تصویر روز عاشورا از قاب چهارگوش سینما
تهران (پانا) -در میان تولیدات سینمایی که به روز عاشورا و قیام امام حسین میپردازند که تعدادشان تنها به انگشتان دست میرسد چند فیلم مهم و تاثیرگذار وجود دارد که این نبرد خونین را به خوبی به تصویر کشیده است.
هرسال با رسیدن ماه محرم، تمام مردم ایران عزادار سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش میشوند و به موازات این موضوع رسانه ملی نیز باید برای مخاطبان خود فیلمها و سریالهایی متناسب با حال و هوای جامعه فراهم کند. حال سوال اینجاست در تقابل و روند فیلمسازی سینمای ایران و هم طرازی با معیارهای انقلاب اسلامی به خصوص مفاهیم مکتب عاشورا، به چه جایگاهی دست یافته ایم؟!
همانطور که در توصیه های رهبر معظم انقلاب آمده بود و در قالب یک اینفوگرافی به تصویر کشیده شده بود؛ تاکید ایشان به نمایش کشیدن آثاری بود که هویت دینی و انقلابی جامعه را با هم حفظ کند و همچنین در جایی دیگر به نمایش الگوهای واقعی زندگی ائمه(ع) تاکید داشتند. که این قضیه کاملا به این اصل دلالت دارد که ریشه انقلاب اسلامی و نحوه شکل گیری آن از مکتب اهل بیت به خصوص مکتب عاشورا است.
همچنین با یک نگاه به این توصیهها تمامی مفاهیم عاشورا و ظهور امام مهدی(عج) دیده میشود. اما با توجه به همه این موارد و بعد از گذشت ۳۷ سال از انقلاب و به تبع فعالیت سینمای ایران در این دایره؛ فیلمهای سینمایی در وصف امام حسین انگشتشمار باشند و محرم هر سال شاهد فیلمهای تکراری از صداوسیما باشیم.
از بین تولیدات سینما شش اثر را که به زعم ما واجد ارزش بیشتری از منظر دراماتیک هستند گزینش و آنالیز کردهایم. دلیل اهمیت، زاویه نگاه فیلم به واقعه عاشورا، تاثیری که فیلم یا سریال بر مسیر کاری بازیگران داشته و حاشیه آنها موارد مورد تاکید در این پرونده است.
رستاخیز(۱۳۹۱)
نویسنده و کارگردان: احمدرضا درویش
رستاخیز در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در ۱۱ بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود و در نهایت در ۸ بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی برنده سیمرغ بلورین شد.
آرش آصفی، پوریا پورسرخ، حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، بهادر زمانی، بهنام تشکر و انوشیروان ارجمند بازیگران فیلم هستند
این فیلم در ۲ دی ۱۳۹۲ در سینما فرهنگ با حضور برخی اعضای دولت اکران خصوصی شد و در ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ در کاخ جشنواره فجر در سی و دومین دوره این جشنواره به نمایش درآمد اما متاسفانه در مراحل بعدی اکران به سبب برخی حواشی که گریبانگیر فیلم شد دچار مشکل شد و علیرغم چند سال تلاش دست اندرکاران فیلم و برخی مسئولان فرهنگی تا امروز به اکران عمومی نرسید.
ماجرای اکران عمومی فیلم «رستاخیز»
اکران «رستاخیز» آن گونه که درویش ابراز امیدواری کرده بود نه تنها پیش از محرم سال ۹۳ انجام نشد، بلکه کار اکران آن به سال ۹۴ کشید. در این مدت رایزنی های فراوانی از سوی نهادهای مختلف برای انجام تغییراتی در این فیلم انجام شد که درویش به بخشی از آن ها تن داد. فیلم در اسفند سال ۹۳ در جشنواره فیلم دینی «رویش» حوزه هنری اکران شد و درویش در نسخه جدید، بخش های زیادی از موارد انتقاد شده در برابر نسخه جشنواره را حذف کرده بود. هرچند که همچنان چهره حضرت ابوالفضل (ع) بدون هاله نور به نمایش درآمد، اما باز هم فیلم تازه که حدود دو ساعت و ۴۰ دقیقه بود بامشکلاتی رو به رو شد.
با همه این اوصاف در اردیبهشت سال ۱۳۹۴ تکلیف اکران فیلم «رستاخیز» مشخص و قرار شد این فیلم همزمان با عید فطر آن سال اکران شود. روز ۲۲ تیر ۱۳۹۴ اکران افتتاحیه این فیلم در باغ موزه دفاع مقدس آغاز شد. نسخه ای که در برای اکران جشنواره در نظر گرفته شده بود، دو ساعت و ۲۰ دقیقه و عملا ۴۰ دقیقه آن کوتاه شده بود، اما از همان مراسم رونمایی مشخص بود که این فیلم مشکلات فراوانی برای اکران خواهدداشت.
در این مراسم که ابتدا قرار بود فیلم نمایش داده شود، دقایقی پس از شروع فیلم، مسئولان محل برپایی مراسم از ادامه نمایش، جلوگیری و نمایش «رستاخیز» را متوقف کردند. این جلوگیری که بیش از ۲۰ دقیقه به طول انجامید سرانجام با پادرمیانی درویش و دیگر دست اندرکاران فیلم و پخش آن و نشان دادن مجوزهای اکران فیلم، ختم به خیر و هنر نمایش فیلم از سر گرفته شد، اما درحالی که روز ۲۳ تیر قرار بود اکران عمومی فیلم آغاز شود با اعتراض مراجع و برگزاری تجمعاتی در مقابل برخی از سینماهای کشور این فیلم از پرده پایین کشیده شد. این در حالی بود که در همان روز جشنواره بین المللی بغداد با «رستاخیز» افتتاح شد.
در این میان درویش در پاسخ به انتقاد درباره به تصویر کشیدن چهره حضرت ابوالفضل (ع) تاکید می کرد که در این باره موظف است به نظر مرجع تقلید خود دقت کند و همین کار را هم کرده است. فردای آن روز هم سازمان سینمایی طی اطلاعیه ای اعلام کرد که اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» تا تامین نظر برخی از مراجع بزرگوار تقلید به تعویق می افتد. تصمیمی شتابزده در شرایط بحرانی از سوی سازمان سینمایی به ریاست حجت الله ایوبی که پش از آن نیز نشان داده بود که در شرایط بحرانی بهترین راه حل را پایین کشیدن فیلم از پرده می داند.
روز واقعه (۱۳۷۳)
نویسنده: بهرام بیضایی/ کارگردان: شهرام اسدی
این فیلم یکی از آثار ماندگار سینمای ایران با موضوع واقعه عاشورا است که داستان آن درست در عصر روز عاشورا اتفاق میافتد.
عبدالله جوان مسیحیزادهء تازه مسلمانی است که دل در گرو عشق راحله، دختر زید، دارد. وی در روز عروسی با راحله ندایی میشنود که او را به یاری فرا میخواند. عبدالله، بیابان به بیابان، واحه به واحه، به سمت کربلا میتازد و هنگام عصر عاشورا به آنجا میرسد و در آنجاست که حقیقت را بر سر نیزه میبیند. علیرضا شجاعنوری، عزتالله انتظامی، ژاله علو، جمشید مشایخی، مهدی فتحی، حسین پناهی و لادن مستوفی از بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم از سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن، سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی و سیمرغ بلورین بهترین صحنه آرایی از جمله افتخارات این اثر سینمایی است.
شهرام اسدی درباره ساخت فیلمی به نویسندگی بهرام بیضایی که خود از فیلمسازان مطرح کشور است چنین میگوید: «در یک کلمه باید بگویم میزان وفاداری من به متن آقای بیضایی در روز واقعه از وفاداری لارنس اولیویر در هملت شکسپیر که مشهور عام و خاص است به مراتب بیشتر است. در یکصدوچهار دقیقهای که مدت زمان فیلم است میزان آنچه تغییر کرده کمتر از حتی پنج درصد است؛ و شما به امروز نگاه نکنید. شرایط سال ۶۷ را در نظر بگیرید که هیچکس دنبال دردسر ساختن فیلم تاریخی و مذهبی نبود. هشت ماه تمام فیلمنامهٔ بینقص و ارزشمند بهرام بیضایی را به دندان گرفتم و به هر جلسهای که فراخوانده شدم، رفتم و از کلمه به کلمهٔ آن دفاع کردم و به پشتیبانی مدیران دلسوز آن زمان در برابر خیل بیشمار مخالفان نودوپنج درصد آن را حفظ کردم.
اما خود بیضایی شاید رضایت کاملی از ساخت این فیلم نداشته و در مصاحبههایی که درباره ساخت «روز واقعه» داشته ابراز تمایل کرده بود که خود کارگردانی فیلم را برعهده داشت. او درباره سپردن این فیلمنامه به کارگردانی دیگر چنین گفته است: « روز واقعه را نگذاشتند خودم بسازم. لااقل ده تا کارگردان عوض شد و من تعجب میکردم که این همه آدم نمیتوانند این فیلم را بسازند. حتی گفتند واروژ کریممسیحی این فیلم را بسازد. خوشحال میشدم اگر او این فیلم را میساخت. حتی اسم آقای محمدرضا اصلانی را آوردند. خیلیها عقیده داشتند که چند جای فیلم را باید عوض کنم، امّا من برای عوض کردن نرفتم. به هر حال آقای اسدی مهارتش را داشت که لااقل تعداد جاهایی را که میخواستند عوض شود به سه برساند و فیلمی بسازد شبیه فیلمهایی که قرار است از تلویزیون پخش شود. . . . اصلاً نمیخواهم بگویم راضی هستم یا نه. تمام حرف من این است که من این فیلم را اینطور نمیدیدم. این فیلم شباهتی به فیلمهایی که داشتم ندارد.»
موسیقی متن «روز واقعه» ساخته مجید انتظامی یکی از نقاط قوت فیلم است که بر ماندگاری این اثر در ذهن تماشاگران کمک شایانی کرده است. موسیقی دربردارنده مجموعه بزرگی از تضادها است؛ از صحنه پایکوبی و رقص برای عروسی تا غروب سراسر سوگ کربلا باید در یک بستر ملودیک ساخته میشد. مجید انتظامی به بهترین شکل ممکن از این چالش عبور کرده و توانسته با استفاده از یک ملودی منسجم و تغییر هوشمندانهی ریتم آن، همه صحنهها بازآفرینی کند.
ناسور (۱۳۹۴)
نویسنده و کارگردان: کیانوش دالوند
«ناسور» از معدود ساختههای بلند سینمای انیمیشن ایران است که واقعه عاشورا را به تصویر میکشد.
این فیلم زندگی عبیدالله بن حر جعفی یکی از ساکنان شهر کوفه را روایت میکند که از امام حسین (ع) دعوت کرده بودند تا به کوفه بیاید. زمانی که عبیدالله میشنود سپاه امام به کوفه نزدیک شده است، از این شهر خارج میشود تا با ایشان روبرو نشود، اما از بد حادثه به صورت کاملا ناگهانی با ایشان روبرو میشود و مجبور میشود تا دست رد به سینه امام بزند.
بهرام زند، سعید مظفری، بیژن علیمحمدی، علی همت مومیوند، ژرژ پطروسی، ناصر نظامی و حسین عرفانی از جمله صداپیشگان فیلم هستند و ومدت زمان فیلم ۷۹ دقیقه است.
داریوش الوند، تهیه کننده «ناسور» درباره منابع تاریخی این انیمیشن سینمایى گفته است: «انیمیشن سینمایى «ناسور» بر اساس منابع معتبرى از جمله «نفس المهموم»، تألیف شیخ عباس قمى و کتاب هاى «لهوف» و «آه» نوشته شده است.»
سفیر(۱۳۶۱)
نویسنده و کارگردان: فریبرز صالح
«سفیر» را وان اولین فیلم با موضوع قیام عاشورا در تاریخ سینمای ایران دانست. فیلم به وقایع پیش از نبرد کربلا خصوصا رویدادهای شهر کوفه و چرخش ۹۰ درجهای اهالی این شهر در قبال صفآرایی امام حسین (ع) در مقابل یزید خلیفه وقت اموی میپردازد. قیس بن مسهر، نماینده امام، با نامهای برای سلیمان خزاعی به طرف کوفه میرود. در راه به دست راهداران ابن زیاد، والی کوفه، دستگیر و به زندان می رود، قیس پیش از دستگیری نامه را از بین میبرد و خود به دست ابن زیاد به شهادت میرسد.
فرامرز قریبیان، عزت الله مقبلی، جلال پیشواییان، کاظم افرندینا و کیومرث مطیعی از بازیگران این فیلم هستند و موسیقی متن فیلم را کامبیز روشن روان ساخته است.
فریبرز صالح با ساخت این فیلم نام خودش را به عنوان اولین کارگردانی که اثری درباره قیام عاشورا ساخته به ثبت رساند. «سفیر» در اولین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت ولی این دوره از جشنواره شامل مسابقه سینمای آماتور بود و بخش سینمای حرفهای به صورت غیررقابتی برگزار شد و به هیچ کدام از فیلمهای شرکتکننده در جشنواره جایزهای تعلق نگرفت.
خون خدا (۱۳۹۷)
نویسنده و کارگردان: مرتضی علی عباس میرزایی
«خون خدا» میخواهد فیلمی درباره معجزه و ایمان باشد آن هم در روزگاری که ایمان بسیاری از مردم بهخاطر مادی گرایی، حرص، مال اندوزی، زندگی مصرفی، ریاکاری و دروغ رایج در جامعه، تا حد زیادی متزلزل و کم رنگ شده است.
مرتضیعلیعباس میرزایی به خبرنگار پانا درباره ایده اصلی «خون خدا» چنین گفته بود: ایده ساخت این فیلم از زمانی شکل گرفت که عکس یک کارتن خواب که از قبر بیرون آمده بود در فضای مجازی به صورت گسترده منتشر شد و واکنشهای زیادی را در اقشار مختلف مردم داشت. آن عکس مرا به شدت تحت تأثیر قرار داد و شب و روز به این فکر میکردم که همه ما میتوانیم این گور خواب باشیم!
وی ادامه داد: بعد از این اتفاق من تلاش کردم با کارتن خوابها معاشرت کنم و به محیط پیرامون خودم توجه ویژهای داشتم؛ بعد از مدتی که با آنها ارتباط گرفتم فهمیدم که این افراد عموما نیاز به محبت و همدلی دارند، به این نتیجه رسیدم که آنها آدمهایی شبیه خود ما هستند که به دلیل اتفاقاتی در زندگی شان کارشان به اینجا رسیده است. اغلب آنها افرادی بودند که نتوانسته بودند توقع شان را مجاب کنند و با اینکه تحصیل کرده و موفق بودند ناگهان به صفر رسیده و مجنون و معتاد و کارتن خواب شدند.
موضوع این فیلم درباره علی پاکزاد مهندس آلمان رفتهای که فی الحال معتاد وکارتن خواب شده است. دهه محرم است و او هرشب خوابهای پریشان وکابوسهای نامعلوم میبیند. شبی ازشبها وقتی از خواب میپرد در کنارخود ظرف غذایی میبیند که درون آن چکی با مبلغ نجومی است. علی بعد از این اتفاق متصل، ملاقاتهایی با سایه روشنی از آدمها از مرام ومسلکهای مختلف دارد تا برای وصول وهزینه چک راهکاری بیابد تا این که…
عصر روز دهم (۱۳۸۷)
نویسنده و کارگردان: مجتبی راعی
زنده یاد رسول ملاقلی پور در سال ۱۳۸۵ قصد داشت «عصر روز دهم» را کارگردانی کند و پیش تولید فیلم و بازدید از لوکیشن ها را نیز آغاز کرده بود که پایان یافتن عمر، فرصت ساخت این فیلم را به او نداد. ملاقلی پور که سال ها فیلم هایی درباره دفاع مقدس ساخته بود در «عصر روز دهم» قصد داشت ماجرایی از جنگ ایران و عراق را در عراق روایت کند و به این ترتیب نیم نگاهی نیز به ماجرای عاشورا داشته باشد، اما کار او نیمه رها شد تا اینکه پس از مدتی منوچهر محمدی، تهیه کننده فیلم، مجتبی راعی را به عنوان کارگردان این فیلم سینمایی معرفی کرد.
محمدی در گفت وگویی درباره همزمانی روایت داستان «عصر روز دهم» و تصاویری که از عزاداری شیعیان در کربلابه نمایش گذاشته می شود، اظهار داشت: «هر فیلمی یک زمان تقویمی دارد که قصه در آن اتفاق می افتد. در اینجا هم حرکت گروه پزشکی هلال احمر در زمان ایام محرم که بیشترین زائر را در کربلاداریم اتفاق می افتد و قصه هم با آن شروع می شود. اما از طرف دیگر همه اینها پیوند زمانی پنهانی با واقعه کربلادارد. بعد از ظهر عاشورا چه اتفاقی می افتد؟ این حضرت زینب(س) است که راوی این جنگ می شود و سرپرستی اسرا و بچه ها را بر عهده می گیرد. در جنگی که میان ایران و عراق اتفاق افتاد هم ما همواره نبرد مردها را دیده ایم، ولی اثرات جنگ در خانه ها بیشتر و طولانی تر است. مادر دکتر شیرازی در جنگ همسرش را از دست داده و یک دخترش را و سال هاست با این حس زندگی می کند و نمی تواند او را فراموش کند. از طرفی نمی خواهد دختر دیگرش را هم از دست بدهد. بعد ما در پایان مواجهه دو مادر را داریم که هر دو درد کشیده اند. یعنی بعد از ۲۵ سال شما هنوز مصائب یک جنگ را در میان این دو خانواده می بینید.»
در خلاصه داستان این فیلم آمده: «دکتر مریم شیرازی با گروهی از پزشکان هلال احمر برای کمک به مردم عراق عازم این کشور می شود و تصمیم به جست وجو برای یافتن خواهر گمشده اش می گیرد. این حضور با عزاداری شیعیان در محرم همزمان می شود.»
هانیه توسلی، آفرین عبیسی، احمد مهران فر و سلیمه رنگزن از بازیگران «عصر روز دهم» هستند.
ارسال دیدگاه