کرونا اقتصاد خاکستری زنان سرپرست خانوار را کم‌رنگ‌تر کرد

ساری (پانا) - مشکلات اقتصادی زنان سرپرست خانوار و به تبع آن مشکلات اجتماعی این قشر، همیشه دغدغه مسئولان و جامعه بوده و حالا با گذشت ماه‌ها از شیوع کروناویروس، این مشکلات به وضعیتی بغرنج‌تر کشیده شده است.

کد مطلب: ۱۱۱۶۰۵۱
لینک کوتاه کپی شد
کرونا اقتصاد خاکستری زنان سرپرست خانوار را کم‌رنگ‌تر کرد

از اسفند سال گذشته تا به امروز، معضل و چالش غریب و تندرویی به نام کروناویروس دامن تمامی فعالیت‌های کشور را گرفته است؛ از سلامت تا اقتصاد. در این میان زنان سرپرست خانوار که در تمامی ایام با اقتصادی خاکستری با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کرده‌اند و معمولا در این مبارزه برنده میدان، مشکلات مالی است نیز از آثار مخرب این ویروس در امان نمانده‌اند.

راه‌حل نزدیکتری که به نظر می‌رسد نهادهای حمایتی می‌توانند ارائه دهند اعطای وام است که البته برخی از این زنان به دلیل از دست دادن شغل خود یا کاهش درآمدشان، اصلا توان پرداخت قسط را ندارند یا مبلغ وام آن‌قدر به نسبت بالا رفتن هزینه‌های زندگی کم است که دردی از آنان دوا نمی‌کند.

زنانی که به عنوان آشپز یا کارگر در تالارهای پذیرایی و رستوران‌ها مشغول به کار بوده‌اند، در این روزهای کرونایی به کل منبع درآمد خود را از دست داده‌اند. نگاهی به پیاده‌روهای شهر حاکی از این است که تعداد زنان دست‌فروش رو به زیادتر شدن است و برخی خیابان‌ها تبدیل به بازار روزهای جدیدی شده‌ که محصولات خانگی را در معرض فروش گذاشته‌اند.

سمیه طوسی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران به پانا گفت: «آمار دقیقی از تعداد زنان سرپرست خانوار استان وجود ندارد، زیرا برخی از آن‌ها تحت حمایت نهاد خاصی نیستند، اما بر اساس آمار سالنامه آماری سال 1395، مازندران 127 هزار زن سرپرست خانوار دارد که البته این به این معنا نیست که تمام این زنان مشکلات معیشتی دارند.»

به گفته او طبق اعلام کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی، 70 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند و 15 هزار زن سرپرست خانوار نیز از خدمات بهزیستی استان بهره‌مند هستند.

طوسی به تفاهم‌نامه‌ای با اداره کل پست مازندران اشاره کرد و گفت: «در شرایط فعلی شیوع کرونا برخی زنان سرپرست خانوار تولیدات خود را در فضای مجازی به فروش می‌رسانند و نیاز به پست کردن آن‌ها دارند. در این تفاهم‌نامه اداره پست در سراسر استان، مرسولات این زنان را با تعرفه‌های پایین ارسال می‌کند و حتی قرار بر این شد که اداره کل پست یک مکان برای نگهداری مرسولات زنان سرپرست خانوار در اختیارشان بگذارد تا زمانی که پست شوند.»

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران به اقدامات تسهیل‌گرانه برای زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و توضیح داد: «بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا، برای زنانی که اشتغال آنان بر اثر کرونا آسیب دیده است، ضمن آن‌که در سامانه کارا ثبت‌نام کرده‌اند، با توافق با بانک‌های عامل با روند آسان‌تری تسهیلات در اختیارشان قرار گیرد.»

به گفته طوسی وام کم‌بهره ۳ میلیون تومانی برای مشاغل خانگی نیز اعطا شده است.

او به فعالیت زنان سرپرست خانوار در تولید ماسک و گان اشاره کرد که امور بانوان استانداری از دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل برای فعالیت کارگاه‌های تولیدی مجوز گرفته است: «طبق آماری که به دست ما رسیده در ساری 400 نفر زن که برخی زن سرپرست خانوار هستند و در بابل 70 زن در این کارگاه‌ها مشغول به کار شده‌اند.»

طوسی ضمن یادآوری اینکه دیجیتال مارکتینگ به زنان سرپرست خانوار فعال اقتصادی که به دلیل شیوع کرونا قادر به فروش محصولات خود نیستند، آموزش داده است، گفت: «سه شهرستان تنکابن، ساری و بابل را پایلوت قرار دادیم. هزینه را ما پرداخت کردیم و جهاد دانشگاهی آموزش را به عهده داشت. از هر شهرستان 40 فعال اقتصادی بخصوص افراد فعال در NGOها آموزش حضوری و آنلاین دیدند که بتوانند به زیرمجموعه خود مجددا آموزش دهند.»

او اعلام کرد که مهدهای کودک بیشترین آسیب را از کرونا دیده‌اند: «۸۰۰ مهدکودک در استان فعال است که ۸۰۰۰ پرسنل زن دارند. ۲۰۰۰ نفر از آنان در مهدهای با مجوز آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند و ۶۰۰۰ نفر نیز با مجوز بهزیستی.»

طوسی ادامه داد: «حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از این زنان، زنان سرپرست خانوار هستند که تحت تأثیر تعطیلی مهدهای کودک قرار گرفته‌اند.»

او‌از زنان سرپرست خانوار شاغل در آرایشگاه‌ها، ۱۲ مرکز بازی کودکان و تالارهای پذیرایی که در ماه‌های اخیر با شیوع کرونا تعطیل شده‌اند، یاد کرد که همچنان تحت تأثیر این اتفاق هستند.

تغییر مسیر طرح‌های اشتغال‌زا برای مددجویان کمیته امداد

سید علی‌اصغر رضایی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد مازندران نیز به پانا گفت: «در 5 سال اخیر 22 هزار طرح اشتغال در حال اجراست که بیش از 1650 طرح آسیب مستقیم از کرونا دیده‌اند که حدود 700 نفر از آنان یعنی نیمی از آنان زنان سرپرست خانوار هستند.»

او ضمن اشاره به سامانه فروش محصولات تولیدی مجریان طرح‌های اشتغال در بستر الکترونیک در قالب سایت ekala.ir که کمیته امداد کشور آن را راه انداخته است، از راه‌اندازی سایت onshim.ir در کمیته امداد مازندران خبر داد که برای فروش محضولات تولیدی مددجویان استان است.

رضایی راه حل تاثیرگذار در این شرایط کرونایی را تغییر مسیر طرح‌ها برشمرد که باید به سمت طرح‌هایی رود که شرایط بازار برای آن‌ها فراهم است مانند تولید سیفی‌جات و پرورش دام.

او همچنین اعلام کرد که 5 تا 10 میلیون تومان وام کم‌بهره به زنان سرپرست خانوار برای جبران خسارت ناشی از کرونا اعطا شده است.

رضایی می‌گوید که 400 زن سرپرست خانوار در استان مشغول به تولید ماسک و گان هستند.

او به نذری‌های ماه محرم و صفر هم امیدوار است که احسان و اطعام حسینی در کنار کمک‌های مؤمنانه بخشی از مشکلات را حل کند.

به گفته معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد مازندران، کرونا تعداد متقاضیان دریافت حمایت از کمیته امداد را دو برابر کرده است.

پاندمی کرونا در کنار گرانی‌های بی‌سابقه، سفره‌ بسیاری از ایرانی‌ها را کوچک‌تر و دست‌های نان‌آوران پرتلاش و کمتر برخوردار را تنگ‌تر کرده است. بی‌شک زنانی که در این جنگ نابرابر‌، دست‌تنها و بی‌حامی مانده‌اند روزگار بسیار سخت‌تری را می‌گذرانند. آیا روزگاری می‌رسد که گذر از این پاندمی سخت، راه را برای آنان آسان‌تر کند؟

گزارش: سمانه عباسی‌رستمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار