گزارش خبری پانا/

ادامه نگرانی‌ها درباره راه‌اندازی «بورس مسکن»؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند

تهران ( پانا) - فروش مسکن در بورس از ماه آینده محقق می‌شود برنامه‌ای که نگرانی‌ها را درباره افزایش قیمت مسکن و بورس‌بازی در آن افزایش داده است اما به گفته موافقان این طرحی برای تامین مالی پروژه‌های ساختمانی است.

کد مطلب: ۱۱۱۷۷۹۸
لینک کوتاه کپی شد
ادامه نگرانی‌ها درباره راه‌اندازی «بورس مسکن»؛ موافقان و مخالفان  چه می‌گویند

عرضه پروژه‌های ساختمانی در بورس از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان که بنا به گفته مسئولان تا یک ماه آینده محقق می‌شود، امکان خرید متری مسکن را برای سهامداران خرد و کلان فراهم می‌کند. تلفیق بورس با حوزه مسکن نگرانی‌هایی بابت افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن ایجاد کرده است. مخالفان فروش متری مسکن معتقدند این اقدام در جهت تقویت بنگاه‌های تولیدی مسکن خواهد بود نه اینکه به خانه‌دار شدن مردم بیانجامد.

اما مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سازمان بورس بر این اعتقاد هستند که با ایجاد بورس مسکن به عنوان یک بازار پیش‌نگر، امکان تامین مالی و پوشش ریسک نوسان قیمت‌ها فراهم می‌شود.

براساس این گزارش تا یک ماه آینده با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، پروژه‌های ساختمانی در بورس کالا پیش فروش می‌شود. در این خصوص امیدنامه اوراق سلف موازی استاندارد توسط شرکت سرمایه‌گذاری مسکن وابسته به بانک مسکن تهیه و به بورس کالا تحویل شده است و افراد می‌توانند در این قالب به صورت متری، مسکن خریداری کنند.

مطابق این برنامه قرار است نقدینگی ساخت پروژه‌های ساختمانی و حمل و نقل از طریق واگذاری برگه‌های سهام به متقاضیان تامین شود. طبق مدلی که وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده است پروژه‌ها به صورت متری عرضه خواهد شد و ظاهراً هر سهم به عنوان یک متر مربع در نظر گرفته می‌شود. به طور مثال برای واحدی در طبقه چهارم یک ساختمان معادل ۱۰۰۰ برگه سهام با قیمت مشخص تعیین می‌شود. اگر فردی تمام هزار برگه را خریداری کند در پایان پروژه مالک واحد مد نظر خواهد بود.

جواد عشقی‌نژاد، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با پانا درباره عرضه مسکن در بورس اظهار کرد:‌ « اگر به مسکن که نوعی کالای مصرفی است نگاه سرمایه‌ای شود و تمرکز سرمایه سهامداران بر کالای مصرفی قرار داده شود اینکار با استانداردها فاصله دارد. البته هدایت سرمایه‌ها و کنترل آنها در این مسیر را به دنبال خواهد داشت اما نتیجه آن این است که به کالای مصرفی برچسب کالای سرمایه‌ای می‌زنیم.»

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد:‌ « اگر این اقدام با هدف کنترل بازار مسکن در نظر گرفته شده است، باید گفت که کنترل قیمت‌ها در این بازار تابع عرضه و تقاضا است و باید عرضه توسعه یابد و تنها کار تامین مالی ساخت و ساز از این محل انجام شود و به کار دیگری نیز نیاز نیست.»

عشقی‌نژاد تاکید کرد:‌ « به جای معامله مسکن، تامین مالی برای بخش مسکن و تولید آن کمک بیشتری به بازار مسکن خواهد داشت.»

محمدعلی ربانی،‌عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن نیز در گفت وگو با پانا با بیان اینکه فروش مسکن در بورس می‌تواند راهکاری برای تامین مالی در این بخش باشد، اظهار کرد:‌« این طرح تاثیرات منفی بر بخش عرضه مسکن دارد و می‌تواند قیمت‌ها را از کنترل خارج کند، چون مشتری قیمـت‌ها را براساس تمایل خود برای هر سهم تعیین می‌کند.»

احتمال حبابی‌شدن قیمت مسکن در بورس

وی افزود:‌ « البته روزانه این امکان وجود دارد که تا 5 درصد به قیمت سهام بازار افزوده شود و این شرایط می‌تواند موجب افزایش حبابی مسکن در بورس شود.»

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن خاطرنشان کرد: « ادامه این وضعیت موجب سفته‌بازی و معاملات غیرواقعی در بورس می‌شود و با توجه به شرایط کشور زمینه سفته‌بازی را فراهم می‌کند.»

ربانی تصریح کرد:‌ « اگر تولید مسکن به اندازه باشد عرضه مسکن در بورس نمی‌تواند تاثیر منفی چندانی بر این بازار داشته باشد اما در وضع فعلی و در نبود برابری عرضه و تقاضا این اقدام می‌تواند زمینه سفته‌بازی و رشد غیرواقعی قیمت‌ها را در بازار مسکن ایجاد کند.»

هدف مسکن ارزان برای مردم با بورس مسکن محقق نمی‌شود

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن با بیان اینکه عرضه مسکن در بورس منجر به ایجاد شفافیت در این بازار نخواهد شد، خاطرنشان کرد: « عرضه مسکن در کشور محدود و متقاضی زیاد است به همین دلیل هدف این طرح که ارایه مسکن ارزان‌قیمت به مردم است، محقق نمی‌شود.»

وی درباره اظهارنظر کارشناسانی که معتقدند حجم انبوهی از املاک مازاد بانک‌ها و نهادها قابلیت عرضه در بورس املاک و مستغلات را دارد و می‌تواند زیرساختی مناسب برای فرهنگ سازی معاملات مسکن در این بورس باشد، افزود:‌ « با بورس مسکن برای مجموعه خصولتی‌ها و شبه دولتی‌ها امکانی فراهم می‌شود که املاک خود را که چندین بار به مزایده گذاشته و موفق به فروش آن نمی‌شدند، عرضه کنند و بورس مسکن برای آنها فرصتی برای فروش و عرضه املاک مازاد است.»

وی با بیان اینکه وضعیت خرید و فروش ملک در ایران وضعیتی خاص است و به صورت مجازی امکان کمتری دارد، تصریح کرد:‌ « مردم در کشور ملک را چندین بار رویت کرده و استعلام‌های ثبت و دارایی آن را دریافت می‌کنند و وضعیت بنیادی یا مصادره‌ای بودن اسناد را بررسی می‌کنند و به نظر نمی‌رسد که تمایل چندانی به خرید مجازی مسکن داشته باشند.»

ربانی با بیان اینکه تاکنون عرضه مسکن در بورس تجربه نشده است، خاطرنشان کرد:‌ « به نظر می‌رسد مردم به سادگی وارد این بازار نمی‌شوند و شفافیت لازم نیز برای آن دیده نمی‌شود و امیدواری به شفافیت عرضه و تقاضا در بورس کالا وجود ندارد.»

به عقیده موافقان بورس مسکن هر مکانیزمی که بتواند منجر به افزایش نقدینگی در حوزه ساخت و ساز و رونق این بخش شود مفید خواهد بود. تشکیل این بورس و جذب سرمایه برای اجرای پروژه‌های انبوه‌سازی با کاهش هزینه تامین سرمایه، افت قیمت تمام شده مسکن را درپی دارد. درکنار این مورد، اجرای این طرح به افزایش عرضه در بخش مسکن منجر می‌شود که خود عاملی در جهت کاهش قیمت خواهد بود، همچنین اجرای این طرح با ایجاد بستری برای جلوگیری از سوداگری، سفته‌بازی و دلال‌گری به کنترل بازار کمک می‌کند.

اما مخالفان بورس مسکن می‌گویند راه‌اندازی این بورس جایگاه مسکن را از کالایی مصرفی و دارایی با شدت بیشتری به سمت کالایی سرمایه‌ای سوق خواهد داد و سفته بازی در این بازار را افزایش می‌دهد و به این ترتیب تشکیل این بورس نه‌تنها نمی‌تواند به کمک رفع مشکل مسکن بیاید، بلکه افزایش هزینه در این بخش را درپی خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار