وزیر راه: رعایت نکردن دستورالعملهای کرونا توسط ایرلاینها جرم است
تهران (پانا) - وزیر راه و شهرسازی اقدامات دولت تدبیر و امید را در حوزه حمل و نقلی در ایام کرونا و پیش از آن برشمرد.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری از شبکه دو سیما در آستانه هفته دولت به ارایه برنامههای وزارتخانه در حوزه مسکن و همچنین حمل و نقل پرداخت.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص اقدامات انجام شده و در دست انجام وزارتخانه در حوزه حمل و نقل اعلام کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم موضوع توسعه زیرساخت های حمل و نقل در دستور کار قرار گرفت که در این خصوص در بحث راه، آزادراه ها به لحاظ درصدی تا پایان دولت حدود ۳۰ درصد طول آزادراه های کشور افزایش پیدا می کند. بدین معنا طول آزادراه های کشور از ۲۱۰۰ کیلومتر به ۳۱۰۰ کیلومتر میرسد که ۳۱۷ کیلومتر تاکنون به بهرهبرداری رسیده و نزدیک به ۶۰۰ کیلومتر تا پایان دولت، بهرهبرداری خواهد شد.
عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین از مطالعه و اجرای دو میزان آزادراه دیگر در یک برنامه پنج ساله دیگر خبر داد که طول آزادراه های کشور با اجرای آن برنامه حداقل ۶۰۰۰ کیلومتر افزایش می یابد.
افتتاح ۹۰۰ کیلومتر بزرگراه جدید تا پایان دولت دوازدهم
اسلامی اعلام کرد: از آغاز به فعالیت در وزارت راه و شهرسازی، به طور متوسط سالانه حدود ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه به بزرگراههای کشور افزودیم و این یک روند مطلوبی نسبت به وضعیت بودجه ای و کاهش منابع در کشور به شمار می رود. هم اکنون حدود ۵۶۰۰ کیلومتر از ابتدای دولت یازدهم تاکنون بزرگراه داریم که به افتتاح رسیده است. همچنین بیش از ۹۰۰ کیلومتر تا بیش از پایان دولت دوازدهم افتتاح می شود.
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه برنامه ریزی ها در این خصوص بر اساس سه پایلوت انجام شده است، توضیح داد: سند مادری که بر اساس آن برنامه ریزی های در خصوص حمل و نقل و راه ها انجام شده، سند جامع لجستیک کشور است که حمل و نقل را از مبداء که مبادی ورودی است تا مقصد که نقاط مصرف ست هم برای بار و هم برای مسافر به لحاظ زیرساخت ها و همچنین سیستم ها و سامانه ها و وسایل حمل و نقل تنظیم و هماهنگ می کند تا در قالب یک برنامه بتواند محقق شود.
اسلامی از افزایش بیش از ۳۰ درصدی سهم ریلی خبر داد و گفت: بر اساس سند جامع لجستیک تلاش کردیم تا کریدورهای حمل و نقلی کشور را روان سازی و ایمن سازی کرده، به ثمر رسانده و اجرایی کنیم. در این برنامه اجرایی تلاش شد تا با رفع نقاط حادثه خیز، میزان تلفات را کاهش دهیم و ایمنی راه ها را ایجاد کرده و با افزایش ظرفیت راه ها و تعریف کریدورهای جدید زمان، مساحت و هزینه تمام شده را کاهش دهیم. این برنامه ریزی درباره کریدورهای آزادراهی، کریدورهای بزرگراهی و ورودی که ترانزیت را هم شامل می شود تعریف شده و در دست اجراست.
وی در خصوص برنامه مشخص وزارت راه و شهرسازی برای درآمد زایی از ترانزیت، گفت: ما از فرصت ترانزیت در کریدور شمال- جنوب و شرق-غرب که در شعاع ترانزیتی سه قاره واقع شده، فرصت های متعددی را داشتیم که چنانچه سیاست ها و ساختارها و ساز و کار لازم را فراهم می کردیم شاید امروزه می توانستیم از ترانزیت هم ترانزیت هوایی برای مسافر هم ترانزیت بار به شکل حمل و نقل ترکیبی استفاده کنیم.
۷۰۰ میلیون دلار درآمد ترانزیتی سال ۹۸
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: بالاترین نرخ فرصت ترانزیتی برای بار در پنج سال گذشته جاب جایی و ترانزیت ۱۳ میلیون تن بار بود که این رقم در سال گذشته با توجه به شرایط و مزاحمت هایی که آمریکایی ها به شکل کاملا فعال با استراتژی ایران زیرو که مطرح کردند و گزینه های گوناگونی که سر راه کشورهای ماورای قفقاز و آسیای میانه به وجود آوردند و به آنها کمک مالی کرده تا گزینه های جایگزین ایران را تقویت کنند، اینها برای کشورهای نامبرده فرصتی را فراهم کرده تا سهم ترانزیت ایران را کاهش دهند. با تمامی این موانع، در سال گذشته ترانزیت کالا و بار به حدود ۸ میلیون تن رسید که ارزش آن از نظر درآمد اقتصادی هم ترانزیت هوایی و هم ترانزیت بار، حدود ۷۰۰ میلیون دلار درآمد ترانزیتی بود.
عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه کریدور شمال- جنوب، ظرفیت جابه جایی حداقل ۹۰ میلیون تن بار در سال را دارد، اقدامات دولت را برای ارتقای این مسیر ترانزیتی برشمرد و گفت: در خصوص افزایش سهم ترانزیتی ایران سه کار انجام شد. اول آنکه پروژه های زیرساختی همچون راه آهن چابهار-زاهدان که حلقه مفقوده ای در کریدور شمال- جنوب ایران است و تنها بندر اقیانوسی است که ما را به شبکه ریلی وصل می کند، توسعه یافت. بدین معنا، ضمن توسعه بندر چابهار، ظرفیت های آن را گسترش دادیم و تلاش کردیم تا خط آهن چابهار- زاهدان فعال شود.
وی در خصوص پیشرفت فیزیکی پروژه بندر چابهار، اعلام کرد: فاز یک چابهار- زاهدان که در حقیقت فاز مقدماتی آن جابه جایی ۲.۵ میلیون تن بود در دولت تدبیر و امید به ۸.۵ میلیون تن رسید. سال ۹۶ باری که در بندر چابهار جابه جا شد حدود ۹۲۰ هزار تن بود که امسال به ۴ میلیون تن از استفاده از ظرفیت های بندر دست می یابیم. معاهده ایران، هندوستان، افغانستان خود بخشی از این ارتقای ظرفیت را برعهده دارد.
به گفته اسلامی، همچنین توافق نامه هایی که ایران با آسیای میانه برای استفاده از بندر چابهار دارد بخش دیگری از این افزایش ظرفیت است.
استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای احداث و تکمیل راه آهن زاهدان-چابهار
وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از مقام معظم رهبری در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای احداث خط آهن چابهار- زاهدان، گفت: هم اکنون راه آهن چابهار پرسرعت در حال انجام است که طول این خط ریلی ۶۷۰ کیلومتر است که بزرگترین پروژه ریلی کشور به شمار می رود و این پروژه از مسیرهای سخت و طاقت فرسایی عبور می کند و در نهایت به شبکه ریلی کشور متصل می شود. تعدادی خطوط ریلی تکمیلی که از زاهدان به بیرجند است نیز در حال تکمیل است. سال آینده این خط آهن را به بهره برداری می رسانیم.
اسلامی یادآور شد: زمانیکه وارد وزارتخانه راه و شهرسازی شدم پروژه خط ریلی چابهار- زاهدان ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که هم اکنون پیشرفت فیزیکی پروژه ۵۲ درصد است و این یک رکورد است. بنابراین در صدد تکمیل کریدور نوار شرق هستیم. همچنین تجیهز بنادر برای تخلیه و بارگیری ریل در حال انجام است. همچنین در حال تکمیل خط راه آهن رشت- استارا برای اتصال به آذربایجان، گرجستان و روسیه هستیم. بنابراین کریدور شمال- جنوب چهار خروجی ریلی دارد که هر چهار خروجی ریلی منقطع و متصل برقرار است و جابه جایی کار در آنها در حال انجام است.
عضویت ایران در اتحادیه راه آهن های عضو کشورهای CIS
اسلامی عضویت ایران در اتحادیه راه آهن های عضو کشورهای CIS را مهم برشمرد و گفت: هم اکنون جمهوری اسلامی ایران با تلاش هایی که انجام داده عضو اتحادیه راه آهن های کشورهای CIS شده است. عضویت ایران در آن اتحادیه کمک می کند تا بتوان با وحدت رویه، سهم بار ایران را در یک معاهده بازرگانی مشترک در ترانزیت ارتقا داد. هم اکنون حدود ۹۰ میلیون تن حجم بار است که امید است با عضویت در این اتحادیه نقش ایران ارتقا یابد.
فعال شدن خط ریلی ایران به اروپا از طریق ترکیه
وی ادامه داد: توانستیم در این مدت موضوع خط ریلی به اروپا از ترکیه که سال ها بود وجود داشت اما به شکل منقطع و دارای نواقصی بود با هماهنگی و در شرایط کرونایی فعال کردیم و جابه جایی بار از مرز ریلی به ترکیه و از آن سمت به مقاصد اروپایی فعال شده است. ما در یک کمیته چهارجانبه تعرفه مشترک را با چهار کشور منطقه و ترکیه به امضا رساندیم تا بتوانیم از لحاظ بازرگانی، مزیت و رضایتی را به وجود بیاورد که بتوان با استفاده از ریل، جابه جایی را تسهیل و تسریع کنیم.
اسلامی در خصوص رفع نقاط حادثه خیز جاده های کشور، گفت: جاده ها هر کدام یک هندسه و ظرفیتی دارند و سرعت های مجاز در انواع جاده ها مشخص شده است. احداث جاده ها متاثر از حجم ترافیکی است که در آن جاده ها رخ می دهد و بر اساس حجم، آزادراه ها و بزرگراه ها تعریف می شود. مردم باید به ضوابط و قوانین انواع جاده ها پای بندی نشان دهند.
رفع نقاط حادثه خیز جاده ها با هوشمندسازی، افزایش تعداد دوربین های نظارتی و ایجاد تقاطع های غیرهمسطح
وزیر راه و شهرسازی از شناسایی برخی نقاط حادثه خیز با همکاری پلیس خبر داد و اعلام کرد: تاکنون تمام نقاط حادثه خیز که متاثر از هندسه راه بوده است را و یک غفلتی می توانسته موجب یک حادثه شود را با همکاری پلیس شناسایی کردیم و بخش های بحرانی آنها را رفع بحران کردیم. بدین نحو که عملیات راهسازی و اصلاح آن نقاط انجام شده است. در خصوص برخی دیگر از نقاط حادثه خیز با هوشمند سازی و افزایش تعداد دوربین ها و سامانه پایش تردد اقداماتی انجام دادیم.
به گفته اسلامی، از ۹۰۰ دوربین بین راهی در این دو سال گذشته به ۳۰۰۰ دوربین رسیدیم. با اینکار کنترل و مراقبت ویژه می شود که رفتارهای رانندگان کنترل شود. در خصوص نقاط غیرهمسطح در نقاطی لازم بوده تا تقاطع های غیرهمسطح ایجاد شود که اینکار انجام شده و در حال انجام است. بخش اول و دوم ۲۴۸ مورد تعداد نقاط حادثه خیز بوده که توسط پلیس شناسایی شده و این ۲۴۸ مورد در حدود ۲۰۰ مورد کاملا برطرف شده است و بقیه نیز در حال انجام است. در خصوص تقاطع های غیرهمسطح به دنبال آن هستیم تا پایان سال آینده، با شتاب بیشتری تکمیل کنیم و بتوانیم آنها را در مدار قرار دهیم.
بحران و کمبود هواپیما در کشور وجود ندارد
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که با توجه به قراردادهایی که با ایرباس و بویینگ لغو شده است تامین ناوگان تنها با سوخو انجام می شود یا خیر؟ گفت: ایرلاین های ما خریدار هواپیما هستند با راه ها و فرمول هایی که بلد هستند و تجربه کرده اند، هواپیمای موردنیاز خود را تامین کرده اند. ما امروز در شرایطی هستیم که بحران و یا کمبود هواپیما نداریم. ما یکسری مسیرها و سایزهای هواپیما مورد نیازمان است تا بتوانیم تعداد پروازها را در یکسری از شهرها و یکسری از مقاصد بین المللی افزایش بدهیم که در این خصوص برنامه ریزی شده است و با صندوق توسعه ملی هماهنگی کردیم که بتوانیم تسهیلات در اختیار آنها قرار دهند و شرکت های هواپیمایی بتوانند از طریق هایی که خودشان می دانند و می توانند هواپیمای موردنیاز را ابتیاع کنند.
ضرر ایرلاین های داخلی از کرونا ۷۰۰ میلیون دلار
عضو کابینه دولت دوازدهم در خصوص اینکه ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی در ایام کرونا چه میزان متحمل ضرر شده اند، گفت: ضرری که رسما اعلام شده است ۷۰۰ میلیون دلار در پنج ماه ابتدای سال بوده است. ۲۳۰۰ میلیاردتومان از اعتبارات کرونا را برای بخش حمل و نقل به ایرلاین ها و شرکت های ریلی اختصاص دادیم. هم اکنون عملکرد ۲۳۰۰ میلیاردتومان کمتر از ۳۰ درصد است. همه ایرلاین ها نتوانستند دریافت کنند و در حال تشریفات بانکی هستند تا بتوانند تضامین خود را به بانک ارایه دهند و تسهیلات را دریافت کنند.
اسلامی تاکید کرد: در ایام کرونا برای ما مهم است که ایرلاین ها تعدیل نیرو انجام ندهند و بتوانند پشتیبانی فنی از ناوگان انجام دهند. به دنبال آن بودیم که بتوانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای توسعه ناوگان آنها مبالغی در اختیار آنها قرار بگیرد.
رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی توسط ایرلاین ها جرم است
وی در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی در ایرلاین ها و فرودگاهها اعلام کرد: رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی توسط ایرلاین ها جرم محسوب می شود و ستاد ملی کرونا مجازات هایی را برای این دسته از خاطیان در نظر گرفته است. در این خصوص هم وزارت راه و شهرسازی و هم سازمان هواپیمایی کشوری، نظارت می کند. تمام این ها کنترل می شود به محض آنکه به واحد شکایات سازمان هواپیمایی گزارش شود برخورد می شود.
در هفته جاری برای ایرلاین هایی که پروتکل ها بهداشتی را رعایت نکنند مجازات هایی در نظر گرفته شده و همه ایرلاین ها مکلف به رعایت آن هستند. به هیج وجه ضوابط قابل چانه زنی و یا تخفیف نیست. در ایران ستاد ملی کرونا در خصوص ایرلاین ها و رعایت پروتکل های بهداشتی تصمیم می گیرد و مصوبات ستاد ملی کرونا، لازم الاجراست.
اسلامی همچنین گفت: خطوط ریلی از ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر دولت یازدهم تا پایان دولت دوازدهم به ۱۴ هزار کیلومتر می رسد. پنج استان جدید به شبکه ریلی وصل شد و حداکثر تا پایان سال آینده سه استان اردبیل، کردستان و خراسان شمالی به خطوط ریلی اصلی کشور متصل می شوند.
ارسال دیدگاه