مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی:
برنامه «یاریگران زندگی» باهدف پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر در دانشآموزان اجرا میشود
تهران (پانا) - به گفته مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی برنامه «یاریگران زندگی» با هدف ظرفیت سازی برای جلب مشارکت همسالان در پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر ، طراحی و تدوین شده است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، مسعود شکوهی گفت: برنامه کانون یاریگران زندگی، به عنوان یکی از برنامههای ذیل کلان برنامه «یاریگران زندگی» که در جلسه ۱۳۶ ستاد مبارزه با موادمخدر به تصویب رسیده است، با هدف ظرفیت سازی برای جلب مشارکت همسالان در پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر، طراحی و تدوین شده است.
وی ادامه داد: در این برنامه، کوشش بر این است با تشکیل و شبکه سازی همیاریهای دانشآموزان و ذینفعان مدرسه و محله همچنین با توانمندسازی ایشان در زمینه پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر، زمینهای فراهم شود که دانشآموزان، به همراه والدین، مدرسه و ذینفعان محلی، تمامی فرایند شناسایی رفتارهای پرخطر دانشآموزان تا تدوین راهکارهای پیشگیرانه، طراحی، حمایت جویی، اجرا و مستندسازی پروژههای کوچک مدرسهای را خود برنامه ریزی و مدیریت کنند.
شکوهی خاطر نشان کرد: برهمین اساس در راستای اجرای فعالیت کانون یاریگران زندگی، ذیل برنامه ارتقای مهارتهای اجتماعی دانشآموزان، از زیرنظام راهبری و مدیریت تربیتی و برنامه های ابلاغی همچنین برای اجرای بسته تحولی پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش این دستورالعمل، با توجه به درسهای آموخته شده، همچنین با رعایت و ملاحظه مقتضیات و شرایط خاص مدارس در دوره کرونا طراحی و اجرا میشود.
وی به برخی از تغییرات این دستورالعمل اشاره کرد و گفت: در بخش چارچوب گسترش نرخ پوشش، ارتقای کیفیت برنامه، هویت بخشی و شبکه سازی، حمایت جویی، اجرا و مستندسازی پروژه های کوچک از جمله این تغییرات است.
شکوهی در بخش سیاستهای اجرایی نیز به توجه به خانواده، فضای مجازی و بویژه شبکه «شاد»، متناسب سازی اجرای برنامه با مقتضیات و شرایط بهداشتی مدیریت بیماری کرونا اشاره کرد.
وی همچنین در بخش فرایند به ظرفیت سازی، آموزش، تشکیل کانون، هویت بخشی و شبکه سازی اشاره کرد.
مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی به تغییرات در بخش فعالیتهای رشد مدار اشاره کرد و افزود: منظور از فعالیتهای رشد مدار آن دسته از فعالیتهایی هستند که از طریق آموزش و فرهنگ سازی، باعث رشد مهارت های خودمراقبتی در بین دانشآموزان، والدین، کارکنان و نیز سطح مدرسه میشود که شامل آموزش، ترویج، مشاوره همتایان است.
وی گفت: فعالیتهای جامعه محور نقطه ثقل این برنامه است. در این بخش ، کانون های یاریگران زندگی، تمامی فرایند شناسایی مخاطرات مدرسه تا تعیین راهکار، طراحی پروژه، حمایت جویی و اجرای آن را به اجرا میگذارند.
وی به تدوین نیمرخ چالش ها فرصت های مدرسه اشاره کرد و گفت: در قالب این بخش ، اقدامات مانند: برگزاری جلسات بحث گروهی درباره مخاطرات تهدید کننده دانش آموزان در مدرسه و محله، تهیه پیش نویس فهرست مخاطرات، ترسیم مخاطرات بر روی یک برگه کاغذ A۴ یا A۳ به نام « درخت مشکلات/ آسیبها» صورت میگیرد. در تدوین نیمرخ راهکارها و ایده ها اقداماتی از جمله برگزاری جلسات، تهیه پیش نویس و ترسیم درخت راهکارها از آنهاست.
وی در ادامه این گفتوگو به بیان کامل این تغییرات پرداخت و گفت: نظارت و ارزیابی این برنامهها در سامانه تسما صورت میگیرد.
ارسال دیدگاه