورد ویروس کرونا تا به امروز به طور باور نکردنی شانس احتمال مرگ و میر در کودکان پایین است؛ هر چند آسیب دوری از کتاب و درس جدی است.

حال در این شرایط همراهی همکاران، دانش آموزان به ویژه اولیا نقش اساسی دارد آنچه که به دانش آموزان در این وضعیت کمک بیشتری می کند رعایت نکات زیر است که توسط والدین باید انجام شود:

هم صحبتی با دانش آموزان به صورت انفرادی و خانوادگی

حسینی با اشاره به ضرورت شیوه مدیریت خبرها در ایام کرونا اظهار کرد: اخباری که در جامعه پخش می شود چه توسط هم کلاسان و یا رسانه ها، روی دانش آموزان اثر می گذارد، اما آن چه که بیشترین اثر را روی دانش آموزان دارد نوع نگرش و عکس العمل بزرگسالان به این اخبار است.

وی خاطرنشان کرد: مدارس برای مبارزه با شیوع کرونا اقدامات پیشگیرانه را به طور مستمر به اطلاع عموم می رسانند همسویی والدین و اعتماد به این خبرها می تواند آرامش را در دانش آموزان ایجاد کند البته دانش آموزان با هم متفاوتند. گروهی شاید از عدم نگرانی زیاد ممکن است دچار آسیب شوند و گروهی نیز از نگرانی زیاد. در هر صورت واکنش و عملکرد والدین می تواند زنگ خطری برای دانش آموزان باشد.

ضرورت کسب اطلاعات پزشکی از مراجع معتبر

این مدرس دانشگاه درباره اهمیت پاسخگویی والدین به سوالات دانش آموزان اظهار کرد: در این ایام پدران و مادران در طول سال تحصیلی زمان مشخصی برای دانش آموزان اختصاص دهند حتی به صورت روزانه و یا چند روز یک بار در مورد ویروس کرونا به ابهامات و سوالات دانش آموزان پاسخ دهند.

حسینی افزود: از ارائه اطلاعات انبوه، غیرضروری و با جزئیات خودداری شود و در این شرایط مهم ترین پیامی که باید به دانش آموزان داده شود این است که اعتماد فرزندان نسبت به بزرگترها جلب شود و همراهی و همدلی والدین با اخبار ستاد مرکزی مقابله با کرونا برای دانش آموزان آرامش بخش خواهد بود.

وی افزود: والدین به یاد داشته باشند که نوآموزان و دانش آموزان نیاز جدی به حمایت دارند و در صحبت های خود این نکته را مدّ نظر قرار دهند.

حسینی در بخش پایانی سخنانش نکاتی را که دانش آموزان در شرایط کرونایی باید بدانند این گونه برشمرد:

افرادی در دنیا و کشورمان پیوسته در تلاشند که راه حلی برای کنترل ویروس کرونا پیدا کنند.

در مورد ارتباط با افراد و احتمال سرایت بیماری نکات بهداشتی را رعایت کنند.

به دلیل احتمال انتقال بیماری کرونا ارتباط با بزرگترها به ویژه پدربزرگ و مادربزرگ ها از طریق تلفن و فضای مجازی ولی مستمر انجام شود.

یادگیری نحوه مواجهه با عطسه و سرفه خود و دیگران

زمان ابتلا به بیماری کرونا حتماً در خانه استراحت کنند.

و نکته پایانی اینکه والدین در هنگام تعطیلی مدارس برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان برنامه ریزی کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار