در گفتوگوی پانا با عضو کمیسیون برنامه مجلس مطرح شد:
میرتاجالدینی: ساختار بودجهای۱۴۰۰ با منابع جدید پیشبینی شود
منابع درآمدی منطق الوصول از سوی مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه پیگیری میشود/ ردیفهایی که به صورت سنتی در بودجه ثابت شده مجددا باید بازنگری مجدد شود/دولت با وضع احکام دائمی، انضباط مالی را برای شرکتهای دولتی ایجاد کند
تهران(پانا) - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار بودجه سال ۱۴۰۰ کشور و لزوم پیشبینی منابع جدید درآمدی میگوید ردیفهایی که در بودجه به صورت سنتی ثابت شده باید بازنگری مجدد شود و برخی از احکام موجود در بودجه باید از لایحه بودجه جدا و به صورت مستقل از بودجه آورده شود و به احکام یا قانون دائمی تبدیل شود.
سیدمحمدرضا میرتاجالدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتوگو با پانا در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش منابع درآمدی بودجه سال ۱۴۰۰ باید دارای ویژگیهای جدیدی باشد، گفت:«مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه باید منابع درامدی منطقالوصول را بیشتر در بودجه پیگیری کند منابعی که امکان تحقق آن بیشتر است و با توجه به افزایش هزینهها در حوزههای مختلف اعتبارات هزینهای بودجه افزایش پیدا خواهد کرد.»
وی افزود:« مجلس باید بتواند در بودجه سال ۱۴۰۰ ساختار بودجه را اصلاح کرده و ساختار جدید با منابع جدید پیشبینی شود و در حوزه منابع هزینهها بیشتر باید با نگاه عملیاتی باشد ردیفهایی که به صورت سنتی در بودجه ثابت شده مجددا باید بازنگری مجدد شود که ایا این ردیفهای بودجهای لازم است یا خیر و ممکن است برخی از این ردیفها لازم نباشد.»
دولت با وضع احکام دائمی، انضباط مالی را برای شرکتهای دولتی ایجاد کند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: «بعضی از احکام در بودجه باید از لایحه بودجه جدا شود یا اگر احکام لازمی است به صورت مستقل جدا از بودجه آورده شود و به احکام یا قانون دائمی تبدیل شود. که این شیوه هم حجم لایحه بودجهای که نمایندگان باید بررسی کنند را کاهش خواهد داد و هم بعضی از مشکلاتی که حکمی را در بودجه میآورند که بر اساس آن یک تعهدی در جامعه ایجاد میشود و در بودجه سال بعد وقتی که آن حکم تکرار نمیشود مشکلاتی در جامعه ایجاد میکند و چون احکام ماهیت دائمی بودن را دارند باید از بودجه جدا شود.»
بودجه شرکتهای دولتی در قالب احکام دائمی ایجاد شود
وی افزود: «اگر بودجه کل کشور که دو سوم آن برای شرکتهای دولتی است و یک سوم هم بودجه عمومی است را بتوانیم از هم تفکیک کنیم از نظر زمانی امکان بررسی در مجلس هم بیشتر فراهم خواهد شد چون دوسوم از بودجه مربوط به شرکتهای دولتی است و مجلس وقت نمیکند به آن رسیدگی کند و بیشتر وقت صرف بودجه عمومی درآمدها و هزینهها میشود.»
میرتاجالدینی ادامه داد:«پیشنهاد من هم این است که بودجه شرکتهای دولتی را در قالب احکام دائمی بدهیم، احکام دائمی یعنی اینکه شرکتهای دولتی چگونه اداره شوند و وقتی این احکام دائمی شد در جداول منابع و مصارف ذکر میشود و بسیاری از این شرکتها به شکل درآمدی- هزینهای اداره میشود و انضباط مالی خاصی هم بر این شرکتها حاکم نیست و ما باید با احکام دائمی انضباط مالی شرکتی را برای شرکتهای دولتی ایجاد کنیم.»
وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه با توجه به شرایط اقتصادی کشور و ناتوانی از دریافت مالیات زیاد از بنگاههای اقتصادی، در هزینههای جاری کشور چه تغییر رویکردی باید وجود داشته باشد، گفت:«در مالیات باید سراغ افرادی برویم که درآمدهای زیادی دارند و در عین حال مالیاتهای کمتری پرداخت میکنند. شفافیت مالیاتی در افراد، واحدهای تولیدی و بنگاههای تولیدی این مشکل را حل خواهد کرد.»
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به فقدان شفافیت مالیاتی در کشور گفت:«بعضی از شغلها درآمدهای کلان و بادآورده نظیر یکسری رشوه بازیها دارند که با یکسری راهها از شفافیت مالیاتی فرار میکنند مثلا از دستگاه کارتخوان در دریافتهای خود استفاده نمیکنند و پول نقد دریافت میکنند که فشار بر اقشار متوسط و روبه پایین جامعه وارد میشود.»
وجود یک سیستم روشن در عرصه مالیات
وی افزود: «اگر دولت در عرصه مالیاتی یک سیستم روشنی را حاکم کند تا درآمد همه صنوف و واحدها روشن شود و شفافیت مالی داشته باشند، مالیات هم به صورت عادلانه دریافت میشود و هم به هیچ قشری فشار وارد نمیشود.»
میرتاجالدینی ادامه داد:«همچنین نیاز بودجهای کشور به صورت عادلانه تامین میشود و فشار بر گروه خاصی وارد نمیشود چه بسا اگر جلوی فرارهای مالیاتی را بگیریم خیلی از مشکلات حل میشود.»
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که چالشها و فرصتهای بودجهای سال آینده را در چه میدانید گفت:«عمدهترین چالش، منابع درآمدی کشور خواهند بود. و تحریمهایی که بر منابع نفتی وارد کردهاند تهدید و چالش اصلی کشور خواهند بود که در سالهای گذشته هم این مشکل وجود داشته و امسال هم به همین شکل است.»
فروش فرآوردههای نفتی به جای خام فروشی تبدیل تهدید به فرصت
وی افزود:«کشور باید این تهدید را به یک فرصت تبدیل کند به این صورت که یکی اینکه فروش فرآوردههای نفتی به جای خام فروشی را در کشور مستقر کنیم و به عینیت ببخشیم و دیگری وابستگی بودجه به نفت که کاهش پیدا کرده را حفظ کنیم. البته باید سهم کشور را در بازارها حفظ کنیم به سمت فروش فراوردههای نفتی برویم که هم ارزش افزوده زیادی خواهیم داشت و هم به نوعی آن تحریمها که میخواستند منابع درآمدی ما را محدود کنند، جبران کردیم.»
لازم به ذکر است روز گذشته نخستین جلسه ستاد بودجه ۱۴۰۰ در سازمان برنامه و بودجه با حضور محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاونان و برخی روسای آموزش این سازمان، تشکیل شد.در این جلسه درباره ترکیب اعضای ستاد بودجه، کمیسیون تلفیق و ۸ کارگروه تخصصی آن بحث و تبادل نظر شد.
از این پس جلسات ستاد بودجه، کمیسیون تلفیق و کارگروهها مرتبا تشکیل خواهد شد تا نهایتا تا روز ۱۲ آذرماه لایحه بودجه ۱۴۰۰ و در موعد مقرر به مجلس ارایه شود.
پیش از این نیز نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور عنوان کرده بود که در صورت تصویب برنامه اصلاح ساختار در مجلس یازدهم، لایحه بودجه ۱۴۰۰ در چارچوب همین برنامه تقدیم مجلس خواهد شد.
ارسال دیدگاه