رئیس سازمان بازرسی کل کشور

بانک‌ها حق ندارند سودهای برخلاف تعرفه بانک مرکزی طلب کنند

تهران (پانا) - رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به رأی وحدت رویه دیوان‌ عالی کشور مبنی بر اینکه بانک‌ها حق ندارند سودهای بر خلاف تعرفه بانک مرکزی طلب کنند، گفت باید بر اجرای رأی دیوان عالی کشور نظارت کرده و این موضوع گشایشی در کار واحدهای تولیدی است.

کد مطلب: ۱۱۱۵۸۷۸
لینک کوتاه کپی شد
بانک‌ها حق ندارند سودهای برخلاف تعرفه بانک مرکزی طلب کنند

به گزارش سازمان بازرسی کل کشور، حجت‌الاسلام درویشیان در جمع بازرسان کل مرکز و استان‌های این سازمان، گفت: ممکن است برخی از تولیدکنندگان برای شکایت یا پیگیری امور مراجعه نکنند، لذا بازرسان با متولیات دستگاه‌های اجرایی در واحدهای تولیدی حضور یابند و پای درد دل آن‌ها بنشینند و به طور جدی پیگیر رفع مشکلات‌شان باشند.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد از برنامه‌‎‌های بازرسی در سال جاری مختص حمایت از تولید است، گفت: تمامی بازرسی‌های امور و استان‌ها مکلفند خریدهای دستگاه‌های اجرایی را بررسی کنند تا هیچ کالای خارجی دارای مشابه داخلی خریداری نشود.

درویشیان با اشاره به اثرات مخرب قاچاق کالا بر تولید ملی، اظهار کرد: پیگیری مبارزه با قاچاق کالا به خصوص در استان‌های مرزی و گمرکات کشور و ارزیابی کالاهای قاچاق باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بر جلوگیری از واردات بی رویه تاکید کرد و گفت: گاهی واردات یک کالا قاچاق نیست، اما واردات آن ضرورتی ندارد و یا از سوی دیگر تصمیمات خلق‌الساعه برخی مدیران، بازارهای صادراتی را از بین می‌برد و باعث می‌شوند کشورهای دیگر جای محصول صادراتی ما را بگیرند.

درویشیان درخصوص کیفیت کالاهای تولید داخل نیز اظهار کرد: اگرچه از تولید داخلی حمایت می‌کنیم، اما این موضوع نباید ما را از اهمیت افزایش کیفیت کالاهای داخلی غافل کند و باید کیفیت این کالاها روزبه‌روز بهتر شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به رأی وحدت رویه دیوان‌ عالی کشور درخصوص سودهای بانکی اضافی گفت: بانک‌ها حق ندارند سودهای بر خلاف تعرفه بانک مرکزی طلب کنند و باید بر اجرای رأی دیوانعالی کشور نظارت کنیم و این موضوع گشایشی در کار واحدهای تولیدی است.

حجت‌الاسلام درویشیان با بیان اینکه باید بر نحوه ارائه تسهیلات بانکی نیز نظارت صورت بگیرد، اظهار داشت: برخی افراد با چک و یا سفته تسهیلات میلیاردی گرفته، اما برخی واحدهای تولیدی برای دریافت تسهیلات باید از هفت‌خوان بگذرد، لذا باید بر این روند نظارت کرد تا در مسیر ارائه تسهیلات سخت‌گیری بیش از حدود قانونی صورت نگیرد و تولیدکنندگان بدون کارشکنی با روال عادی بتوانند وام دریافت کنند.

وی ادامه داد: ما در کنار بررسی عملکرد دستگاه‌هایی که در حمایت از تولید کوتاهی می‌کنند و یا سرعت لازم را در انجام مسئولیت ندارند، باید دستگاه‌هایی که عملکرد خوبی در این زمینه دارند معرفی کرده و تشویق کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر نظارت بر اعطای مجوزهای مورد نیاز واحدهای تولیدی و کارآفرینان، تصریح کرد: متاسفانه برخی دستگاه‌های متولی یا آنقدر سخت‌گیری می‌کنند و یا به حدی کند عمل می‌کنند که تولیدکننده و کارآفرین را به سوی پیدا کردن مسیر غیر قانونی سوق می‌دهند.

وی یکی از موانع حمایت از تولید ملی را برخی قوانین، مقررات و فرآیندهای ناکارآمد عنوان کرد و گفت: بنا داریم اولین بسته از این قوانین ناکارآمد را برای اصلاح به مجلس شورای اسلامی ارائه کنیم تا این موارد اصلاح شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار