تشریح دلالتهای نظام پیشنهادات در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
تهران (پانا) - کارگروه نظام پذیرش و بررسی پیشنهادهای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با حضور اعضا برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، این جلسه به ریاست حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.
در ابتدای این نشست مهدی جلالی با استناد به مصوبات قانونی نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها از جمله آییننامه اجرایی ماده ۲۰ قانون مدیریت خدمات کشوری، دستورالعمل ماده ۲ آییننامه اجرایی ماده ۲۰ قانون خدمات کشوری و همچنین ماده ۴ دستورالعمل اجرایی ارتقای رتبه اعضای غیر هیئت علمی آییننامه استخدامی اعضای غیر هیئت علمی سازمان، دلایل ضرورت جلسه را تشریح کرد و مصوبات دو جلسه قبل در دورهی ریاست اسبق سازمان را بدین شرح برشمرد:
تغییر و اصلاح فرآیند پذیرش و بررسی پیشنهادها با تأکید بر کارآمدی و عدم اطاله و با تفکیک پیشنهادها از نظر سطح (ملی، استانی و محلی) و ارتباط با دفاتر معاونتها
تدوین سنجه و نمادهای ارزشیابی پیشنهادها جهت ایجاد وحدت رویه و بهرهمندی بهینه از همه پیشنهادها
طرح میزان و نحوه تقدیر، تشویق و پاداش متناسب با سطح پیشنهاد و امتیاز کسب شده مطابق با سنجه و نمادهای ارزشیابی پیشنهادها به جهت رعایت عدالت و وحدت رویه
ایجاد سامانه نظام پیشنهادها با تأکید بر کاربر پسندی و سهولت دسترسی و عمومی بودن
اخذ بذر پیشنهاد و توصیف مسئله و وضع موجود و بیان مطلوب
طراحی فرآیند انتقادات و بیان شکایات و مسائل ذیل نظام
در ادامه حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، ضمن تأکید بر پیگیری و اجرای مصوبات جلسات قبل؛ به جهت تبین دلالتهای حاکم بر شورای نظام پیشنهادات در قامت سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، به بیان مبانی نظام پیشنهادات در سازمان پرداخت.
وی با اشاره به مبانی انسانشناسی و مبانی معطوف به ماهیت انسان بیان کرد که مبنای انسان شناسی به این معنا است که همه همکارانی که در یک اداره کار میکنند اولاً و بالذات یک انساناند و ثانیاً بالعرض یک کارمند هستند. اگر ما آن اولاً و بالذات را فراموش کنیم آن ثانیاً و بالعرض را نمیتوانیم خوب مدیریت کنیم. حالا آن اولاً و بالذات یک انسان هستند یعنی چه؟ یعنی اینکه همه ما بهعنوان یک انسان دارای قابلیتهایی هستیم و بخشی از این قابلیتها اشتراکی است و بخشی از آنها متفاوت است.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن طرح سوال در خصوص چیستی نظام پیشنهادات؛ گفت: «انسانهایی که با ما همکاری میکنند دارای عقل و خرد هستند و هر موجود صاحب عقل و خرد مایل است که خرد خود را به کار بیاندازد و ارائه پیشنهاد بدهد. برای این کار میشود مبانی اجتماعی هم در نظر گرفت.»
ملکی سومین مبنای نظام پیشنهادات را مبانی فرهنگ سازمانی بر شمرد و افزود: «وقتی از فرهنگ میگوییم، در تصور از سه دایره متداخل حرف میزنیم. دایره داخلی نظام ارزشها است، دایره دوم نظام هنجارها و دایره سوم نظام رفتارها. فرهنگ چیزی جز این نیست. حالا فرهنگ سازمانی یعنی نظام ارزشها و نظام هنجارهای حاکم در آن سازمان.»
وی در ادامه خاطر نشان کرد: «ضمن اینکه ما باید برای دریافت پیشنهادها یک فرآیند شفاف تعریف کنیم فرآیندی که شفاف، قابل دسترس، گسترده و همهگیر، پویا، انسانی و مبتنی بر عدالت باشد تا همه بتوانند نظر خودشان را ارائه بدهند. این فرآیند میتواند فردی یا گروهی باشد.»
در این جلسه مصوب شد اسدالله مرتضایی معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان به عنوان نایب رئیس و مهدی جلالی مدیر کل امور اداری و پشتیبانی به عنوان دبیر اقدامات نظام پیشنهادات سازمان را پیگیری و اجرا و نظارت کنند.
حسن ملکی رئیس سازمان اسدالله مرتضایی معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان، محمد مهدی باقریان رئیس شورای هماهنگی علمی سازمان، علی محبی معاون برنامه ریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری، مهدی جلالی مدیرکل اداری سازمان، بشیری معاون فناوری و بهبود فرآیندهای اداره کل امور اداری و پشتیبانی، محمد حسنی سرپرست پژوهشکده برنامه ریزی درسی و نوآوریهای آموزشی و بهنام نیک نژاد مدیر طرح و برنامه سازمان در این جلسه حضور داشتند.
ارسال دیدگاه